وحید جلال زاده: سفرهای آقای مورا به تهران به منزله ادامه مذاکرات است

کد خبر: 1148872

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نگاه آقای باقری بر این است که مذاکرات ادامه دارد و سفرهای آقای مورا به تهران و نامه‌نگاری‌ها به منزله ادامه مذاکرات است و موضوع به بن‌بست رسیدن مذاکرات را وارد نمی‌دانستند.

وحید جلال زاده: سفرهای آقای مورا به تهران به منزله ادامه مذاکرات است
وحید جلال زاده  در تشریح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی در راستای وظایف ذاتی خود و شأن نظارتی، دستگاه‌هایی را که در حوزه کاری این کمیسیون قرار دارند را جهت ارائه گزارش بر اساس یک برنامه‌ریزی به کمیسیون دعوت می‌کند و در مسیر بهتر انجام شدن مأموریت‌های آن دستگاه، رهنمودهای لازم را به مسئولین دستگاه ارائه می‌کند و از جمله مواردی که کمیسیون به صورت دقیق و مستمر در خصوص آن تشکیل جلسه می‌دهد، بحث مذاکرات هسته‌ای و برجام است.

وی افزود: پیش از آغاز سال جاری وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و آمریکایی‌ها مجدداً بدعهدی کرده و به گفته‌های قبلی خود در همین مذاکرات پشت کردند و به همین خاطر شکل قبلی مذاکرات از بین رفت و بعد از آن ترک وین اتفاق افتاد. در ادامه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا آقای مورا 2 بار به ایران آمد و گفت‌وگوهای تلفنی را نیز با مسئولین کشورمان در جهت اتصال دوباره مذاکره‌کنندگان وین انجام داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: آنچه که واقعی و عینی است در مذاکرات وین، مذاکره بین ایران و آمریکا است البته این مذاکره به صورت چهره به چهره و حضوری نیست و در کنار مذاکرات طرف ایرانی با 1+4 به صورت (none paper)و غیررسمی در حال انجام است و در نهایت ما در 2 موضوع اصلی با آمریکایی‌ها به مشکل برخوردیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: یکی از این موضوعات اختلافی موضوع تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که آنها این نهاد را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار دادند و یکی هم لیستی که مربوط به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی است و در این دو موضوع ما در وین اختلافاتی با آمریکایی‌ها داشتیم و امروز آقای باقری نیز توضیحاتی را به ما ارائه کردند.

وی در خصوص هدف سفر انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به کشورمان گفت: آقای باقری در جلسه امروز توضیحاتی در خصوص اهداف سفر آقای مورا اظهار داشتند؛ فرستاده اتحادیه اروپا سعی بر این دارد طرف آمریکایی و ایرانی را به یکدیگر نزدیک کند اما بدون شک ما آنچه که باید انجام می‌شد را به آقای مورا انتقال دادیم و امیدواریم آقای مورا نیز به درستی نظرات ما را به طرف آمریکایی منتقل کند.

وی تأکید کرد: ما مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیریم و به دنبال فرسایشی شدن روند این مذاکرات نیستیم و به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین هستیم و جمهوری اسلامی همیشه صادقانه رفتار کرده و به تعهدات خود عمل نموده و حالا طرف آمریکایی است که باید صداقت نشان داده و خسارتی که به جمهوری اسلامی پس از خروج یک طرفه از برجام وارد کرده را جبران نماید.

جلال زاده گفت: اعضای کمیسیون سوالاتی را از مذاکره کننده ارشد کشورمان مطرح نموده و ایشان نیز پاسخ‌هایی را ارائه کردند و تحلیل‌های اعضای کمیسیون را در بسیاری از مواقع پذیرفتند و امیدواریم در ادامه مذاکراتی که به شکل سفرهای مذاکره کنندگان اروپایی به ایران در حال انجام است، به کار گیرند.

وی در پایان تصریح کرد: در آینده نزدیک هیچ تصمیمی برای سفر آقای باقری به وین وجود ندارد، اما نگاه آقای باقری این است که مذاکرات ادامه دارد و سفرهای آقای مورا به تهران و نامه‌نگاری‌ها به منزله ادامه مذاکرات است و موضوع به بن‌بست رسیدن مذاکرات را وارد نمی‌دانستند./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها