«فردا» گزارش می‌دهد

روسیه جای ایران را می‌گیرد؟

کد خبر: 1148438

روسیه نفت خود را با تخفیف می‌فروشد و چین نیز تمایلی به خرید نفت از آنها پیدا کرده است. این موضوع دستمایه برخی انتقادات به سیاست‌های ایران شده درحالی که به نظر نمی‌رسد همکاری مذکور آسیبی به ایران بزند.

روسیه جای ایران را می‌گیرد؟

گروه سیاست سایت فردا - در پی تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده، این کشور تصمیم به فروش نفت خود با تخفیف گرفته و چینی‌ها نیز از خرید نفت ارزان‌تر بدشان نیامده است. این موضوع اما دستمایه انتقاد یا به عبارت دقیق‌تر حاشیه‌سازی مخالفان نگاه به شرق در ایران شده است. فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگویی با ایلنا از تعبیر مشتری‌دزدی استفاده کرده و روسیه را به باد نقد گرفته است. 

سیدجلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی هم در گفت‌وگوی با جهان صنعت گفته که «آیا فقط ما باید به اخلاق توجه کرده و ملاحظه هم‌پیمان خود را کنیم؟ آیا روسیه هم‌‌پیمان ما نیست؟! اگر هم‌‌پیمان است که او هم نباید وارد بازار نفت ما شود و بگوید که چون ایران می‌فروشد، من نمی‌فروشم. اگر هم هم‌پیمان نیست و صرفا برمبنای منافع و رقابت‌های بازار عمل می‌کند، ما چرا نباید با همین رویکرد عمل کنیم؟ الان که روسیه با مشکل مواجه شده ما چرا نباید نفت و گاز خود را به اروپا بدهیم. به ما چه ربطی دارد که روسیه تحت فشار است، مگر ما گفتیم که به اوکراین حمله کند. بنابراین اگر هم‌پیمان است که باید ملاحظه ما را کند اما اگر هم‌پیمان نیست لزومی ندارد که ما هم ملاحظه روسیه را کنیم».

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی اما نگاه منطقی‌تر دارد. او از فرصت‌ها نفتی متنوع ایران گفته و به این اشاره می‌کند که نفت خریدن چین از روسیه به ما لطمه‌ای نمی‌زند. وی این را هم مورد توجه قرار می‌دهد که کاملا طبیعی است روسیه بخواهد تحریم‌هایش را دور بزند و خیلی طبیعی‌تر اینکه چین بخواهد منافع خود با خریدهای ارزان‌تر تامین کند.

روزنامه صبح نو نیز در واکنش به انتقادات مطرح شده، گزارشی دارد و از فرصت‌ها نفتی ایران می‌نویسد. در این گزارش آمده است: «فضاسازی غربی‌ها در شرایطی است که طبق گزارش‌ها، چین درحال‌حاضر نفت بیشتری نسبت به قبل از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران در سال2018، از کشورمان خریداری می‌کند.»

 محسن قمصری، کارشناس حوزه انرژی نیز به «صبح نو» گفته: «فکر می‌کنم موضوع جایگزینی نفت ایران با نفت روسیه از جانب بعضی از کشورها یا جبهه‌های رقیب ایران دارد بزرگنمایی می‌شود. با اینکه نفت روسیه می‌تواند جای نفت ایران را بگیرد اما عملیات صادرات نفت روسیه به این راحتی نیست. مثلا یکی از راه‌های صادرات نفت روسیه، منطقه «ولادی وستوک» در شمال روسیه است که شرایط خاص خود را دارد. نفت اورال روسیه هم که به‌راحتی می‌تواند جایگزین نفت ایران شود، دارد در غرب روسیه تولید می‌شود و زمینه‌ها و زیرساخت‌های انتقال آن به چین چندان مناسب نیست. بنابراین ضمن اینکه نمی‌توان کتمان کرد که روسیه می‌تواند نفت خود را جایگزین نفت ایران کند اما امکان انتقال حجم زیادی از نفت روسیه به سایر کشورها به‌خصوص به چین وجود ندارد. »

 

 

»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها