خبر به روایت «فردا»

رای آژانس و پاسخ تهران/ تغییر کنکور / بازگشت بازار مسکن به مرحله پساجهش

کد خبر: 1152776

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رای آژانس و پاسخ تهران/ تغییر کنکور / بازگشت بازار مسکن به مرحله پساجهش

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان/ آژانس فاقد صلاحیت است

«کیهان» که دو ، سه روزی است درباره واکنش ایران به قطعنامه احتمالی شورای حکام می‌نویسد، امروز سراغ مجلس رفته با تیتر «آژانس فاقد صلاحیت است مجلس خروج از NPT را بررسی کند» نوشته: «ضروری است دستگاه دیپلماسی کشورمان در نوع مواجهه با آمریکا و اروپا در مسئله برجام و همچنین کم و کیف همکاری با آژانس بازنگری کرده و مجلس شورای اسلامی هم موضوع خروج ایران از NPT را در بوته بررسی قرار دهد.»

این روزنامه اصولگرا در مطلب دیگری هم به انعکاس مصاحبه مدیرمسئول خود با فارس پرداخته و بار دیگر نوشته: «همه شواهد حاکی از آن است که چالش هسته‌ای فقط یک بهانه است و تنها راه پیش روی ایران برای گرفتن این بهانه از دست دشمن، استفاده از ماده 10 NPT و خروج از این معاهده است.»

کیهان

اعتماد/ شوک آژانس به مذاکرات احیای برجام

«اعتماد» امروز شلوغ و پر از عکس است. بخشی از صفحه یک خود را به مراسم تشییع سیدمحمود دعایی اختصاص داده و در بخش دیگر به یک سری از موضوعات متعدد پرداخته است؛ از مذاکرات هسته‌ای تا اعتراضات بازنشستگان و درخواست معلمان از رئیس جمهور. 

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «شوک آژانس به مذاکرات احیای برجام» به ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته و نوشته: «ایالات متحده و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم کرده‌اند که در آن تهران را به دلیل عدم همکاری با آژانس مورد انتقاد قرار داده‌اند. ...تاریخ رای‌گیری هنوز مشخص نیست، اما به گفته یکی از دیپلمات‌ها، باید روز پنجشنبه برگزار شود. همزمان «استفانی لیختن اشتاین»، خبرنگار پولیتیکو در توییتی اعلام کرد مطلع شده که قطعنامه ضد ایرانی ارایه شده از سوی امریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه عصر یا صبح پنجشنبه به رای گذاشته خواهد شد.»

اعتماد

جوان/ نیاز «یارانه‌نگیر‌ها» به یارانه جدید

«جوان» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عکس یک کرده و به رفتار اخیر این سازمان و مواضعش علیه ایران می‌پردازد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم و نیاز آنها به یارانه پرداخته است. «جوان» با تیتر «نیاز «یارانه‌نگیر‌ها» به یارانه جدید» نوشته: «در کشور اشخاصی وجود دارند که از ابتدا تمایلی به دریافت یارانه یا دارایی‌هایی، چون سهام عدالت نداشتند، از این‌رو جهت دریافت این حقوق پرداختی از سوی دولت حتی ثبت‌نام هم نکرده‌اند، اما با توجه به اینکه ساختار قیمت کالا و خدمات در اقتصاد ایران نمایی را به خود گرفته است که تنها اشخاص معدودی می‌توانند دخل و خرج خود را بالانس کنند، این اشخاص امروز مجبور به دریافت یارانه نقدی یا سهام عدالت هستند.»

جوان

شرق/ گروگانگیری در آژانس

«شرق» عکس یک امروز خود را به مراسم تشییع سیدمحمود دعایی اختصاص داده و عکسی را هم انتخاب کرده که اصلاح‌طلبان در آن جمع باشند. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک شده اما به اهمیت صدور قطعنامه علیه ایران پرداخته و  نوشته: « اگر متن قطع‌نامه حاوی بندها یا فرامین حقوقی الزام‌آور با تعیین ضرب‌الاجل زمانی همراه باشد یا محکومیت و تهدیدی علیه تهران، چه به شکل صریح و حتی به‌صورت تلویحی و از همه مهم‌تر فشار به ایران با ادعای فعال‌کردن مکانیسم ماشه، احیای قطع‌نامه‌های سازمان ملل و ارجاع پرونده به شورای امنیت در آن گنجانده شود، بی‌شک واکنش ایران نیز به همان انداره تند، قهرآمیز خواهد بود. ... اگر در روی دیگر سکه شاهد آن باشیم که متن قطع‌نامه متنی ملایم و معتدل باشد، به‌نحوی‌که از آن حمایت از تداوم دیپلماسی و همکاری استنباط شود، بی‌شک واکنش تهران نیز از رویکرد تند به نگاهی معتدل‌تر تغییر فاز خواهد داد و به تبع آن احتمال خروج مذاکرات وین از انسداد کنونی قوی‌تر خواهد بود».

شرق

ایران/ کنکور تغییر کرد

«ایران» تیتر یک امروز خود به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره طرح جدید ورود به دانشگاه را مورد توجه قرار داده و با تیتر «کنکور تغییر کرد» نوشته: «بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود. سیاست‌های جدید بتدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد، به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود. بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد. همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.»

ایران

آرمان ملی/ سـرقــت هالیـــوودی 

«آرمان ملی» صندوق از امانات بانک ملی را سوژه تیتر یک امروز خود کرده و با عنوان «سـرقــت هالیـــوودی از بانـــک!» نوشته: «نکته جالب در این رابطــه سارقان به امن‌ترین و حفاظتی‌ترین نقطه بانک ملــی که شعار اصلی‌ آن «اعتماد» است، دستبرد زده‌اند و محتویات حدود 200، صندوق امانت را به سرقت برده‌اند.» در این گزارش آمده است: «با اینکه چند روز از سرقت صندوق امانات در شعبه بانک ملی روبه‌روی دانشگاه تهران می‌گذرد، اما این اتفاق روز گذشته رسانه‌ای شد و صحبت‌ها در رابطه با آمار صندوق‌ها از سوی مسئولان متناقض است، همچنین بانک ملی هنوز نمی‌داند که ارزش اموال مسروقه چقدر است و مردمی که وسایل ارزشمند خود را در بانک به امانت گذاشته‌اند، چگونه برای احقاق مالباخته خود، مدعی باشند. این سردرگمی به آن دلیل است که این نوع سرقت برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد».

آرمان ملی

صبح نو/ مامور بی‌آبرو

«صبح نو» رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی را عکس روی جلد کرده و او را «مامور بی‌آبرو» توصیف می‌کند. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده، سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «هدف نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پرونده‌سازی جدید علیه ایران چیست؟»

صبح نو در بخش دیگری از صفحه یک امروز خود به اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سومین اجلاس بین‌المللی فعالان مهدوی را بازتاب داده و تیتر زده: «نیازمند جهاد تصمیم هستیم».

این روزنامه اصولگرا همچنین در شماره امروز به موضوعات مختلفی سیاسی و غیرسیاسی روز پرداخته است. از قیمت‌های نجومی اجاره‌بها گرفته تا ماجرای سرقت از بانک.

صبح نو

دنیای اقتصاد/ خیز تورم مسکن اردیبهشت

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «خیز تورم مسکن اردیبهشت» نوشته: «بررسی «دنیای‌اقتصاد» از آمار جدید بانک مرکزی درباره معاملات املاک نشان می‌دهد سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن که در طول ۱۴۰۰ به میانگین یک‌درصد کاهش یافته بود، ماه گذشته به ۶درصد رسید. این جهش دوباره تورم ملکی ناشی از «غلبه نیروی خارج از بازار مسکن بر انتظارات کاهشی درون بازار» است که سبب شده بار دیگر تقاضای سرمایه‌ای (غیرمصرفی) به بازار مراجعه کند و «رکورد ۲۲ماهه فروش ۵ رقمی - حجم معاملات- واحد مسکونی در پایتخت» در اردیبهشت رقم بخورد. نتایج تحقیقات میدانی از بازار مسکن می‌گوید «رشد تند نرخ دلار در ماه گذشته» باعث تغییر رفتار بازیگران معاملات ملک شد. طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹، بازار ارز به نوعی صحنه‌گردان بازار مسکن بود؛ به‌طوری‌که «انتظارات تورمی» و به دنبال آن، خریدهای غیرمصرفی ملک از این بازار موازی سیگنال می‌گرفت. تعیین تکلیف ریسک غیراقتصادی می‌تواند مسکن را مجددا به فاز پساجهش برگرداند.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ پاسخ دربست به آژانس

«وطن امروز» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با اشاره به اینکه «قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و 3 کشور اروپایی به آژانس تحویل شد» این سوال را طرح کرده که «بسته‌های اقدام متقابل ایران در برابر ناداوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست؟» و با تیتر «پاسخ دربست به آژانس» به نقل از رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته: «قطعا پاسخی قوی دریافت خواهند کرد. اگر قطعنامه صادر شود حتما در فرآیند مذاکرات برجامی با 1+4 تجدیدنظر خواهیم کرد.» در ادامه این گزارش نیز به نقل از محمدجواد لاریجانی، معاون اسبق وزارت خارجه آمده است: «معتقدم مجلس ایران دست‌کم ۲ کار را می‌تواند در برهه فعلی در دستور کار قرار دهد؛ نخست اینکه طرحی را تصویب کند که از وزارت خارجه بخواهد سفر گروسی به تهران را محدود کند، دوم اینکه در صورت ادامه روند فعلی آژانس، مجلس تعلیق عضویت ایران در NPT را مورد بررسی قرار دهد.»

وطن امروز

سازندگی/ پول یا کوپن

«سازندگی» که انگار سعی دارد بین دولت و مجلس یا به عبارت مشخص بین قالیباف و رئیسی اختلاف‌افکنی کند، امروز نیم‌رخی از روسای مجلس و دولت را عکس روی جلد کرده و با تیتر «پول یا کوپن» نوشته: «منابع خبری می‌گویند رئیس مجلس از طرح دولت در پرداخت یارانه گله‌مند است. مجلس به دنبال کالابرگ است و دولت روش پرداخت یارانه نقدی را در پیش گرفته است». این ادعا البته در حالی مطرح می‌شود که از ابتدای جراحی اقتصادی اخیر حرف از این بود که مابه‌تفاوت افزایش ناشی از حذف ارز ترجیحی از طریق کالابرگ به مردم داده شود اما از آنجایی که این کار نیاز به زیرساخت‌هایی داشت، دولت کار خود را با پرداخت یارانه نقدی شروع کرده و متعهد شد که زیرساخت‌های لازم برای استفاده از کالابرگ را فراهم کند تا این کار هم ظرف مدت دو ماه شروع شود.

سازندگی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها