وحیدی: در حادثه متروپل مشکل مدیریتی داشتیم را قبول ندارم

کد خبر: 1151381

وزیر کشور درباره ساختمان متروپل گفت: در حوادث این چنینی، ابتدا باید تلاش کنیم که افراد را زنده در بیاوریم و برای این کار نباید از دستگاههای سنگین استفاده کرد و باید بیشتر از روش‌های دستی استفاده کرد و به همین علت، ۴۸ ساعت ابتدایی را طلایی می‌دانند.

وحیدی: در حادثه متروپل مشکل مدیریتی داشتیم را قبول ندارم

احمد وحیدی وزیر کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری طی سخنانی درباره حادثه متروپل آبادان، با بیان اینکه بنده از بامداد فردای واقعه، شش روز در صحنه بودم، اظهار داشت: این سخن که گفته می‌شود درباره این حادثه مشکل مدیریتی داشتیم را قبول ندارم و سریعا جلسه ستاد بحران را تشکیل دادیم و موضوع از سطح شهرستان به سطح استان تغییر یافت و سپس در سطح ملی دنبال شد.

وی افزود: در حوادث این چنینی، ابتدا باید تلاش کنیم که افراد را زنده در بیاوریم و برای این کار نباید از دستگاههای سنگین استفاده کرد و باید بیشتر از روش‌های دستی استفاده کرد و به همین علت، 48 ساعت ابتدایی را طلایی می‌دانند. از ساعات اولیه تجهیزات سنگین داشتیم ولی باید با دقت بالا عمل می‌کردیم. امکانات خوبی داشتیم و گسیل تجهیزات به منطقه انجام شده بود و بسیج خوب امکانات را شاهد بودیم.

وزیر کشور عنوان کرد: کار آواربرداری به صورت 24 ساعته ادامه دارد و در حال انجام است و الان در انتهای مرحله دوم کار هستیم.

وحیدی گفت: هنوز مطرح است که افرادی زیر آوار هستند و این امکان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اگر خدای ناکرده زلزله‌ای در ابعاد بزرگ رخ بدهد، چالش جدی نخواهیم داشت؟، عنوان کرد: این یک ساختمانی بوده که آوار و بتن‌های سنگین داشته و هم‌چنین محیط کمی برای مانور داشتیم و امکانات سنگین باید به کار گرفته می‌شد که استفاده کردیم، فضای میدان هم محدود بود. باید از این عبرت گرفته شود و باید مد نظر بلندمرتبه‌سازان قرار بگیرد. درباره همین ساختمان هم نباید چنین مجوزی داده می‌شد.

وزیر کشور درباره اقدامات دولت و قوه قضاییه در این باره گفت: یک تیم تشکیل شده و ارزیابی می‌شود و قوه قضاییه هم موضوع را دنبال می‌کند. مهم است اشکالاتی که تاکنون درباره این ساختمان مطرح است، در حوزه طراحی و اجراست که نامناسب بوده است و باید تحقیق بشود. اصل مجوز و نظارت‌هایی که باید صورت می‌گرفته محل سوال است. باید موضوع کاملا رسیدگی شود.

وحیدی درباره اینکه گفته می‌شود شهرداری آبادان هم تخلف داشته است، گفت: برای ساخت زمین فراخوان داده شده بود و آقای عبدالباقی با شهرداری شراکت کرده و حدود 1800 از 3000 متر  متعلق به شهرداری است و شهرداری در آن سهم دارد.

وی ادامه داد: مجوز‌هایی که از سال 94 تا 98 برای ساخت این ساختمان صادر شده جزو سوالاتی است که کارشناسان به آن رسیدگی می‌کنند. باید مشخص شود که نقش هر دستگاهی در این موضوع چقدر است و در مجوز و نظرات و امکان مراحل، مشکل داشته و باید با دقت مد نظر قرار بگیرد. قبل از اینکه پایان کار اخذ بشود، فروشگاه‌ها مشغول به کار شدند و باید رسیدگی بشود.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این تخلفات برای این ساختمان، کسی اقدامی نکرد و این حادثه رخ داد و ممکن است از این دست ساختمان‌ها در کشور وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: گزارشات باید بررسی و ارزیابی بشود و مد نظر قرار بگیرد تا مشخص بشود که چه دستگاهی در چه زمانی گزارش داده است. باید در ساختمان‌های مشابه نیز برای ساخت، مقررات دقیقا اجرا بشود. اینطور نیست که همه ساختمان‌های بلندمرتبه اینطور هستند و نباید برای مردم خطرآفرینی کنیم ولی باید دستگاه‌ها به مسئولیت خود در این‌باره عمل کنند.

وحیدی درباره این موضوع که در تهران حدود 3500 ساختمان نا ایمن است و حدود 120 ساختمان خطرناک است، گفت: آتش نشانی ایمنی را از نظر حریق بررسی می‌کند و همه ساختمان‌ها این‌طور نیست. مثلاً برخی ساختمان‌های بلندمرتبه باید سیستم اطفای حریق و ذخیره آب داشته باشند و ممکن است برخی ساختمان‌ها این را نداشته باشند. از نظر حریق این مسأله وجود دارد و باید سریعا رسیدگی بشود.

وی افزود: اگر سازه‌ای ناپایدار است و مثلا ترک‌هایی دارد، باید به موقع اعلام و رسیدگی بشود. برای این کار خصوصا بعد از دستور رهبر معظم انقلاب و رییس محترم جمهور، کارگروه تشکیل دادیم تا بتوانیم کار را به سرعت به پیش ببریم و در حال انجام است.

وزیر کشور عنوان کرد: درباره ساختمان‌هایی که دارای مشکل ایمنی است روال قانونی این است که اگر سازه‌ای مشکل دارد، از طریق شهرداری به او اعلام می‌شود و باید رفع شود و اگر در موقع مقرر انجام نداد، دادستانی باید اقدام قضایی کند و ولو به قوه قهریه، باید کار انجام بگیرد و مسأله بر سر جان مردم است.

وحیدی گفت: ابلاغیه‌ای صادر کردیم که ساختمان‌ها در سراسر کشور ارزیابی‌های جدیدی نسبت به ساختمان‌ها در کشور داشته باشیم و ارزیابی‌ها باید انجام بشود و بروز باشد.

وی گفت: مقررات فعلی به نسبت کامل است و اگر نیاز باشد، قوانین و مقررات را تکمیل خواهیم کرد. مالکین، ناظرین و فعالان در این عرصه باید مقررات را رعایت کنند و این مسأله باید به دقت پیگیری و دنبال بشود تا از این‌دست حوادث در کشور رخ ندهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها