دم خروس آمریکا با تحریم های خلاف برجام

کد خبر: 1155379

واشنگتن: شبکه فروش محصولات پتروشیمی ایران را تحریم کردیم .صفری: فروش از مسیرهای مختلف ادامه خواهد داشت

دم خروس آمریکا با تحریم های خلاف برجام

 در حالی که بیش از سه ماه از توقف مذاکرات هسته ای در وین می گذرد و به گفته طرفین تبادل پیام میان تهران و واشنگتن از طریق اروپا در جریان است ، روز پنج شنبه آمریکایی ها در اقدامی که در ماه های اخیر کم سابقه بوده تحریم هایی را علیه ایران وضع کردند که عملا خلاف برجام بوده و با ادعاهای آن ها برای بازگشت به برجام تناقض صد درصدی دارد . تحریم های اخیر آمریکا برخلاف تحریم های گذشته که بیشتر موضوعات نظامی و حقوق بشری را شامل می شد ، علیه فروش پتروشیمی ایران وضع شده که طبق برجام باید رفع شوند . روز گذشته نیز برخی مقامات ارشد آمریکایی از وضع تحریم های جدید و اجرای گزینه های متفاوت در صورت شکست مذاکرات خبر دادند و در عین حال در رفتاری ریاکارانه آمریکا را خواستار احیای برجام معرفی کردند . این رفتار که یادآور مثل ایرانی دم خروس و قسم حضرت عباس است، واکنش وزیر خارجه کشورمان را در پی داشت . حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در توئیتی درباره مذاکرات احیای برجام و اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد. وی با بیان این که به قانون مجلس پایبندیم، یادآور شد: مذاکره را ادامه می‌دهیم، آمریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم اما  تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.همزمان مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا با بیان این‌ که پتروشیمی ما تحریم بوده، گفت: فروش از مسیرهای مختلف ادامه داشته و خواهد داشت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها بر لزوم بازگشت به برجام تاکید کرده و مدعی بوده که این کار را در کوتاه ترین زمان صورت خواهد داد. با این حال پس از برگزاری هشت دور مذاکرات طولانی در وین بین ایران و گروه 1+4 و با حضور غیر مستقیم آمریکا، به رغم ابراز خوش بینی های اولیه درباره رسیدن به توافقی در زمینه لغو تحریم های ضد ایرانی توسط آمریکا و بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی خود، اما اکنون جوی از تردید و حتی ناامیدی در این زمینه وجود دارد.در واقع آمریکا تلاش می کند تا در زمینه به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین به اصطلاح توپ را در زمین ایران بیندازد و تهران را مقصر وضعیت نامعلوم کنونی جلوه دهد. در حالی که ایران بارها خواسته های خود را به طور صریح و شفاف بیان کرده و این دولت بایدن است که ظاهرا یا نمی خواهد یا نمی تواند   به این خواسته های منطقی پاسخ مثبت دهد.

دولت بایدن عملا همان رویکرد دولت ترامپ در زمینه تداوم کارزار فشار حداکثری را علیه ایران تداوم بخشیده و ضمن مطرح کردن خواسته های فرا برجامی اساسا از اراده لازم برای پاسخ مثبت به خواسته های منطقی و قانونی ایران برخوردار نیست. این مسئله به ویژه با توجه به این که تقریباً همه قانون گذاران جمهوری خواه و بسیاری از دموکرات‌ها مخالفت خود را با هر گونه توافق با ایران بدون بررسی آن در کنگره اعلام کرده‌اند، تشدید شده است.اکنون طرف‌های غربی و حتی اروپایی ها، بدبینی فزاینده‌ای درخصوص امکان دستیابی به توافق جدیدی برای از سرگیری توافق 2015 برجام ابراز می‌کنند. مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف از جمله ایران و روسیه را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.ضمن این که دولت بایدن به رغم اذعان به شکست سیاست فشار و تحریم علیه ایران اما همچنان تهران را در این زمینه تهدید می کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید:«گام‌هایی که ایرانی‌ها درباره غنی‌سازی و مکانیسم‌های راستی‌آزمایی برداشته‌اند مفید نیستند و ما با افزایش فشار اقتصادی به آن ها پاسخ داده‌ایم، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌ایم و تحریم‌های بیشتری در راه است.»این در حالی است که لارنس نورمن،خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در توئیتی با اشاره به تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه صادرات پتروشیمی ایران ادعا کرد که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیا شده مغایرت دارند و در صورت دستیابی به توافق، رفع خواهند شد و از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.نورمن افزود: حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی دولت بایدن، همگی با توافق سازگار دانسته می شدند و گفته شده در صورت احیای برجام رفع نخواهند شد.اگر این مسئله واقعیت داشته باشد باید گفت که دولت بایدن در سیاست خود در قبال ایران و برجام دچار تعارض و سردرگمی آشکار بوده و همین مسئله دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین را به خوبی روشن می کند.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها