«مقتدی صدر» در نقش اپوزیسیون؟

کد خبر: 1155386

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، اظهار کرد:«مقتدی صدر» به دنبال این است که نقش اپوزیسیون و میدان‌داری را در عرصه سیاسی عراق برعهده بگیرد.

 «مقتدی صدر» در نقش اپوزیسیون؟

حسن لاسجردی در ارتباط با درخواست صدر از ۷۳ نماینده پارلمان این جریان برای استعفا از پارلمان عراق و موافقت رئیس پارلمان عراق با این استعفا بعد از گذشت هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در  این کشور گفت: برخی معتقدند که مقتدی صدر در تلاش است که با این اقدام دو موضوع را به پیش ببرد. اول این که  درخواست کند انتخابات زودهنگام در عراق برگزار شود ، موضوعی که به نظر می‌رسد دیگر گروه‌های سیاسی عراق با آن موافق نیستند.

وی اضافه کرد: از دیگر سو گویی مقتدی صدر به دنبال این است که نقش اپوزیسیون و میدان‌داری را در عرصه سیاسی عراق بر عهده بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که برگزاری انتخابات زودهنگام  در عراق هزینه‌های زیادی دارد و حتی همراهان مقتدی صدر از جمله اهل تسنن و کردها نیز با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی موافق نیستند، افزود: در این راستا به نظر می‌رسد هدف اصلی این است که مقتدی صدر در نقش اپوزسیون در عرصه سیاسی عراق نقش ایفا کند .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ایسنا با بیان این‌که با توجه به فضای موجود در عراق شکل‌گیری دولت جدید در این کشور سخت خواهد بود و مجموعه رقابت‌های سیاسی در این کشور در حال حاضر نوید تشکیل دولت جدید  در این کشور را نمی‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد که اختلافات آنقدر زیاد است که تشکیل دولت در عراق به این زودی موثر نخواهد بود و تلاش‌های چند ماهه در همین زمینه نیز  تاکنون به نتیجه نرسیده است.

لاسجردی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آینده نزدیک به مانند چند سال قبل شاهد برگزاری تجمعات خیابانی در عراق به رهبری جریان مقتدی صدر باشیم ،اظهار کرد: اعتراضات خیابانی هزینه دارد و اکثریت در عراق نیز موافق این روند نیستند بنابراین این گزینه پررنگی نیست.به نظر می‌رسد که در حال حاضر ضروری است که  لابی‌ها در بین گروه‌های عراقی با ایفای نقش توسط بازیگران منطقه‌ای افزایش پیدا کند تا عراق بتواند از فضای سیاسی غبار آلود کنونی عبور کند.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها