هشدار مقام‌های امریکا به دولت بایدن درباره برجام

کد خبر: 1148637

مجموعه تحولات اخیر از جمله سفر‌های برخی مقامات به ایران و ملاقات وزیر جنگ صهیونیست‌ها با وزیر دفاع امریکا در واشنگتن حول محور احیای برجام، در حالی صورت می‌گیرد که بی‌عملی امریکا در پیشبرد مذاکرات، انتقاد‌ها را متوجه کاخ سفید و شخص جو بایدن کرده است.

هشدار مقام‌های امریکا به دولت بایدن درباره برجام

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی که پیش‌تر به ایران سفر کرده بود و برنامه سفر به انگلیس و فرانسه را هم در دستور کار دارد، در کنفرانسی خبری در برلین به همراه اولاف شولتس ابراز امیدواری کرد که روند احیای برجام روی غلتک بیفتد تا جایی که حتی گفت که آماده است برای حل این مسئله، وارد عمل شود. شولتس نیز از ایران و طرف‌های مذاکرات وین خواست که نگذارند فرصت ایجاد شده از دست برود. علاوه بر امیر قطر، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتمی اتحادیه اروپا نیز به تازگی سفری به ایران داشت. این سفر در حدی بود که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از بازگشت مورا، گفته بود که سفر معاونش به اندازه کافی مثبت بوده که می‌توان مذاکرت هسته‌ای را از سر گرفت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم چهار روز پیش به خبرنگاران گفت: «در جریان سفر مورا در مورد برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد، اگر طرف امریکایی پاسخ دهد، ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند این‌ها تمام پاس‌های مثبتی نبودند که نشان از بهبود روند احیای برجام داشتند.»

تقلای تل‌آویو و ریاض

به موازات این تحولات رژیم صهیونیستی به دیپلماسی متوسل شد و بنابر بیانیه‌ای که وبگاه وزارت دفاع امریکا منتشر کرد، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور به تازگی با بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیست‌ها که به واشنگتن سفر کرده است دیدار کرده و موضوع جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای نیز در دستور کار طرفین قرار داشته است. در بیانیه پنتاگون آمده است که وزیر دفاع بر تعهد راسخ امریکا به امنیت اسرائیل و حفظ آمادگی نظامی اسرائیل تأکید کرد. روز جمعه یک خبرنگار رژیم صهیونیستی با انتشار توئیتی، حضور معاون وزیر دفاع عربستان را افشا کرد و نوشت: «اعضای هیئت همراه خالد بن‌سلمان که در حال حاضر در امریکا به سر می‌برد، در همان هتلی اقامت دارند که بنی گانتس هم در آن حضور دارد.»

با این همه، وبگاه تحلیلی دیپلماتیک در گزارشی درباره احیای توافق هسته‌ای نوشت: مقامات فعلی و پیشین اروپایی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که امریکا ممکن است با احتیاط سیاسی در زمینه مسئله‌ای که تا حد زیادی نمادین است، موفق به احیای توافق هسته‌ای نشود. یک دیپلمات اروپایی که در جریان مذاکرات بود، گفت: «هر روزی که بدون دست یافتن به توافق سپری می‌شود، خطر از دست دادن همه چیز به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. آن طور که من می‌بینم، هر دو طرف مسیر جداگانه‌ای را می‌روند و فاصله در حال کمتر شدن نیست.»

بایدن سیاست منفعلانه را کنار بگذارد

در این گزارش همچنین آمده است: خاویر سولانا، مدیرکل اسبق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کارل بیلت، نخست‌وزیر پیشین سوئد این هفته در «واشنگتن‌پست» نوشتند که بایدن باید به طور جدی هزینه‌های انفعالش را در قبال ایران بپذیرد و راهی رو به جلو بیابد یا اینکه خود را در درگیری دیگری خواهیم یافت که هیچ کسی آن را نمی‌خواهد.»

وبگاه دیپلماتیک نوشت: «سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز ۱۹ مه در یک کنفرانس خبری گفت که توافق پیش‌نویس در زمینه از سرگیری پایبندی به برجام دو ماه است که آماده شده. به همین دلیل است که مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپا وین را ترک کردند، آن‌ها متقاعد شده بودند که احتمال نهایی شدن توافق در مدتی کوتاه وجود دارد». به گفته وی، مذاکرات به دلیل مسئله‌ای با وقفه مواجه شده که بین امریکا و ایران است و به برجام مربوط نیست.» او افزود: «ما از تمامی طرفین می‌خواهیم رویکردی مسئولانه در پیش بگیرند و فوراً تصمیمات لازم را برای نهایی‌سازی توافق اتخاذ کنند. اینکه فکر کنیم توافق می‌تواند به طور نامحدود روی میز بماند، اشتباهی جدی و خطرناک خواهد بود.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها