ادعای ترکیه درخصوص دستگیری جاسوسان روس

کد خبر: 1151305

دستگاه اطلاعاتی ترکیه مدعی شد که در عملیات ضد جاسوسی اخیر گروهی که برای دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه کار می‌کردند را شناسایی و کشف کرده است.

ادعای ترکیه درخصوص دستگیری جاسوسان روس

سازمان اطلاعات ترکیه روز چهارشنبه مدعی شد در عملیات ضد جاسوسی یک گروه شش نفره که برای دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه کار می‌کردند را شناسایی  و کشف کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» این عملیات در مارس ۲۰۲۱ انجام شد و خبر آن تازه رسانه‌ای شده است.  بنابر ادعای دستگاه اطلاعاتی ترکیه از این شش مظنون، چهار تبعه روسیه، متهم به طراحی ترور مخالفان چچنی ساکن ترکیه بودند.

در مارس ۲۰۲۱، سرویس اطلاعاتی شبکه دیگری شامل دو شهروند ترکیه را کشف کرد. این شبکه  توسط یک تبعه روس که در سال ۲۰۱۴ نیز برای سوء قصد به ترکیه سفر کرده بود، هدایت می‌شد. در سال ۲۰۱۵، این فرد که از شناسنامه‌های جعلی استفاده می کرد، پس از طرح اتهام جاسوسی علیه وی از ترکیه اخراج شد.

اینک، هر شش مظنون به اتهام دستیابی به اطلاعات محرمانه دولتی به منظور جاسوسی سیاسی یا نظامی در زندان هستند. در میان دیگر مظنونان حاضر در سلول یک کارمند دولتی ترکیه و یک شهروند ترکیه نیز حضور دارند.

دستگاه اطلاعات ترکیه در سال‌های اخیرعملیات‌های خود را علیه عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی افزایش داده است بطوریکه سال گذشته، در دو عملیات جداگانه، ۱۵ عامل موساد را دستگیر کرد.

این روزنامه نوشت، ترکیه به پناهگاه امن پناهجویان و ناراضیان سیاسی تبدیل شده است که توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر هدف قرار می‌گیرند.

 در رویدادی مرتبط، رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز چهارشنبه در اظهاراتی در جمع اعضای حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرد کشورهای اروپایی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما برای بهبودی وضعیت امنیتی بسیار هزینه کرده‌ایم و توانستیم سازمان‌های تروریستی را داخل و خارج ترکیه منهدم کنیم. ناتو به اندازه کافی برای نابودسازی سازمان‌های تروریستی از ما حمایت نکرد. سوئد ۳۵۰ میلیون دلار برای حمایت از حزب کارگران کردستان ارائه کرد و این حزب با این کمک به موشک تسلیحات دست یافت.»/فارس

تحلیلگر ترکیه‌ای: با ساخت 300 جنگنده می‌توانیم با یونان بجنگیم

تحلیلگر امور نظامی ترکیه گفت، تا زمانی که ترکیه جنگنده خود را تولید نکرده، نباید با یونان وارد جنگ شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک تحلیلگر ترکیه‌ای و سرهنگ بازنشسته ارتش این کشور در اظهاراتی که نشان از برتری هوایی کنونی یونان دارد گفت، ترکیه تا زمانی که هواپیمای جنگی خود را تولید نکرده، نباید با یونان وارد جنگ شود.

به نوشته شماره چهارشنبه روزنامه «گریک سیتی تایمز»، «اردوغان کاراکوش» سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه گفت: «با پایگاه‌های جدید آمریکا در یونان و در منطقه "الکساندروپلیس» بسان ترمزی برابر حمله زمینی است و جزای مجهز به تجهیزات نظامی در دریای اژه نیز اجازه آزادی تردد نیروی دریایی ترکیه را نخواهد داد.»

کاراکوش گفت: «با استقرار آمریکایی‌ها در الکساندروپلیس، امکان استفاده از نیروی زمینی ترکیه وجود ندارد. زیرا اگر یگان‌های ما از اوروس عبور کنند، واحدهای آمریکایی را در مقابل خود خواهند یافت.»

وی افزود: «یونان جزایر خود را تجهیز کرده است و چون جزایر مسلح هستند، امروزه نمی‌توان از نیروهای دریایی در دریای اژه به طور موثر استفاده کرد.همه آن سلاح‌ها علیه نیروی دریایی ترکیه خواهد بود.»

این تحلیلگر ترکیه‌ای افزود: «تا زمانی که ترکیه به هواپیمای جنگی ساخت خود دست پیدا نکند، نباید وارد درگیری نظامی با یونان شود. ترکیه تا زمانی که موفق به تولید ۳۰۰ فروند جنگنده نشده، نباید وارد یک جنگ بزرگ شود.»

رسانه‌های ترکیه چندی قبل  از مرحله نخست ساخت نخستین جنگنده نسل پنجم پنهانکار ساخت صنایع هوایی این کشور خبر دادند.

وبگاه «احوال»گزارش کرد که صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) فاز اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است.

«تمل کوتیل» مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است. وی در ادامه از کسانی که با تلاش و اشتیاق همین مسیر را پیمودند، تشکر کرد.

رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که این جنگنده رادار گریز پیشرفته از حدود ۲۰۰۰۰ قطعه تشکیل شده و تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد. مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه گفت که این جنگنده در ۱۸ مارس ۲۰۲۳ رونمایی خواهد شد و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد داد سپس جایگزین ناوگان جنگنده‌های نسل چهارم «اف-۱۶» ساخت ایالات متحده در طول دهه آینده خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

در رویداد مرتبط بین یونان و ترکیه، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه از قطع هرگونه مذاکره با یونان خبر داد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که به اطلاع همکاران خود رسانده که دیگر مذاکرات دوجانبه با یونان برگزار نکنند.این رویکرد تازه ترکیه در حالی است که گفت‌وگوهای بین دو کشور همسایه مشکل‌دار میزان کمی پیشرفت کرده بود.

اردوغان اخیرا نیز گفته بود که برای او دیگر شخصی به نام نخست وزیر یونان وجود ندارد. وی سران یونان را به کارشکنی در مسیر فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» ساخت آمریکا به ترکیه متهم کرده بود.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند.  این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

در ادامه تنش بین ترکیه و یونان، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۱۴ جزیره یونانی در شرق دریای اژه را نام برد که آنکارا می‌خواهد حاکمیت یونان را به چالش بکشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها