حقیقت‌پور: اشتیاق اروپا برای احیای برجام را فرصت بدانیم/به فکر جراحی اقتصادی باشیم

کد خبر: 1147938

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر اروپا و آمریکا عاقل باشند چالش برجام را با ایران رفع می کنند تا حداقل تمرکزشان روی مسائل دیگر باشد. ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

حقیقت‌پور: اشتیاق اروپا برای احیای برجام را فرصت بدانیم/به فکر جراحی اقتصادی باشیم

بعد گذشت بیش از 100 روز از توقف مذاکرات وین، اروپا برای به نتیجه رساندن گفتگوها و احیای برجام پر انگیزه نشان داده است. قریب به اتفاق کارشناسان این انگیزه اروپایی ها را به نیاز آنها درباره جایگزین کردن واردات نفت و گاز روسیه با نفت و گاز ایران مرتبط می کنند.

منصور حقیقت پور درباره اشتیاق و تحرک اروپا برای احیای برجام گفت: تمام رویکردها و رفت و آمدها در دنیا براساس منافع ملی انجام می شود، اگر اروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که بتوانند از ظرفیت های انرژی ایران استفاده کنند، نشان می دهد می خواهند عاقلانه رفتار کنند.

وی رویکرد جدید اروپایی ها را مثبت خواند و افزود: علاوه بر موضوع انرژی، قرائن و شواهد حکایت از آن می کند که منطقه و جهان آبستن حوادث جدیدی است و لبه های برخوردی این حوادث به اروپا و آمریکا برمی گردد. هم اکنون فلاند و سوئد می خواهند عضو ناتو شوند و آمریکا نیز از آنها حمایت می کند اما مسکو صراحت اعلام کرده «چون این کشورها نزدیک به مرزهای روسیه هستند، مسکو اجازه نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه را نمی دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: در کنار تحولات اوکراین که دنیا را در حوزه سیاسی، انرژی، مواد غذایی و ژئوپلیتیک تکان داده است، امکان دارد مناقشه روسیه به فنلاند و سوئد هم تسری پیدا کند. در شرق آسیا چین نیز برای تایوان برنامه دارد. کودتای سفید آمریکا در پاکستان منافع سرمایه گذاری چینی ها در پاکستان را به خطر انداخته است، چین فقط 40 میلیارد دلار در بندر گوآدر خرج کرده بودند بنابراین نمی توان انتظار داشت پکن در این قضایا ساکت بماند.

وی افزود: اگر اروپا و آمریکا عاقل باشند چالش برجام را با ایران رفع می کنند تا حداقل تمرکزشان روی مسائل دیگر باشد. ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم و ضمن حفظ دوستان استراتژیک مان، تلاش کنیم این قصه به شکل معقولی حل شود، در واقع باید ببینیم منافع ملی ما کجا تأمین می شود. منافع ملی ما زمانی ایجاب می کند با یک کشور یا یک جریان جهانی همراهی کنیم، بعضی اوقات نیز منافع ملی ما در آن است که چنین همراهی را نشان ندهیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ما باید با حل مسئله برجام به فکر جراحی اقتصادی کشور باشیم، درباره زور و توان اروپا برای احیای برجام، اظهار کرد: بررسی مواضع اروپا در چندسال اخیر نشان می دهد که آنها ثبات و استقلال لازم برای تصمیم گیری را ندارند و هر آنچه آمریکا تصمیم بگیرد، آنها مجبور به همراهی هستند بنابراین اروپایی ها باید آمریکایی ها را برای احیای برجام با خود همراه کنند.

منبع: نامه نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها