گروکشی آژانس از طریق گروسی/ تل‌آویو چه می‌خواهد؟

کد خبر: 1152158

ماجرا تبدیل به طنزی مضحک شده است که کشورهای مستقل دنیا با شگفتی آن را دنبال می‌کنند. داستان گروکشی‌های آژانس از جایی توجهات بیشتری را به خود جلب کرد که مدیرکل آژانس در سفری به سرزمین‌های اشغالی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران با مقامات رژیم صهیونیستی به گفت‌و‌گو نشست تا نگرانی‌های آنها را پیگیری و برطرف نماید.

گروکشی آژانس از طریق گروسی/ تل‌آویو چه می‌خواهد؟

رژیمی که صدها کلاهک هسته‌ای داشته، NPT را امضا نکرده و هیچ نظارتی از سوی آژانس را تاکنون برنتافته اکنون در کانون توجه و مشروعیت زایی از سوی نهادی به اصطلاح فنی و حقوقی قرار گرفته است. این سیاسی‌کاری واضح که تمسخر علنی حقوق بین الملل و سازمان‌های بین‌المللی است درحالی صورت گرفته که ایران طبق برجام شدیدترین و استثنایی‌ترین نظارت‌های تاریخ را پذیرفته بوده و بارها پرونده معروف به ادعاهای ابعاد نظامی در صنعت هسته‌ای ایران از سوی آژانس مختومه اعلام شده است. این سفر البته بدون واکنش نماند. وزیر خارجه ایران سفر رافائل گروسی به تل آویو در آستانه نشست شورای حکام را در تعارض با رعایت اصل بی‌طرفی و جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس خواند. همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود در این زمینه نوشت: «ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان اولیه پیمان منع اشاعه، نسبت به تضعیف بیش از پیش اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همگان‌ هشدار می‌دهد. کسی نمی‌تواند در قبال برنامه مخفی تسلیحات اتمی اسرائیل سکوت پیشه کند و سپس ادعای بی‌طرفی کرده و درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سخن بگوید.» با افزایش تحرکات صهیونیست‌ها علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در بخشی از مصاحبه با شبکه NRK نروژ در پاسخ به سؤال خبرنگار این شبکه درباره واکنش ایران به تهاجم نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، گفت: «صهیونیست‌ها فقط می‌توانند حمله به ایران را در خواب تصور کنند و هرگاه چنین خوابی را هم ببینند، هرگز از چنین خوابی بیدار هم نخواهند شد!»

قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

سفر مدیرکل آژانس به سرزمین‌های اشغالی در حالی انجام شد که گفته می‌شود در نشست هفته جاری شورای حکام، امریکا تلاش دارد تا به همراه تروئیکای اروپا قطعنامه ضدایرانی را به تصویب برساند. با وجود همکاری‌های بالای ایران و آژانس و همچنین پایبندی ایران به توافق پادمانی و ان‌پی‌تی، گروسی مدعی عدم همکاری کامل ایران در خصوص سؤالات آژانس از ایران شده است. در همین خصوص «شموئیل مئیر» تحلیلگر ارشد صهیونیست در توئیتر خود ادعا کرد: «گفتمان اسرائیل در حال پذیرش آن چیزی است که ممکن است روز دوشنبه در راهروهای دیپلماتیک آژانس اتمی رخ دهد؛ توافق هسته‌ای و محدودیت‌های اخیر بر برنامه هسته‌ای ایران ممکن است فرو بریزد و از بین برود» اولیانوف در پاسخ به وی خبر داد این اقدام ضدایرانی غرب به احتمال زیاد روز چهارشنبه در نشست شورای حکام مطرح خواهد شد. نماینده و سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی پیش از این در توئیتی نوشته بود: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه غرب درباره ایران را تصویب کند، چشم‌انداز تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات وین و احیای برجام مبهم‌تر خواهد شد.

مخالفت قطعی چین و روسیه

این سناریوی نخ‌نما شده منجر به آن گشت که بار دیگر مسکو و پکن بر روند سیاست‌های مخرب کشورهای غربی نسبت به شکل‌گیری توافق هسته‌ای اعتراض کنند. این دو کشور پیش‌تر نیز به قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان در سال 1399 رأی داده بودند. از همین‌رو، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش‌هایی در مورد اقدامات امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در شورای حکام تأکید کرد: چین با اقدامات کشورهای نامبرده برای فشار بر ایران از طریق تصویب یک قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است. ژائو لیجیان تصریح کرد: واقعیت‌ها بارها و بارها ثابت کرده‌اند که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها تنش را تشدید می‌کند و اوضاع را پیچیده می‌نماید. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت‌وگوها در مورد از سرگیری پایبندی به برجام را در حال حاضر در یک مقطع حیاتی دانست و افزود: حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف کرده و مسیر مذاکرات هسته‌ای را با مشکل مواجه می‌سازد. لیجیان در پایان اعلام کرد:ایالات متحده باید بدون اتلاف وقت تصمیمات سیاسی اتخاذ کند، فعالانه به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد و در جهت اجماع اولیه در مورد مسائل باقی مانده تلاش کند. همه طرف‌های ذیربط باید شرایط لازم و زمینه مساعد را برای این امر ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان بر مخالفت قطعی مسکو با پیش‌نویس قطعنامه امریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس تأکید کرد. لاورف افزود: این پیش نویس فاقد هرگونه تأثیر مثبتی است و موضوعات در دستور کار همکاری ایران و آژانس باید در مسیر فنی آژانس حل و فصل گردد. وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره به استمرار تبادل پیام‌ها میان ایران و امریکا از طریق اتحادیه اروپا برای رفع تحریم در دو ماه اخیر، اقدام غیرسازنده امریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران را مخل روند مذاکرات دانست. وی تأکید کرد عواقب و پیامدهای تصویب هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در نشست هفته آتی آژانس متوجه طرف‌هایی است که مخل مسیر دیپلماسی هستند.

انتقاد بورل از برخی تلاش‌ها برای شکست مذاکرات

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با انتقاد از برخی تلاش‌ها به‌منظور شکست مذاکرات، بر تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق تأکید کرد. وی تداوم رایزنی‌ها برای فاصله گرفتن از فضای منفی کنونی در آژانس و تمرکز بر ادامه مذاکرات برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی را راه‌حل خود برای دور شدن از وضعیت کنونی معرفی کرد. در این گفت‌وگو، وزیر خارجه کشورمان هشدار داد: «هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، مؤثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.» بورل همچنین در توئیتی گفت: احتمال دستیابی به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است. اما ما هنوز هم می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم. من به عنوان هماهنگ‌کننده، در هر زمان آماده‌ام تا راه حلی برای آخرین مسائل باقی مانده را تسهیل کنم.

تل‌آویو چه می‌خواهد؟

اقدامات رژیم صهیونیستی با همراهی کامل دولت ناتوان و ضعیف بایدن و تروئیکای اروپا همراه است. این رژیم تلاش دارد تا محدودیت‌های برجامی را در توافق احتمالی گسترش دهد. اخیراً نیز یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده رژیم موقت صهیونیستی در تلاش است امریکا را مجاب کند با ایران به توافقی جدید به جای برجام دست پیدا کند. روزنامه جروزالم‌پست نوشته اسرائیل به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا پیشنهاد داده تحریم‌ها علیه ایران [به‌طور موقت] رفع شوند، اما محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای این کشور دائمی شوند! این پیشنهاد در دیدار میان «ایال هولاتا» و «جیک سالیوان» که به ترتیب مشاوران امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی و امریکا هستند مطرح شده است. به‌نظر می‌رسد صهیونیست‌ها و امریکا تلاش دارند تا زیاده‌خواهی‌های فرابرجامی خود را پشت نقاب آژانس مخفی کرده و از این طریق ایران را مجبور به عقب‌نشینی از خواسته‌های قانونی و مشروع خود کنند. ناگفته پیدا است که این سناریونویسی‌ها منجر به تجدیدنظر ایران در خطوط قرمز و چشم‌پوشی از رفع مؤثر تحریم‌ها و دریافت تضامین لازم نخواهد شد.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها