خبر به روایت «فردا»

استیضاح احتمالی/ وضعیت مذاکرات/ مافیای آشغال

کد خبر: 1156375

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

استیضاح احتمالی/ وضعیت مذاکرات/ مافیای آشغال

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

وطن امروز/ توافق؛ خیلی دور، کمی نزدیک

«وطن امروز» با اشاره به اینکه «سناتورهای آمریکایی بعد از جلسه توجیهی با دولت بایدن چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای با ایران را بعید ارزیابی کردند» در گزارشی که تیتر یک کرده، با عنوان «توافق؛ خیلی دور، کمی‌ نزدیک» نوشته:« از احیای برجام چیزی جز یک سایه محو باقی نمانده است و مجموعه پیام‌های سیاسی و اقدامات عملی‌ای که مقامات آمریکایی در روزها و هفته‌های اخیر صادر کرده‌اند به معنای دور شدن هر چه بیشتر از توافقی است که در نگاه اول قابل دسترس به نظر می‌رسید.»

در این گزارش آمده است: «دولت بایدن با وضعیت پیچیده‌ای در قبال ایران مواجه شده است. این پیچیدگی به این خاطر است که پیشروی برنامه هسته‌ای ایران با سرعت در جریان است و مقامات آمریکایی با اعتراف به اینکه احیای برجام بهترین و تنها گزینه موجود است اما توانایی بازگشت به توافق را به دلیل اینکه جذابیت اندکی در داخل آمریکا برای برجام وجود دارد، ندارند و البته بسته فشار به ایران هم دیگر کارایی خود را از دست داده است».

وطن امروز

اعتماد/ دومین وزیر استیضاح یا استعفا؟

«اعتماد» فاطمی‌امین را عکس یک کرده و با عنوان «دومین وزیر استیضاح یا استعفا؟» گزارشی از وعده‌های روی زمین مانده وزیر صمت ارائه کرده و سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «مجلس عملکرد وزیر صنعت را نمی‌پذیرد؟». در این گزارش آمده است: «بعد از انتشار خبر استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی با خبرگزاری ایرنا، از احتمال کاهش امضاهای این استیضاح سخن به میان آوردند. البته تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر موثقی از احتمال منتفی شدن استیضاح منتشر نشده است. ... به نظر می‌رسد که دولت هم چندان تمایلی به حمایت تمام قد از او ندارد. حتی پس از اعلام خبر استیضاح، شایعاتی نیز دربارهاستعفای وی مطرح شده بود ... اما به فاصله کوتاهی پس از انتشار آن خبر، سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد که فاطمی‌امین تصمیمی برای استعفا ندارد. فاطمی‌امین حتی شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی نیز شرکت کرده و عملکرد یک‌ساله وزارتخانه‌اش را تشریح کرد.»

اعتماد

جوان/ مافیای آشغال

«جوان» در گزارشی که تیتر یک کرده از مافیان آشغال گفته و به نقل از صاحب شریفی اسدی، عضو شورای شهر شیرگاه و نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها نوشته: «در موضوع دفع مناسب زباله‌ها با مافیای قدرتی در شهر‌ها و شهرداری‌ها مواجه هستیم که در حوزه پسماند فعال هستند و مانع تصمیم‌گیری درست برای تعیین‌تکلیف زباله‌ها می‌شوند. زباله در برخی شهر‌ها منبع درآمد برخی افراد خاص است و این افراد سودجو با ارتباطات خاصی که دارند، عامل بازدارنده در مدیریت صحیح زباله در استان‌های شمالی کشور به شمار می‌روند.»

در این گزارش آمده است: «هم اکنون از مالکیت پسماند این استنباط وجود دارد که زباله در مالکیت شهروند است و می‌تواند آن را بفروشد، اما، چون این زباله بازیافت می‌شود، مدیر اجرایی آن شهرداری‌ها است. محیط‌زیست هم ناظر بر این روند است و حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد حل کردن خلأ قانونی کارخانه زباله‌سوزی و گرفتن حکم جلب خاطیان این ماجراست.»

جوان

شرق/ کابینه نو می‌شود؟

«شرق» تیتر یک امروز خود را به «زمزمه خداحافظی وزرا» اختصاص داده و با تیتر غیر قطعی «کابینه نو می‌شود؟» نوشته: «حالا که نمایندگان همسو با دولت دست به کار شده و هم‌صدا با مردم اصرار به اصلاح تیم اقتصادی دولت دارند، بهتر است دولت هم واکنشی مثبت به موضوع داشته و در این اصلاح و ترمیم، سرعت عمل به خرج دهد. همان‌طور‌که گفته شد، یکی از وزرایی که این روزها بیش از سایر کابینه نوک پیکان انتقادها به سمت او است، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت است که بعد از عبدالملکی، وزیر مستعفی کار، از سوی برخی نمایندگان منتقد تشویق به استعفا می‌شود. ... از آنجایی که وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم خبرهای استعفای خود را تکذیب می‌کرد، بعید به نظر می‌رسد این تکذیب‌کردن‌ها در قبال وزیر صمت هم ادامه‌دار شود؛ چرا‌که طبق اخبار رسیده افرادی از‌جمله بذرپاش، درحال تهیه برنامه برای دو وزارتخانه کار و صمت است. سایت دیده‌بان ایران هم دراین‌باره در خبری با تیتر «لابی‌های حاجی‌بابایی، بذرپاش و... برای رسیدن به وزارت کار» از این موضوع خبر داده است.»

شرق

کیهان/ تمدید خودکار قرارداد اجاره و ممنوعیت صدور حکم تخلیه

«کیهان» امروز بیشتر خبری است. مثلا در گزارشی که تیتر یک کرده به اظهارات اخیر رستم قاسمی، وزیر مسکن پرداخته و از «تمدید خودکار قرارداد اجاره و ممنوعیت صدور حکم تخلیه» نوشته است. در این گزارش آمده است: «بسته مدیریت اجاره‌بهای مسکن شامل سه بخش است؛ بخش اول کمک یا تشدید عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن یا همان سامانه املاک و اسکان است. ... اقدام دوم در بسته فوق، بحث افزایش تولید است که در قالب پروژه‌های حمایتی مسکن، بیش از 567 هزار واحد در مسکن شهری در حال ساخت است ... اقدام سوم نیز کنترل بازار است که این حوزه دو بخش دارد؛ بخشی با مصوبات دولت انجام‌شدنی است و بخش دیگر نیاز به قانون دارد که شنبه در جلسه سران مطرح شد و بخشی از جزئیات مصوبات آن از سوی وزیر راه و شهر‌سازی اعلام شده است. البته این موضوع همزمان در قالب طرحی دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی نیز در حال پیگیری است.»

کیهان

آرمان ملی/ امید منتقدان به مخالفت شورای نگهبان

«آرمان ملی» که از مصوبه اخیر مجلس درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی خوشش نیامده، در تیتر امروز خود به هجمه در این رابطه پرداخته و با عنوان «امید منتقدان به مخالفت شورای نگهبان» نوشته: «مصوبه‌ای که باعث می‌شود نظارت بر این دو شورا و شکایت احتمالی از برخی مصوبات آنها، عملا از سوی شهروندان ممکن نباشد. این قانون زمانی رنگ و بوی جدی‌تر به خود می‌گیرد که یک حقوقدان، این مصوبه را ناشی از عدم درک درستی از اندیشه حاکمیت قانون می‌داند و باور دارد که «مجلس عملا اجازه یکه‌تازی را برای برخی نهاد‌ها تجویز می‌کند».

این انتقادها درحالی است که نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس توضیح داده که «پیش از این هم رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگیتحت صلاحیت دیوان عدالت اداری نبود و مجلس حالا تنها این موضوع را در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به صورت مکتوب در قانون آورده است».

آرمان ملی

ایران/ اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود

«ایران» هم مثل خیلی از روزنامه‌های امروز تیتر یک را به وضعیت فاطمی امین و ماجرای استیضاح او اختصاص داده و البته اعلام وصول استیضاح وی را غیرقانونی دانسته! روزنامه دولت نوشته: «برخی امضاهای طرح استیضاح برای  آذر سال گذشته بوده که با اقدامات یکی از اعضای هیأت رئیسه به عنوان امضاهای طرح جدید در نظر گرفته شده ، به همین دلیل طرح استیضاح فعلی اساساً غیرقانونی است» ایران در دفاع از عملکرد وزیر صمت نوشته: «او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت. وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملاً در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگترین پردردسرهای این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بارها پای فاطمی امین را به هرم سبز، (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن) کشاند. قطعاً وزیر ابراهیم رئیسی چوب جادویی برای تغییر و حل مشکلات ندارد، لذا باید فرصت داد تا برنامه‌ها عملیاتی شود، از این‌رو اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟»

ایران

دنیای اقتصاد/ سیاه و سفید بورس تابستان

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «سیاه و سفید بورس تابستان» نوشته: «بورس تهران بهار پر فراز و نشیبی را سپری کرد. ترافیک اخبار داخلی و خارجی و همچنین تحولات قیمت‌ها باعث شد تا سهامداران هر لحظه‌ مجبور شوند واکنش درخوری نسبت به اتفاقات بگیرند. در حال حاضر شاید بیشترین ابهامی که ذهن فعالان بازار سرمایه را درگیر خود کرده، آینده مذاکرات برجام است. البته این ابهام مدت زیادی است بر بازار سایه افکنده، اما با توجه به تحرکات دلار در ماه پایانی فصل بهار، این دغدغه پررنگ‌تر از قبل شده است. به گمان برخی با توجه به پتانسیل‌های موجود در بازار و گزارش‌های مثبت شرکت‌ها و همچنین انتظارات تورمی موجود، می‌توان تابستان پررونقی برای بازار سرمایه متصور شد. اما از طرف دیگر گروهی از کارشناسان با توجه به سیاست اقتصادی اتخاذشده دولت و دیپلماسی موجود و همچنین بحران‌های جهانی چون جنگ روسیه و اوکراین معتقدند نباید انتظار رشد عجیبی در شاخص داشته باشیم.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ علیه حق مردم 

«سازندگی» از منتقدان مصوبه مجلس برای خارج کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی از شمول قانون آیین‌ دادرسی دیوان عدالت اداری است و آن را «سدی در مسیر دستیابی مردم به دادرسی عادلانه» می‌داند؛ حال آنکه مصوبه اخیر و بازنگری در موضوع مربوطه خود در جهت رفع ایرادات قانونی و تامین حقوق مردم بوده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این سوال که «آیا شورای نگهبان این مصوبه را تایید می‌کند؟» به شرح انتقادات صورت گرفته از این مصوبه پرداخته است. در عین حال به اظهارات حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس که از این مصوبه دفاع می‌کند نیز اشاره کرده و به نقل از او نوشته: «با توجه به اینکه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی را رهبری تعیین می‌کنند، نظارت بر آن‌ها هم به عهده خودشان است. لذا طبق اصل 110 قانون اساسی ما حق ورود به جایی که ورای مجل است را نداریم».

سازندگی 

صبح نو/ ماجرای یک استیضاح

«صبح نو» نیز فاطمی امین را عکس یک کرده و شرح اخباری که این روزها درباره او شنیده می‌شود، پرداخته است. این روزنامه اصولگرا به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا فاطمی امین در وزارت صمت می‌ماند؟ در عین حال طی گزارش و گفت‌وگوهایی به بررسی روابط دولت و مجلس پرداخته است. 

این روزنامه همچنین اظهارات قالبیاف در دیدار با همتای کرواتی را روی جلد امروز دیده و برای پوشش سخنان، به نقل از وی تیتر زده: «آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است».

صبح نو البته به موضوعات مختلف دیگری هم پرداخته است. مثلا گزارشی دارد از شهریه نجومی مدارس غیر دولتی که با عنوان «غیرمتعارف و بی‌کیفیت» منتشر شده است.

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها