خبر به روایت «فردا»

شیعه‌کشی در افغانستان / بوی توافق / برخورد با ماموران متخلف

کد خبر: 1103129

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

شیعه‌کشی در افغانستان / بوی توافق / برخورد با ماموران متخلف

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» از عملکرد طالبان و آنچه اخیرا در افغانستان رخ می‌دهد به شدت ناراضی و ناراحتی است. برای همین هم انفجار در مسجد شیعیان در قندهار را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «دومین جمعه شیعه‌کشی در امارت طالبان» نوشته است: «ظاهراً داعش مسئولیت انفجار را بر عهده خواهد گرفت و باز هم طالبان خواهد گفت که داعش در افغانستان یک نیروی جدی نیست.  ... حوادث تروریستی متعدد به‌ویژه علیه شیعیان افغانستان دلیل محکمی بر حضور گسترده گروه تروریستی داعش در افغانستان است و رهبران کشور‌های منطقه نیز بار‌ها نسبت به حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز هفته گذشته در نشست مجازی رؤسای کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع هشدار داد که حدود ۲ هزار عضو داعش در شمال افغانستان مستقر هستند و هدف‌شان اعمال نفوذ در آسیای میانه و مناطقی از روسیه است. با این شرایط مشخص نیست که طالبان برای حفظ جان‌ها و مقابله با داعش چه برنامه‌ای در پیش خواهد گرفت؟»

این روزنامه اصولگرا که امروز صفحه یک خلوتی دارد، اظهارات اخیر فرمانده سپاه را نیز تیتر یک کرده است؛ «هدف ۲ هزار کیلومتری در تیررس موشک‌های کروز سپاه».

جوان 24 مهر

«اعتماد» نیز عکس یک خود را به حمله تروریستی مسجد شیعیان در قندهار اختصاص داده و تیتر زده «ادامه شهادت شیعیان در افغانستان». این روزنامه اصلاح‌طلب اما امروز روزنامه پروپیمانی دارد و به بسیاری از موضوعات در صفحه یک اشاره کرده است. مثلا عباسی عبدی در یک مقاله تحلیلی با عنوان «سه گلوگاه مبارزه با فساد» نوشته است: « محرمانه تلقی کردن ثروت مسوولان و مجرمانه شدن افشای آن چه پیامی دارد؟ روشن است که باز کردن این گلوگاه و باز شدن راه فساد تنها نتیجه‌ای است که از آن می‌توان گرفت.  ...   اصولا چه اشکالی دارد که تمامی ثروت افراد آشکار باشد، اگر این ثروت مشروع باشد؟ حتی اگر مشروع هم باشد ولی کسی از آن اطلاع نداشته باشد راه را بر ریاکاری باز می‌کند. »

این روزنامه اصلاح طلب سفر انریکه مورا به تهران و ملاقات با علی باقری‌کنی معاون سیاسی را نیز در گزارشی با عنوان «بروکسل به جای وین» پوشش داده و نوشته است: « انتخاب بروکسل از سوی تهران برای برگزاری دور دیگری از رایزنی‌ها با اروپا چند سوال اساسی را مطرح می‌کند. ...تهران از رایزنی دو‌جانبه با اروپا در بروکسل به جای رایزنی با 1+4 در وین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ ... ایالات متحده تا چه اندازه حاضر به پذیرش مذاکرات دوجانبه ایران با چین، روسیه یا اتحادیه اروپا و معطل ماندن روند وین است و اساسا چنین روندی تا چه اندازه می‌تواند گذشت زمان را به تهدیدی در راستای تشدید فضا علیه تهران تبدیل نکند؟ »

اعتماد 24 مهر

«کیهان» حادثه تروریستی در افغانستان را عکس یک کرده و با عنوان «جنایت تازه علیه شیعیان افغانستان با چراغ سبز آمریکا و کوتاهی طالبان» نوشته است: «با چراغ سبز آمریکا و کوتاهی و انفعال گروه طالبان که قدرت و دولت را در این کشور به دست گرفته، شیعیان مظلوم افغانستان بار دیگر و این بار در مسجد جامع قندهار هدف حمله تروریستی قرار گرفتند. این حمله دست کم ۶۸ شهید و ۸۰ مجروح برجای گذاشته است.» 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده اما پاسخ منتقدان و مخالفان مجلس را می‌دهد. او با تیتر «نعل وارونه متهمان رانت و پنهان‌کاری علیه مصوبه ضد رانت مجلس» نوشته است: «مدعیان اصلاحات طرح مجلس برای تقویت و توسعه شیوه‌های عملیاتی کردن قانون «رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران» را دستمایه شگردهای تبلیغی خود قرار داده تا اقدامات انقلابی مجلس در بررسی طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» را به حاشیه ببرند.»

کیهان 24 مهر

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده میزان انتقادات جریان اصولگرا نسبت به دولت و انتقاداتشان از وضع موجود را در مرکز توجه قرار داده، نوشته است: «افزایش انتقادهای اصولگرایان از وضع موجود نشان‌دهنده ایجاد شکاف میان بزرگان جناح راست است‌». همچنین نوشته است: « انتقادها به نحوه اداره کشور در دولت اصولگرای رئیسی با فروکش‌کردن تب تند انتخابات ریاست‌جمهوری که با سکوت اصولگرایان در برابر تغییرات مدیران و مسئولان همراه بود، این روزها افزایش یافته است. مدتی‌ است صدای ناهماهنگی در نقد وضع موجود از دل جناح اصولگرای در قدرت شنیده‌ می‌شود؛ فقط نکته مهم آنجاست که معلوم نیست مخاطب این نقدها کیست!»

این روزنامه اصلاح‌طب در گزارش دیگری نیز از بالا گرفتن احتمال رد مصوبه محرمانگی اموال مسئولان در صحن خبر داده و نوشته است: «علی علیزاده، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اینکه مجلس انقلابی هیچ‌گاه به دنبال تصویب این طرح نبوده، گفته که این موضوع از اساس کذب است. او با رد شایعات در فضای مجازی مبنی بر تصویب قانونی برای محرمانه‌ماندن اموال مسئولان گفته: چنین موضوعی اصلا در مجلس مطرح نشده و با روی‌کارآمدن مجلس انقلابی جریان معاند نظام خط تخریب خود را برای سست‌کردن اراده مجلس شروع کرده است.»

شرق 24 مهر

«وطن امروز» حمله تروریستی به مسجد شیعیان در افغانستان را عکس یک کرده و با عنوان «طالبان مسئول است» نوشته است: «بررسی جنایت تروریست‌های تکفیری در افغانستان علیه شیعیان قندوز، حاکی از ردپای گروه داعش تحت حمایت آمریکا را آشکار می‌کند. چه اینکه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به نقش آمریکا در تجهیز و انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان هشدار داده بود. نکته قابل تأمل این که در پی انفجار قندوز، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به مسجد جامع سیدآباد گفت: «با توجه به تسلط طالبان بر کشور، مسؤولیت حفاظت از جان و مال و ناموس ملت به دوش آنهاست که باید آن را بر ‌عهده بگیرند و در صورتی که آنها از تأمین امنیت مراکز دینى و فرهنگى مردم ناتوانند، باید میان متولیان مساجد، حسینیه‌ها و مدارس دینى و فرهنگى سلاح و مجوز توزیع کنند که خود، امنیت مراکز یادشده را تأمین کنند، در غیر این صورت مسؤولیت این کشتارهاى وحشیانه به دوش طالبان خواهد بود». 

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود اظهارات الهام علی‌اف و پاسخ تهران به آن را مورد توجه قرار داده و با عنوان «اوهام الهام» نوشته است: «سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای تعجب‌برانگیز جدید الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع را قویا تکذیب کرد و آن را ساختگی خواند.»

وطن امروز 24 مهر

«آفتاب یزد» ملاقات باقری‌کنی و انریکه مورا در تهران را عکسی یک کرده و با عنوان «فضای گفت‌وگوها بوی توافق می‌دهد» به نقل از فرجی‌راد، استاد دانشگاه می‌نویسد: «وقتی یک روزنامه‌ی مهم آمریکای - وال استریت ژورنال - واکنش مثبت نشان می‌دهد یعنی یخ توافق اولیه برای آغاز مذاکرات در وین شکسته است و مانده طرف ایرانی که تیم خود را مشخص کرده و راهی محل برگزاری مذاکرات کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود اما گزارش دیگری دارد که با تیتر «شورا‌هایی برای دریافت حق‌الجلسه» به نقل از نعمت احمدی، حقوق دان می‌نویسد: «اصولا بروکراسی اداری در ایران، سیستم اداری ما را به بن بست کشانده است. از یک طرف آقایان می‌گویند که می‌خواهند در کسب و کار سهولت ایجاد کنند و برای این موضوع در مجلس قانون تصویب می‌کنند و از سوی دیگر در کلیت ماجرا با این همه شورای عالی رو به رو هستیم!. این شورای عالی‌ها به جز اینکه یک سر پل سخت برای انجام هر کاری در کشور باشند چیز دیگری نیستند در نهایت هم هیچ کاری با وجود آن‌ها پیش نمی‌رود. به باور من این شوراهای عالی بیشتر به این دلیل تشکیل شده که به برخی افراد در کشور حق میز و جلسه داده شود چون هیچ کارایی و کاربردی ندارند. این شورا‌ها صرفا بن بستی در جهت توسعه هستند.»

آفتاب یزد 24 مهر

«ایران» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به هفتمین سفر استانی رئیس جمهور اختصاص داده و با تیتر «در میانه مردم برای حل مشکلات مردم» به نقل از رئیسی نوشته است: «با قاطعیت می‌گویم باید سفرهای استانی انجام شود ... اولویت دولت در اجرای طرح‌های عمرانی در استان‌ها تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است ... راه نجات اقتصاد کشور رونق تولید است ... محور حرکت دولت سیزدهم تحقق عدالت و رفع عقب‌ماندگی‌ها است ... با مهار نسبی کرونا تمرکز اصلی دولت برحل مشکلات معیشتی و کنترل تورم و گرانی‌ها خواهد بود».

این روزنامه دولتی آنچه در افغانستان رخ داد را نیز «تکرار تراژدی قتل‌عام شیعیان افغانستان» خوانده و نوشته است: « سه انفجار پیاپی ظهر دیروز در مراسم نمار جمعه بزرگترین مسجد شیعیان قندهار، دست‌کم 33 کشته و حدود 50 مجروح بر جای گذاشت. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، مسجد «امام بارگاه» یا «بی بی‌فاطمه» که بزرگترین مسجد جامع شیعیان قندهار به شمار می‌رود، نخستین هدف بمبگذاری‌های این شهر به عنوان پایگاه اصلی جنبش طالبان بوده است. این در حالی است که تنها 5 درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. به گفته شاهدان این فاجعه خونین با سه انفجار پیاپی ورودی مسجد، وضوخانه و بخش جنوبی رخ داد اما هنوز علت اصلی این انفجارهای مرگبار مشخص نشده است و برخی آن را نفوذ عامل انتحاری و برخی جاسازی شیء انفجاری در سیستم تهویه مسجد می‌دانند.»

ایران 24 مهر

«آرمان ملی» اژه‌ای را عکس یک کرده و با تیتر «گام دیگر قاضی‌القضات» نوشته است: «قوه‌قضائیه با اقدامات اصلاحی خود امروز توانسته مقداری از اعتماد عمومی را به این دستگاه بزرگ بازیابی کند و نشان دهد که نسبت به گذشته درصدد تغییر و تحول ساختاری است.  این روند را می‌توان در نوع رویکردها، عملکردها و اظهار‌نظرات دستگاه قضایی و مقامات مختلف آن ملاحظه کرد. در این راستا اگر نیک بنگریم و مساله را با ژرف‌اندیشی و مداقه مورد بررسی قرار دهیم به‌خوبی به این  موضوع مشرف خواهیم شد که پروژه اصلاحات  درون ساختاری در قوه‌قضائیه به اواخر سال 96 و با روی کار آمدن سید‌ابراهیم رئیسی در سمت ریاست قوه‌قضائیه کلید خورد و تا پایان دوره خدمت وی در اردیبهشت‌ماه سال جاری این رویه ادامه داشت. بحث فساد‌زدایی از درون قوه‌قضائیه، برخورد با برخی قاضی‌های فاسد و برخی کارمندان مساله‌دار باعث شد تا این مساله به عینه دیده شود که دستگاه قضایی دست به‌نوعی خانه‌تکانی زده است. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و عزیمت رئیسی از قوه‌قضائیه به دولت و قوه‌مجریه این نگرانی وجود داشت که پس از وی شخص جایگزین روند در پیش گرفته شده را  ادامه خواهد داد؟  اما با درایت و تشخیص دقیق، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به ریاست این قوه منصوب شد و از همان ابتدا تاکنون به لحاظ اصلاح درون‌ساختاری و عملکرد در حوزه‌های مختلف کاری از وکلا و حقوقدان‌ها گرفته تا سیاسیون و رسانه‌ها اقدامات وی را تشویق و مورد‌توجه قرار می‌دهند. قدر‌مسلم محسنی‌اژه‌ای همچنان دست از تلاش نخواهد کشید و از اصلاحات درون‌سیستمی دست بر‌ نخواهد داشت. کوتاه کردن فرآیندهای فسادزا و اداری با همکاری مجلس و دولت از مسائلی است که در کوتاه‌مدت می‌تواند موانع بسیاری را از پیش پای دستگاه قضایی بردارد.»

آرمان ملی 24 مهر

«سازندگی» برخورد خشن گشت ارشاد با یک زدن که فیلم آن در فضای مجازی پخش شد و سر و صدا به پا کرد را سوژه کرده و طرحی از آن را صفحه یک خود منتشر کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب واکنش پلیس امنیت تهران و وعده او برای «برخورد با ماموران متخلف» را تیتر یک کرده و نوشته است: «رفتار اشتباه جند مامور متخلف را نباید به پای عموم نیروهای پلیس و نیروهای انتظامی گذاشت. نیروهای پلیس اولین وظیفه‌ای که دارد، حفظ امنیت و وضع موجود است. با این حال هر از چندگاه تصاویری از این سو و آن سوی کشور منتظر می‌شود که نشان دهنده رفتار غیر موجه چند مامور است».

سازندگی 24 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها