فردا گزارش می‌دهد؛

آن‌روی انتظارات برجامی

کد خبر: 1149326

تصور عامه آن است که اگر مذاکرات برجامی به نتیجه برسد همچون سال 94 تا 96 یک آرامش و ثبات اقتصادی رقم خواهد خورد اما به نظر می‌رسد بین انتظارها تا واقعیت‌ها فاصله بسیار است.

آن‌روی انتظارات برجامی

گروه سیاسی فردا: با وجود اخباری درباره از سرگیری مذاکرات و بازگشت دیپلمات‌ها به وین، سرنوشت گفتگوهای برجامی در مداری سینوسی حرکت می کند، یک هفته طرف‌های حاضر در مذاکرات امیدوارانه درباره عاقبت برجام سخن می گویند و یک هفته کاملا ناامید به مسئله می نگرند.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت مذاکرات وین گفت: از آنجاکه متن توافقنامه احیای برجام مشروط است و این شروط هم امکان دارد محقق نشود، به نظر می آید توافقنامه نهایتا امضا می شود اما اجرایش با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.

وی افزود: خواسته ها و انتظاراتی که ما درباره برداشته شدن تحریم ها داریم، بخشی از آن انجام می شود و بخشی از آن نیاز به یکسری گام های دیگری است. اما در هر صورت اروپا و آمریکا تلاش می کنند برجام بر پا باشد تا اینکه بتوانند از مکانیزم هایی نظیر ماشه استفاده کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره آثار اقتصادی احیای برجام یادآور شد: مدل اقتصادی برجام، مدل نفت در برابر غذاست و اگر هم اجرا شود قاعدتا مثل مدلی است که برای عراق انجام شد؛ یعنی نفت ما با نظارت زیاد و به شکل محدود فروش می رود و بعد هم پولش باید به حسابی در عمان یا کشور دیگر واریز تا بعد این پول ها صرف خرید دارو و غذا شود.

وی ادامه داد: این تصور که اگر احیای برجام به فرجام برسد درهای اقتصادی به روی ایران باز می شود، به نظرم بعید است چنین اتفاقی بیفتد اما چرا توافق می شود چون کشورهای دارای حق وتو به این تفاهم رسیدند که جلوی فعالیت هسته ای ایران را بگیرند، در مقابل ایران با استفاده از رایزنی های دیپلماتیک و اقداماتی که در میدان انجام داد مانع آن شد که آنها حق هسته ای ما را نادیده بگیرند.

کنعانی مقدم اظهار کرد: برای ادامه فعالیت های هسته ای چاره ای جز این نداریم که احیای برجام را بپذیریم، در غیر این صورت فعالیت های هسته ای ما امکان دارد به دلیل اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی و امریکا با اخلال مواجه شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها