فردا گزارش می‌دهد؛

برجام می‌میرد؟

کد خبر: 1148580

با وجودی که 90 درصد پرانتزهای اختلافی در پیش نویس احیای برجام برطرف شده و به نظر می رسد تهران برای از سرگیری مذاکرات وین به اروپا چراغ سبز نشان داده اما آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات خیلی مشتاق نشان نمی دهد.

برجام می‌میرد؟

گروه سیاسی فردا: اروپا خیلی تلاش دارد چراغ مذاکرات وین را دوباره روشن کند و مورا به تهران نیز امیدها در این حوزه را زنده نگه داشت اما بعد از گذشت یک هفته شواهد و قرائن نشان می دهد مقامات اروپایی دارند نسبت به احیای برجام ناامید می شوند؛ آنها نگرانند امریکا اجازه دهد برجام از بین برود. حال این سئوال پیش می آید که اگر برجام بمیرد چه اتفاقی می افتد؟

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تبعات از بین رفتن برجام گفت: گفتگوها برای احیای برجام استمرار پیدا می کند چون اروپا به ثبات منطقه خاورمیانه و انرژی ایران نیاز دارد. از این رو حتی اگر مذاکرات دو سال به طول بیانجامد ولی به نتیجه برسد و ایران و آمریکا با هم یک توافقی دست یابند، این اتفاق مطلوب اروپا خواهد بود.

وی با اشاره به تورم و سیر صعودی قیمت کالاها در بازار ایران، افزود: این گرانی ها از «شرایط بین المللی»، «افزایش حجم نقدینگی در جامعه» و «تورم انتظاری» منشا می گیرند. اگر برجام احیا شود حتی هیچ اثری هم نداشته باشد، به لحاظ روانی یک آرامشی در بازار رخ می دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار احیای برجام بیان کرد: کاهش قیمت ارز، تسهیل واردات و صادرات و فروش نفت از تأثیرات احیای برجام خواهد بود. البته با عدم احیای برجام نیز این کارها انجام می شود ولی با کمی دشواری بیشتر. در مقابل سختی بیشتر به اروپا تحمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اختلافات بین روسیه و اروپا در موضوع اوکراین افزود: روسیه برای آنکه اروپایی ها را تحت فشار بگذارد بحث تحریم آنها را دنبال خواهد کرد بنابراین به نفع اروپاست تا انرژی مورد نیازش را از ایران تهیه کند تا اهرم فشار روسیه ناکارآمد شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به افزایش قدرت ایران در دهه های گذشته بیان کرد: ایران به لحاظ قدرت نظامی مقتدر و به لحاظ سیاسی قوی شده است، در حوزه اجتماعی نیز پیوستگی دارد. البته چالش اصلی در حوزه اقتصاد خواهد بود که دولت باید این مسئله را حل کند. در مجموع ایران بدون برجام نیز بر مشکلات اقتصادی خودش فائق خواهد آمد. فارغ از دلایل بین المللی گرانی، وقتی خود مردم متوجه شوند آمریکایی ها حاضر نیستند برجام احیا شود، قطعا همراهی نشان خواهند داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها