فردا گزارش می‌دهد؛

بایدن راضی به مرگ برجام می‌‍شود؟

کد خبر: 1152415

هفت سال از روزی که ایران و 1+5 برجام را به عنوان توافقی حل و فصل پرونده هسته ای امضا کردند گذشت اما در یک سال مانده به پایان زمان اجرای توافق، گویا تمامی منافذ تنفسی باقی مانده برای بقای برجام با چالشی سخت مواجه شده اند.

بایدن راضی به مرگ برجام می‌‍شود؟

گروه سیاسی فردا: امروز دولت بایدن با دشواری های اساسی در آمریکا دست و پنجه نرم می کند. افت مقبولیت این دولت به حدی است که از هم اکنون بسیاری کارشناسان حزب پیروز در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری را حزب جمهوری خواه می دانند، مگر آنکه در مدت زمان باقی مانده اتفاق خاصی بیفتد که معادلات صحنه تغییر کند.

این دولت واشنگتن آنقدر ضعف توان دارد که حتی در 2.5 سال باقی مانده از حیات خود قادر نیست یکسری تضمین هایی را برای احیای برجام بدهد چه رسد به آن که به نیابت از دولت آینده نیز بخواهد تعهدی بپذیرد. منتقدان این دولت هر روز بر فشار مطالبات خود می افزایند و بایدن را بیشتر به گوشه رینگ می رانند. به عنوان نمونه برایان هوک اخیرا مطرح کرد که «بایدن باید مرگ برجام را در عربستان اعلام کند»، البته او تنها کسی در آمریکا نیست که چنین دیدگاهی دارد، مطالبه اعلام مرگ برجام از زبان حتی برخی نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا نیز شنیده می شود اما سئوال اصلی آن است که آیا بایدن به مرگ برجام راضی می شود؟

در همین رابطه مهدی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار فردا گفت: در زبان سیاست این توقع که رسما مرگ یک موضوع یا یک روند اعلام شود دور از انتظار است. با این همه واقعیت قابل مشاهده، هنوز عده ای معتقدند اخبار «خودکشی هیتلر»، «کشته شدن بن لادن» یا «اعدام صدام» دروغ بودند و قابل پذیرش نیستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: این توقع که توافقی مثل برجام علنا و رسما مردود اعلام و مراسم ترحیم آن در تهران و واشنگتن برگزار شود، دور از انتظار است و اگر رخ دهد، نشانه آن است که طرف های مقابل زمینه افزایش تنش برای یکدیگر را فراهم می کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها