خبر به روایت «فردا»

پاسخ تهران به قطعنامه احتمالی/ سایه جنگ بر نان و انرژی/ آوار روابط ناسالم سیاسی

کد خبر: 1152464

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پاسخ تهران به قطعنامه احتمالی/ سایه جنگ بر نان و انرژی/ آوار روابط ناسالم سیاسی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ امریکا «نان جهان» را هم آجر کرد

«جوان» چند نان و یک آجر دست مجسمه آزادی داده و در گزارشی که عکس یک شده با عنوان «امریکا «نان جهان» را هم آجر کرد» نوشته: «در شرایطی که روسیه آمادگی خود را برای صادرات غلات از بنادر اوکراین برای کاهش بحران غذایی در جهان اعلام کرده، تداوم سیاست‌های ضد روسی امریکا، بحران‌ها را تشدید می‌کند. پولیتیکو گزارش کرده که واشنگتن قصد ندارد تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را به منظور کمک به صادرات غلات از اوکراین لغو کند؛ اقدام جاه‌طلبانه‌ای که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشاند. درحالی که سازمان ملل و سازمان خوار و بار جهانی درباره بروز گرسنگی و قحطی در جهان در پی بحران اوکراین هشدار می‌دهند، دولتمردان کاخ سفید بدون توجه به این هشدارها، پای سیاست‌های ضد روسی خود ایستاده‌اند و حاضر به عقب‌نشینی نیستند.»

جوان

اعتماد/ گفت‌وگوی ملی شکست خورده است

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت که با تیتر «گفت‌وگوی ملی شکست خورده است» منتشر شده. او در این مصاحبه می‌گوید: « در کشور ما گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد، چون رواداری وجود ندارد. اینها لازمه گفت‌وگو  است و این گفت‌وگو تا اتفاق نیفتد، مشکلات کشور حل نمی‌شود.» منصوری معتقد است که «آقای روحانی از دولت پنهان شکست خورد» و می‌گوید: «آقای روحانی می‌توانست کابینه قوی‌تری بچیند و از مجلس رای اعتماد بگیرد، اما این کار را نکرد».او از نگاه معطوف به قدرت اصلاح‌طلبان ایراد می‌گیرد و اصرار دارد که «اصلاح‌طلبان باید دندان قدرت را بکشند.» منصوری معتقد است که «تا زمانی که ما تصور کنیم باید طوری رفتار کنیم که شورای نگهبان ما را تایید کند، خود را در چارچوبی قرار داده‌ایم که روز به روز از جامعه دورتر می‌شویم».

اعتماد

کیهان/ فایده خروج از NPT 

«کیهان» که دیروز تاکید کرده بود توقف همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمترین پاسخ ما به قطعنامه احتمالی علیه ایران است، امروز در گزارشی با تیتر «سیاست‌های اخیر آژانس بار دیگر ثابت کرد فایده خروج از NPT بیشتر از عضویت در آن است» نوشته است: «با توجه به وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای وین که به بن‌بست رسیده و همچنین شکل‌گیری موج فشار علیه جمهوری اسلامی که یک سر آن فرار آمریکا از لغو تحریم‌ها، متوقف کردن مذاکرات و تلاش برای تحمیل شرایط فرابرجامی است و یک سر آن گزارش‌های واهی و جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نظر می‌رسد در صورت ادامه فشارها و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به خروج از NPT (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای)- البته ضمن حفظ عضویت در آژانس- حداقلی‌ترین راهکار پیش روی دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد.»

کیهان

سازندگی/ دو راهی وین

«سازندگی» نیم‌رخی از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این روزها با گزارش و اظهاراتش ما را در موقعیت سختی قرار داده است، انتخاب کرده و با تیتر «دوراهی وین» نوشته: «با توقف مذاکرات وین در باب احیای برنامه جامع اقدام مشترک، ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی همزمان با برگزاری نشست شورای حکام در روز دوشنبه، پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی را در اختیار این نهاد قرار دادند. آن هم در شرایطی که وزرای خارجه روسیه و چین نسبت به این کنش هشدار داده و گفتند که این رویکرد می‌تواند مذاکرات برجامی را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده و فرآیند آن را پیچیده‌تر کند. آنگونه که رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند در چارچوب این پیش‌نویس از ایران خواسته شده تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شکلی کامل همکاری کند.»

سازندگی

ایران/ متروپل با روابط ناسالم سیاسی بالا رفت

«ایران» در عکس یک امروز خود تصویری از افتتاح پروژه متروپل با حضور شریعتی استاندار سابق و تصویری از فروریختن آن را در کنار هم قرار داده و با اشاره به اظهارات استاندار خوزستان که از زد و بندهای انجام شده در دولت قبل می‌گوید، تیتر زده «متروپل با روابط ناسالم سیاسی بالا رفت». این روزنامه دولتی به نقل از خلیلیان، استاندار خوزستان نوشته است: «ما باید بحث متروپل را درس عبرتی کنیم برای کسانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ ظاهر این است که اینها عواملی در سطح شهر آبادان بودند. از سال ۹۴ که قرار بود این فرد وارد کار ساخت برج‌های دوقلو شود – که یکی از آنها قبلاً افتتاح شده بود – از اول بدون مجوز و بدون پروانه اولیه، ساخت و ساز را از سال ۹۴ شروع می‌کند. کجای کشور چنین مجوزی داریم؟ چه روابطی می‌تواند وجود داشته باشد؟ جز روابط ناسالم، نمی‌تواند چیز دیگری باشد.»

ایران

آرمان ملی/ حذف نابرابری نه شوک‌درمانی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با فرشاد مومنی اقتصاددان که می‌گوید: «اقتصاد سالم با حذف نابرابری و رانت محقق می شود؛ نه شوک درمانی». او در این مصاحبه که عکس یک هم شده، می‌گوید: «در ایران ما با بازتولید نابرابری‌های ناموجه به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و مناسبات رانتی ‌و... در عرصه اقتصاد روبه‌رو هستیم. بنابراین هوشمندی‌ها در این زمینه باید افزایش پیدا کند، چراکه بی‌احتیاطی‌ها و رفتارهای مشکوک شدت بخشنده نابرابری می‌شود. اگر بخواهیم در یک‌کلام راجع به اینکه ما بهایی که به‌خاطر اتخاذ سیاست‌های نابرابر ساز می‌پردازیم را نشان دهیم، این است که نابرابری‌های ناموجه تعادل‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را دچار آسیب می‌کند.» او تاکید می‌کند که «اساس گزارشاتی که درباره نابرابری در ایران رخ می‌دهد حساسیت‌برانگیزی واژگونه‌ای دارد یعنی هر جا نابرابری‌ها شدت می‌گیرد گزارش‌های کمتری وجود دارد. ... این نابرابری‌های ناموجه و شکنندگی‌آور در حال شکستن کمر اقتصاد کشور است و هزینه فرصت غفلت از آن به طرز خطرناکی بالاتر می‌رود.»

آرمان ملی

وطن امروز/ چوب در آستین اروپا

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به گزارشی اختصاص داده که با تیتر «چوب در آستین اروپا» عکس یک شده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: « ۳ ماه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بازارهای انرژی اروپا اکنون شوک بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. در ۳ ماهه اول سال 2022 قیمت گاز در بزرگ‌ترین بورس اروپا ۵ برابر بیشتر از میانگین سال 2021 بود. بر اساس آمارهای رسمی، در سال 2021 اتحادیه اروپایی 40 درصد گاز و 25 درصد نفت خود را از روسیه تامین کرده است؛ امری که به وضوح حاکی از وابستگی شدید اروپا به انرژی روسیه است؛ موضوعی که مسکو بخوبی از آن آگاه است و در سال‌های اخیر بویژه در جریان تنش‌ها در اوکراین از این موضوع به عنوان اهرم فشار خود علیه قاره سبز استفاده کرده است. اتحادیه اروپایی تحت مدیریت ایالات متحده تاکنون 6 بسته تحریمی علیه روسیه تصویب کرده است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ رشد قارچی دانش بنیان‌ها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «رشد قارچی دانش بنیان‌ها» نوشته: «ارزیابی‌ها حاکی از این است که نظام تصمیم‌گیری در ایران با تخصیص وام‌های ارزان، قصد دارد تا از طریق افزایش فعالیت و تعداد بنگاه‌های نوآور، به اقتصاد دانش‌بنیان دست یابد؛ اما این شیوه تصمیم‌گیری به تنهایی جوابگو نیست. بخش خصوصی یکی از تبعات این مدل سیاستگذاری را ورود رانت‌جویان به این عرصه و حذف کارآفرینان و نوآوران واقعی که از قدرت چانه‌زنی کمی برخوردار هستند، می‌داند و معتقد است این نوع نگاه در قبال اقتصاد دانش‌بنیان، نه تنها سطحی‌نگرانه است، بلکه اجرای آن با دستاوردهای کاملا متضاد از آنچه انتظار می‌رود مواجه خواهد شد. بر این اساس، به نظر می‌رسد که تغییر رویکرد حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور از رویه‌های مبتنی بر توزیع رانت به سمت رویه‌های مبتنی بر بسترسازی و تضمین امنیت سرمایه‌گذاری، ضروری است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ وفادار به جذب حداکثری

«صبح نو» جلد امروز خود را به مهدی فضائلی اختصاص داده و دلیلش گفت‌وگوی است که با وی درباره برخی ابعاد 33 سال رهبری آیت‌الله خامنه‌ای انجام داده است. این مصاحبه با تیتر «وفادار به جذب حداکثری»منتشر شده و خواندنی‌ است.

این روزنامه اصولگرا هشدار ایران به شورای حاکم را نیز در صفحه یک خود دیده و به نقل از سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرده که قطعا متناسب با اتفاقی که بیفتد پاسخ‌های خود را خواهیم داد. 

صبح نو البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است، مثلا سوپرانقلابی‌ها که طلبار شده‌اند، یا سناریوی خطرناک غرب در شرق آسیا.

صبح نو

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها