رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

کد خبر: 1156692

نمایندگان مجلس با رفع ایراد شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان، در نقل و انتقال قطعی ملک از پرداخت عوارض و مالیات معاف کردند.

رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

در نشست علنی امروز- چهارشنبه یکم تیر- مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به  لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

با موافقت نمایندگان ماده ۱۱ این لایحه جهت تامین شورای نگهبان اصلاح شد.

 در ایراد شورای نگهبان به ماده ۱۱ این لایحه آمده است:۳-۱- علی رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد بند ۲-۶- نظر سابق شورا، در خصوص مغایرت اطلاق ماده با موازین شرع، به جهت محدود شدن به یک‌بار معافیت نسبت به مواردی که توانایی پرداخت وجود ندارد، کماکان به قوت خود باقی است.

۶-۲- اطلاق ماده نسبت به کسانی که توانایی پرداخت ندارند، خلاف موازین شرع شناخته شد.

۳-۲- حکم ذیل تبصره «۱»، از جهت میزان و مقدار معافیت سایر افراد ناتوان از پرداخت، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

 در مصوبه کمیسیون ماده (۱۱) به شرح زیر اصلاح شد:

ماده ۱۱- مالکین موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده(۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب ۲ درصد و یک‌درصد به‌عنوان عوارض به حساب شهرداری محل واریز نمایند.

تبصره- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت، از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند. آیین‌نامه اجرائی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره براساس سطح درآمد و دارایی آنها است، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تدوین می‌شود و حداکثر ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها