شرط و شروط گروسی برای پیشرفت اقتصاد ایران!

کد خبر: 1154239

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با سی ان ان ضمن اصرار بر گفت و گوی مقام های ایرانی با آژانس، مدعی شد که تنها راه جلب اعتماد برای پیشرفت اقتصاد ایران، حضور بازرسان هسته ای است.

شرط و شروط گروسی برای پیشرفت اقتصاد ایران!

رافائل گروسی دیروز (۲۲ خرداد) در مصاحبه با برنامه جی پی اس، جبران وقفه طولانی در بازرسی و نظارت بر برنامه هسته ای ایران را بسیار دشوار دانست و گفت: در آن صورت مجبوریم که یک نظام (بازرسی) خاص به همراه اعلامیه های جدید با امکان بازگشت بازرسان و بررسی سوابق و بازرسی از اماکن وضع کنیم.

گروسی افزود که هر چه وقفه در نظارت ها بیشتر شود، دستیابی به توافق هسته ای دشوارتر خواهد شد.

وی از مقام های ایرانی خواست تا در مورد از سرگیری همکاری ها با آژانس گفت و گو کنند.

وی مدعی شد که تنها راهی که برای جلب اعتماد لازم برای پیشرفت اقتصاد در برابر ایران وجود دارد، اجازه دادن به حضور بازرسان آژانس در تاسیسات هسته ای است.

جمهوری اسلامی ایران پنج شنبه هفته پیش (۱۹ خرداد) و قبل از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران قطعنامه آژانس را کاملا سیاسی و طراحی شده خواند و گفت: این قطعنامه در مسیری بین ایران و آژانس ایجاد شده بود و توافق شده بود، خلل ایجاد کرده است، اقدام به تغییر لحن، تغییر گفتگو، تغییر واژه ها که به ناگاه در بیان مدیرکل به پارلمان اروپا رخ داد، نشان می‌دهد که دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است.

وی تصریح کرد: نمی‌توانستیم اقدام سیاسی و غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم لذا اقدامات خود را انجام دادیم و اقدامات قاطع و متناسب بود هر چقدر آنها بگویند که قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است .

گروسی مدعی شده بود که اقدام ایران در تلافی قطعنامه سرزنش آمیز شورای حکام و خاموشی ۲۷ دستگاه از دوربین های نظارتی این سازمان، "ضربه ای مرگبار" به مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام است.

وی ادعا کرده بود که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

با این حال یک مقام رسمی آمریکا ادعای اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را مبنی بر اینکه اقدام ایران در غیرفعال کردن تعدادی از دوربین های نظارتی آژانس ضربه ای مرگبار برای روند مداکرات وین است، این ادعا را مردود دانست.  

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز امروز(دوشنبه) به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: این اقدام ایران اگر چه یک ضربه جدی می تواند باشد اما نمی توان آن را ضربه مرگبار برای توافق هسته ای دانست.

مقام آمریکایی مذکور که فایننشیال تایمز نام وی را فاش نساخت گفت که اقدام ایران ضربه ای مرگبار به شمار نمی رود چرا که "فعلاً اقدامی قابل نقض و برگشت پذیر است. " وی با این حال هشدار داد که هر چه زمان خاموشی دوربین ها بیشتر شود، بازگشت آمریکا به برجام دشوارتر خواهد شد.

فایننشیال تایمز به نقل از این مقام بلندپایه آمریکایی نوشت: اگر (به زودی دوربین ها را روشن) نکنند، آنگاه گام هایی که باید برای جلب اعتماد آژانس برای جبران شکاف پیش آمده در اطلاعات آن (از برنامه هسته ای ایران) بردارند، بازگشت (آمریکا) به برجام را بسیار دشوار خواهد ساخت.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها