«فردا» گزارش می‌دهد

ناراحتی اصلاح‌طلبان از موضع ایران در قبال آژانس

کد خبر: 1153490

واکنش‌های ایران به قطعنامه ضد ایرانی آژانس انگار خوشایند اصلاح‌طلبان نبوده است و شاهدیم که همچنان و با وجود مشاهده سیاسی‌کاری‌ها و زیاده‌خواهی طرف غربی اصرار به سازش و همکاری دارند.

ناراحتی اصلاح‌طلبان از موضع ایران در قبال آژانس

گروه سیاست سایت فردا - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود همه همراهی‌های ایران ، یک بار دیگر سیاسی‌کاری پیشه کرده و نشان داد که قابل اطمینان نیست. صدور قطعنامه ضد ایرانی اخیر شاهد این مدعا است. 

قطعنامه‌ها آنها همانطور که انتظار می‌رفت و از سوی مقامات ایران هشدار داده شده بود، بی‌پاسخ نماند. جمع‌آوری دوربین‌ها در همین راستا صورت گرفت. اقدامی که گویا خوشایند رسانه‌های اصلاح‌طلب نبوده است. 

آنها با وجود تجربه آن همه همراهی و همکاری با آژانس و طرف غربی در دولت روحانی و مشاهده نتایج آنها همچنان اصرار دارند که در برابر زیاده‌خواهی‌های آژانس سر خم کنیم!

مثلا «شرق» واکنش‌های ایران را تندتر از قطعنامه آژانس دانسته و نوشته: «سطح واکنش‌های ایران و شدت اقدامات صورت‌گرفته از سوی تهران به مراتب پررنگ‌تر از متن قطع‌نامه شورای حکام است؛ خاموش‌شدن 27 دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحرکاتی برای تولید و نصب نسل‌های جدید سانتریفیوژ از‌جمله IR-6 و IR-4 و IR-2m و پیش از آن قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در کنار تلاش برای نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای IR-6 و فشارها برای خروج از NPT یا عدم ورود رافائل گروسی و دیگر بازرسان آژانس به ایران همه گویای این واکنش تند و دراماتیک ایران است که می‌تواند تشدید هم پیدا کند. به‌ویژه آنکه در همین راستا شمخانی هم با انتشار توییتی نوشت: «آزادسازی نفت توقیف‌شده ایران از سوی یونان نشان می‌دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری در برجام و آژانس و سایر عرصه‌ها اقدام متقابل است». پیرو این نکته بی‌شک تبعات این واکنش تهران مهم‌تر از دلایل بروز آن است؛ چرا‌که دیگر پای مذاکرات وین و احیای برجام در میان نیست؛ بلکه تداوم این اقدامات، چه با هدف موازنه‌سازی قدرت یا هر هدف دیگر می‌تواند نتیجه کاملا عکس بدهد و منجر به صدور سلسله قطع‌نامه‌های دیگر شورای حکام، ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و نهایتا بازگشت قطع‌نامه‌ها شود. توالی بحران‌ها یا ابربحران‌های متعدد در سال‌های اخیر و به‌خصوص از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم فرصت و اجازه تصاعد تنش را به تهران نمی‌دهد؛ بنابراین هرگونه اقدامی در واکنش به قطع‌نامه تبعات مخرب بیشتری برای داخل خواهد داشت.»

«اعتماد» هم به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی نوشته است: «یک واکنش زمانی می‌تواند درست باشد که در ظرف زمانی و مکانی درست صورت بگیرد. ابتدا به ساکن باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا در چند هفته اخیر هشدارها درباره صدور قطعنامه در شورای حکام را جدی گرفتیم یا آن را با ساده‌لوحی هیاهوسازی خواندیم؟ نکته‌ای که نباید فراموش کنیم، این است که حافظه تاریخی جامعه جهانی امروز را می‌بیند و به یاد نمی‌آورد که مسبب اصلی این وضعیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکاست که با خروج از برجام همه را گرفتار این مخمصه کرد و این تهران بود که تا به امروز حداقل این توافق را در اغما زنده نگه داشته است.»

حسین مرعشی هم آنطور که روزنامه سازندگی نوشته تاکید بر همکاری بیشتر با آژانس دارد. او گفته: «ایران حق اقدام متقابل دارد اما سیاست ایران و سیاست میانجی‌ها در این غائله باید متمرکز بر حصول توافق و ایجاد آرامش در خاورمیانه باشد». سازندگی به نقل از مرعشی نوشته: «بنده به مقامات جمهوری اسلامی، آچانس و آمریکا و 1+4 تروئیکای اروپایی تاکید می‌کنم که بیشتر از این فرصت برای فتنه‌انگیزی اسرائیل ایجاد نکنند».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها