چشمان گروسی کم سو شد

کد خبر: 1153118

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از قطع فعالیت دوربین های فراپادمانی به خاطر رفتار ناشایست آژانس خبر داد و گفت: از امروز اطلاعاتی در این نوع دوربین ها ضبط نخواهد شد

چشمان گروسی کم سو شد

 همزمان با ارسال پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی کشورهای غربی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و نادیده گرفتن رفتارهای همراه با حسن نیت ایران در همکاری با این نهاد ، روز گذشته سازمان انرژی اتمی کشورمان از خاموش شدن دو دوربین فراپادمانی آژانس خبر داد و اعلام کرد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع می‌شود و دستور آن به مسئولان مربوط داده شده است. به گزارش خراسان در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است:  ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون این که در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوط داده شده است. البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت. براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد. پیش از این مقامات ایرانی هشدار داده بودند که در مقابل این اقدام سکوت نخواهند کرد و ایران پاسخ مناسب را خواهد داد.

کمالوندی: اقدامات دیگری هم در دستور کار داریم

همچنین بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با صدا و سیما با اشاره به توقف فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران و این ‌که اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار دارد، یادآور شد که ایران همچنان متعهد به پادمان است. وی در خصوص بیانیه سازمان انرژی اتمی توضیح داد : مبنای این اطلاعیه این است که با توجه به این‌که همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس داشتیم، متاسفانه رفتار آژانس مناسب این همکاری نبوده و از طرفی کشورهای غربی به ویژه سه کشور اروپایی و آمریکا تحرکاتی را علیه کشور ما آغاز کردند، تصمیم گرفته شد بخشی از همکاری ها که فراتر از پادمان بود و جزو تعهدات ما نبود و مبنای حسن نیت برای ما داشت که این‌ها را انجام می‌دادیم، مثل ضبط برخی فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای بر خط یا فلومتر، امروز دستور داده شد فعالیت‌هایشان را قطع کنند. وی با بیان این‌که در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این‌ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران به آن ها داده شود و مبنا هم مبنای قانونی اقدام راهبردی مجلس برای صیانت از منافع ملت ایران بود، گفت: ما این اطلاعات را به آن ها نمی‌دادیم و از امروز هم این اطلاعات دیگر ضبط نمی‌شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین یادآور شد: اقدامات دیگری هم در نظر است و امیدواریم آن ها به خودشان بیایند و جواب همکاری ایران را با همکاری بدهند. نمی‌شود ایران همکاری داشته باشد ولی آن ها رفتار نامناسبی از خودشان نشان دهند. غائبی سرپرست نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام با بیان این‌که همه اقدامات جبرانی هسته‌ای انجام شده از سوی ایران در راستای حقوق و تعهدات ایران بر اساس معاهده NPT است، به دسترسی‌ها و بازرسی‌های گسترده آژانس در ایران اشاره کرد و افزود: جزئیات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای قوی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که تاکنون ادامه داشته است.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها