حضور نمایندگان در محل حادثۀ تلخ قطار مشهدبه‌یزد

کد خبر: 1154182

در پی مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون عمران، اعضای این کمیسیون، برای تهیۀ گزارش و تحقیق، در محل حادثۀ تلخ قطار مشهدبه‌یزد حاضر شدند

حضور نمایندگان در محل حادثۀ تلخ قطار مشهدبه‌یزد

 محمدرضا رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، و علی اصغر خانی، نمایندۀ مردم شاهرود و میامی و عضو کمیسیون عمران، در روز جمعه ۱۹ خردادماه و در پی مأموریت رئیس مجلس شورای اسلامی به اعضای این کمیسیون، از محل وقوع حادثۀ خروج از ریلِ قطار مسافربری مسیر مشهدبه‌یزد بازدید کردند و با مسئولان محلی و منطقه‌ای دربارۀ‌ علت بروز این سانحۀ تلخ گفت‌وگو کردند.

 محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس: در وقوع این سانحۀ دردناک، که منجر به فوت تعدادی از هم‌وطنانمان شد، عوامل متعددی دخیل بوده است، از قصور شرکت پیمانکاری که در این محل کار انجام می‌داد گرفته تا «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران، چرا که در این مسیر سرعت مجاز حداکثر ۳۰ کیلومتر بوده، درحالی‌که قطار حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است.

 همچنین وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن نیز مکلف بودند اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص پایان مسدودی مسیر، حرکت قطار، کنترل مسیر و اجرای سیستم هوشمند برای کنترل سرعت لوکوموتیو در طول مسیر انجام دهند که عدم اجرای این موارد نیز ازجمله دلایل بروز چنین سانحه‌ای است. بنابراین فقط یک عامل در این سانحه تاثیرگذار نبوده که با قاطعیت اعلام کنیم و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

 اینکه وزیر راه شخصاً در محل سانحه حضور پیدا کرده و مسئولیت را بر عهده گرفته است کار بسیار ارزشمندی است، اما این موضوع باید برای همیشه حل شود که دستگاه‌هایی که در حوادث مختلف ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی دخیل بوده‌اند و باید نسبت به آن پاسخگو باشند، نباید مسئول تشکیل کمیته بررسی سوانح باشند، بلکه این کمیته باید مستقل و خارج از وزارت راه تشکیل شود.

عمده مسیرهای ریلی ما به شبکه تلفن همراه متصل نیست و در صورت وقوع سانحه در مسیر امکان اطلاع‌رسانی بموقع وجود ندارد. در این سانحه نیز، به‌دلیل نبود شبکه تلفن همراه اطلاع‌رسانی به مرکز مدیریت بحران استان و درخواست امداد بسیار دشوار بوده است. بنابراین حتماً باید خطوط ریلی کشور به تلفن همراه متصل شوند. از طرفی، راه‌های دسترسی به شبکه‌های ریلی برای مدیریت بحران و امدادرسانی مناسب نبوده و این امر موجب تأخیر در امدادرسانی به مصدومان احتمالی می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها