خبر به روایت «فردا»

دیپلماسی رئیسی/ طالبان علیه طالبان/ رشد اقتصادی

کد خبر: 1155003

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دیپلماسی رئیسی/ طالبان علیه طالبان/ رشد اقتصادی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ نامه به رئیس‌جمهور

«اعتماد» علی مطهری را عکس یک کرده و دلیلش نامه‌ای است که او به رئیس جمهور نوشته. نماینده سابق تهران در مجلس در این نامه خواهان «احیای برجام» شده است. او با اشاره به اینکه «ایران هم‌اکنون دارای دانش هسته‌ای» است این سوال را مطرح کرده که «چرا باید طوری عمل کنیم که زمینه بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت برای فعال کردن مکانیزم ماشه توسط طرف‌های دیگر برجام و بازگشت قوی‌تر تحریم‌ها فراهم شود؟» مطهری با بیان اینکه «چه بخواهیم یا نه، اقتصاد ایران به برجام و رفع تحریم‌ها گره خورده» از رییس‌جمهور درخواست کرده که «شجاعانه و بی‌اعتنا به فضای احساسی برخی تندرو‌ها از شرط خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی» چشم‌پوشی شود؛ چراکه به گفته او در پس مشکلات کنونی بر سر احیای برجام «آن که مظلوم واقع شده، ملت ایران است که قربانی شعارهای نامعقول شده و کشورش از توسعه باز مانده است.»

اعتماد

جوان/ پایان انحصار دندانپزشکی

«جوان» مثل دیروز بخشی از صفحه نخست خود را به حوزه دارو و درمان که یکی از مهم‌ترین مسائل روز برای مردم است، اختصاص داده. این روزنامه اصولگرا با تیتر «دندان انحصار دندانپزشکی کشیده شد» نوشته: «۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های دندانپزشکی به هزینه دستمزد دندانپزشکان باز می‌گردد. بر این اساس اگر تعداد دندانپزشکان بالا باشد، این دستمزد خرد می‌شود و کاهش قیمت خدمات دندانپزشکی و در نهایت دسترسی بیشتر مردم به خدمات عادلانه دندانپزشکی در کشور را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش سرانه دندانپزشک به جمعیت و همچنین افزایش دسترسی مردم به خدمات دهان و دندان به دنبال شکستن انحصار آموزش دندانپزشکی است و روز گذشته با اکثریت آرا افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از امسال تا سال ۱۴۰۴ را تصویب کرد. با وجود این انگار وزارت بهداشت با این مصوبه چندان موافق نیست.»

جوان

شرق/ طالبان علیه طالبان

«شرق» از اختلافات درونی طالبان برای خلع سلاح فرماندهان غیرپشتون و فرصت‌طلبی داعش گزارش داده و در مطلبی که تیتر یک کرده با عنوان «طالبان علیه طالبان» نوشته: «گروه طالبان با شعار تشکیل حکومت اسلامی و تطبیق شریعت، قدرت را در افغانستان به دست گرفته و اکنون اعضای آن برای کرسی‌های حکومتی به جان هم افتاده‌ و اختلاف‌های درونی این گروه در روزهای اخیر نمایان‌‌تر شده است. ... بازداشت «مخدوم عالم»، یکی از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در شمال افغانستان، تنش طالبان پشتون‌تبار و غیرپشتون این گروه را شعله‌ور کرد. ... تنش میان قاری صلاح‌الدین ایوبی، دیگر فرمانده غیرپشتون طالبان، با حکومت مرکزی طالبان بالا گرفته و چند روز قبل او چندین نظامی پشتون‌تبار طالبان را در ولسؤالی المار مضروب کرده است. ... اختلاف و تنش میان مولوی مهدی مجاهد، فرمانده پیشین استخبارات (اطلاعات) طالبان در بامیان که تنها فرمانده هزاره‌تبار این گروه است، با حکومت کابل افزایش یافته و طالبان در تلاش‌ است این فرمانده خود را از قدرت نظامی خلع کند.»

شرق

کیهان/ دیپلماسی اقتصادی بدون برجام و FATF

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک در هفته اخیر اختصاص داده و نوشته: «امضای اسناد همکاری راهبردی جامع ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا، امضای 9 سند همکاری بین ایران و ترکمنستان و رایزنی و گفت‌وگو با سایر کشورها برای رفع و خنثی‌‌سازی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت‌ها، بخشی از نتایج هفته پررونق دیپلماسی اقتصادی بود.» در ادامه این گزارش آمده است: «غربی‌ها چنان‌که طی 8 سال دولت روحانی آزمودند، در تلاش هستند به بهانه‌هایی مانند FATF و برجام، اقتصاد کشور را شرطی و وابسته به خود کنند. ... درحالی‌که دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم از همان آغاز روی کار آمدن دولت فعال شده و بر اساس اعلام رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان، حجم مناسبات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها چند برابر شده است- آن‌هم بدون FATF و برجام- اما برخی بازندگان سیاسی و پادوهای داخلی غرب همچنان غرب سنگ برجام را به سینه می‌زنند.»

کیهان

آرمان ملی/ هوای ابری میان بهارستان و پاستور

«آرمان ملی» با ابراز خوشحالی از انتقاداتی که برخی نمایندگان مجلس به دولت وارد کرده‌اند و تلاشی که برای استفاده از ابزارهای سوال و استیضاح برای نظارت بر دولت می‌شود، از ابری شدن روابط دولت و مجلس نوشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده، سعی در اختلاف افکنی بین دولت و مجلس دارد و با عنوان «هوای ابری میان بهارستان و پاستور» نوشته: «هر چه که از ماه‌های پایانی سال به این سو آمدیم نوع تعامل مجلس با دولت تغییر کرد و دیگر حمایت‌‌های صرف جای خود را به وظیفه اصلی مجلس یعنی نظارت داد. نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه، ارز، سکه، خودرو و نمونه ملموس‌تر آن مایحتاج عمومی زندگی مردم و عدم اقدام برای جلوگیری از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها باعث شد تا صدای بهارستان نشینان که حامیان دولت بودند نیز بلند شود و انتقاداتی را متوجه برخی از وزرا مخصوصا اقتصادی دولت کنند.»

آرمان ملی

ایران/ دیپلماسی رئیسی

«ایران» امروز ترکیب صفحه یک خود را بر هم زده و شکل ویژه گرفته تا دیپلماسی رئیسی را گزارش کند. این روزنامه دولتی، تصویری از رئیسی و همه روسای کشورهایی که در این مدت ملاقات کرده، دارد و با تیتر «دیپلماسی با زبان مردم» نوشته: «دیپلماسی فردی رئیس جمهور با تأکید بر همسایه محوری علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های جدید اقتصادی در ارتقای روابط ایران با همسایگان نقش ویژه‌ای داشته است». این گزارش همچنین اشاره دارد که «سیاست اصولی دولت برای بهره گیری ازظرفیت دیپلماسی بویژه ارتقای روابط با کشورهای منطقه موجب شده در 40 روز 5 رئیس دولت به تهران سفر کنند و رئیس جمهور نیز راهی عمان شود».

این روزنامه دولتی البته دیدار دیروز رئیس جمهور ترکمنستان با رهبری و تاکید ایشان بر اینکه «سیاست ایران گسترش روابط با همسایگان است» را در صفحه یک امروز خود مورد توجه قرار داده است.

ایران

سازندگی/ نفوذ در شهرداری

«سازندگی» که انگار از سبک تازه خود و پوشش چند موضوع در صفحه نخست خوشش آمده، امروز دوباره جلد خود را بین چند موضوع تقسیم کرده است. در یکی از این مطالب با تیتر «نفوذ در شهرداری» با اشاره به اینکه «دو هفته پس از حمله سایبری به شهرداری تهران و هک شدن سامانه‌های آن منابع خبری از دستگیری یک نفر خبر داده‌اند» نوشته: «حالا 14 روز از این اتفاق می‌گذرد و هنوز تعدادی از سایت‌هایی که از دسترس خارج شده بودند قادر به ارائه خدمات نیستند و سامانه‌هایی مانند کنترل کیفیت هوای تهران و تهران من همچنان خارج از دسترس هستند.» در ادامه نیز به نقل از ناصر امانی عضو شورای شهر تهران آورده است که «فعلا همه اطلاعات در محدوده شورا موجود است و به همه چیز دسترسی داریم، ولی درباره شهرداری به صورت قطعی نمی‌توان گفت که اطلاعاتی از شهرداری یا شهروندان به سرقت رفته است».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ رشد ۱۴۰۰ زیر ذره بین

«دنیای امروز» با اشاره به اینکه «رشد اقتصادی ایران برای دومین سال پیاپی مثبت ماند» رشد ۱۴۰۰ را زیر ذره بین قرار داده و نوشته: «با وجود رشد مثبت در سال گذشته، رشد فصلی زمستان با ثبت رقم ۳/ ۲درصد نسبت به فصول قبل کمتر است. رصد گروه‌ها نیز حاکی از آن است که سطح رشد نسبت به فصول قبل افت کرده است. تحلیل آمارها حاکی از آن است که اقتصاد ایران در سال۱۴۰۱ در یک بزنگاه قرار دارد. در صورت وجود یک گشایش سیاسی، مسیر رشد اقتصادی در سال۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد یافت و با توجه به تقاضای جهانی برای نفت ایران، می‌توان رشد مثبت و صعودی را در سال جاری ادامه داد. اما در صورت تداوم محدودیت‌ها، سوخت رشد اقتصادی نیز اتمام می‌یابد و تداوم رشد مثبت سخت خواهد شد.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ جهل مرکب

«وطن امروز» تصویری از فیلم بازی مرکب را عکس یک کرده و دلیلش این است که «نتفلیکس» قصد دارد یک رئالیتی‌شو را با نام «بازی مرکب؛ چالش» تولید و پخش کند. این روزنامه اصولگرا با این سوال که « نتفلیکس چگونه با ساخت برنامه «بازی مرکب» به جهل مرکب دامن می‌زند؟» نوشته: « اگر این بازی دقیقا همان چیزی باشد که در فیلم بوده است و مفلوکانی را در سراسر جهان برای آن از بین این همه مفلوک انتخاب کنند و آنهایی که در این بازی می‌بازند نیز همانند فیلم کشته نشوند و جان آنها برای پول از دست نرود، در نتیجه به حتم 464 نفر را ناامیدانه و سرخورده روانه خانه‌های خود می‌کند و تنها با یک برنده روبه‌رو است. دقیقا نگاه سرمایه‌داری همین است. همین که در بین افراد بشر یک نفر داشته باشد و بقیه به دستان آن یک نفر نگاه کنند. اگر چه این سرخوردگی و آوارگی جسمی و روحی انسان‌ها برای سرمایه‌داری مهم نیست اما سنت واقعی کردن سریال‌های حاشیه‌داری همانند «بازی مرکب»، بدعتی بسیار مبتذل است که تنها پوچی، آوارگی و سرگردانی بشر را بیشتر به رخ بشریت می‌کشاند.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها