سرلشکر باقری: از مهمترین جلوه های انقلاب اسلامی از بین رفتن نگاهِ نیاز صنعت دفاعی به بیگانگان بود

کد خبر: 1156829

ششمین جشنواره سلمان فارسی با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محققان و نخبگان نیروهای مسلح به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.

سرلشکر باقری: از مهمترین جلوه های انقلاب اسلامی از بین رفتن نگاهِ نیاز صنعت دفاعی به بیگانگان بود

سردار سرلشکر محمد باقری در این همایش با درود به روان پاک شهیدان به ویژه وزیر شهید، دکتر مصطفی چمران، طی سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع نخبگان و محققان دفاعی نیروهای مسلح گفت: انتظار می رود این جشنواره موجب تحرک بیشتر، پیشرفت و شتاب فزاینده محققان و دانشمندان برای دستیابی به قله‌های مورد انتظار را فراهم کند و فرصت های نوظهوری را برای تصمیم گیری های حال و آتی نیروهای مسلح پدید آورد.سراشکر باقری: خوداتکایی در همه سطوح نوپدید، مهمترین مولفه غافلگیر نشدن و غافلگیر کردن است

 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ملت ایران به وجود آورد افزود: از مهمترین جلوه های انقلاب اسلامی کاهش وابستگی و از بین رفتن نگاهِ نیاز صنعت دفاعی به بیگانگان بود.

 وی در همین زمینه افزود: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان و تلاش پیشکسوتان عرصه تحقیقات، امروز نیروهای مسلح به سطحی از دانش و فناوری رسیده است که بخش اعظم نیازهای خودش را به دست جوانان همین مرز و بوم  و با تکیه بر ظرفیت های داخلی تامین می کند و در این حوزه وابستگی اش را به حداقل کاهش داده است.

سردار سرلشکر باقری تأکید کرد: کشوری که دارای آرمان‌های متعالی برای شکست جبهه باطل و پیروزی حق و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم و برقراری حکومت عدل است؛ بدون برخورداری از یک نیروی مسلح کارآمد و قدرت دفاعی و امنیتی روزآمد و پویا و همچنین بهره مندی از مجموعه ها و سامانه های پژوهشی و پژوهشگران نخبه قطعاً نخواهد توانست چنین آرمانی و ارزش والایی را محقق نماید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه کشوری که در تفکرات، آموزش ها، روش ها، تسلیحات و تجهیزات گذشته، سنتی و کلاسیک خود بماند محکوم به شکست است تصریح کرد:  نبرد های روزهای اخیر و سالهای اخیر را که رصد می کنیم کاملا واضح است که نیروی مسلحی که ضرورت و الزامات نبرد خود را متناسب با تهدیدات، به روز نکرده باشد  در صحنه نبرد چیزی برای گفتن ندارد و دچار عقب ماندگی، شکست، تاخیر و توقف خواهد شد.

سردار سرلشکر باقری با اشاره به نبردهای قفقاز، جنگ اکراین و روسیه و اتفاقات منطقه ای و بین المللی که در اقصی نقاط جهان در حال رخ دادن است گفت: بررسی و واکاوی این نبردها بخشی از نیاز امروز و فردای ما را تعیین می کند و پژوهشگران می بایست با سنجش دقیق نیازها، بررسی نوع و شیوه های تهدیدات وآینده پژوهی، اقدامات موثر و کارآمدی را در این حوزه به انجام رسانند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان ضرورت تحقیق و پژوهش آگاهانه و هدفمند در نیروهای مسلح تأکید کرد:  تحریم ها، هم سال و هم عمر با انقلاب اسلامی، انتظار دستیابی به هر سطحی از تجهیزات و تسلیحات از طریق خرید و واردات را از بین برده است؛ و ما را به این نتیجه رساند که تنها راه رسیدن به محصول ضروری و حیاتی مورد نیاز، مسیر تحقیق و پژوهش آگاهانه، هوشمندانه و معطوف به نیاز صحنه‌های نبرد است و بحمد الله این مهم در جمهوری اسلامی سال به سال و روز به روز توسط مسئولان تحقیقاتی نیروهای مسلح مدیریت و توسط پژوهشگران و نخبگان دفاعی و نظامی به صحنه عمل تبدیل و به نتیجه می رسد.

سردار سرلشکر باقری در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب که دانش را آشکار ترین وسیله قدرت و عزت یک کشور عنوان کردند گفت: ایشان دانایی و توانایی را دو روی یک سکه قلمداد نمودند و علت برتری غرب در جهان امروز را نتیجه دو قرن تغییر مسیر علم و دانش و تحقیق و پژوهش دانستند که البته از آن برای استعمار جوامع نیز استفاده می کنند.

وی در همین زمینه افزود:  عامل عقب ماندگی کشور ما نیز  سرسپردگی قاجار و پهلوی و عقب ماندگی کشور در حوزه علم و دانش بود که امروز نتایج آن دوران به وضوح دیده می شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد:  به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان و رهبری حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا،   مسیر خروج از عقب ماندگی هموار شد و جمهوری اسلامی گام های موثری را برای دستیابی و رسیدن به نقطه عطف ،اوج گیری و حرکت به سمت قلل مختلف را پیمود و به دستاوردهای گرانسگی نیز در عرصه های مختلف رسید.

سردارسرلشکر پاسدار محمد باقری با بیان پیاده سازی اهداف عالی در نیروهای مسلح همچون استحکام‌بخشی ساخت درونی کشور در بعد دفاع و امنیت، رسیدن به سطح جهان ترازی و پیشتازی و پیش برندگی انقلاب اسلامی در عرصه های دفاعی خاطرنشان ساخت: توانمندی و خود اتکایی در طراحی، ساخت و تولید تجهیزات و تسلیحات در همه سطوح نوپدید ، مهمترین مولفه ای است که باعث می شود در وهله نخست غافلگیر نشویم و در ادامه نیز دشمن را غافلگیر کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، کسب مرجعیت علمی، اشراف هوشمندانه، شناسایی تهدیدات و توسعه بازدارندگی دفاعی را از دیگر مولفه های اهداف عالی نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: یکی از الزامات اساسی حصول و تحقق این موضوعات، به عهده ی محققان، دانشمندان و نخبگان دفاعی و نظامی خواهد بود.

سردار سرلشکر باقری با بیان اینکه نیروهای مسلح به کار و اقدامات پژوهشگران و محققان زنده و پویاست خاطرنشان ساخت: جشنواره سلمان فارسی رحمت الله علیه فرصت مناسبی برای تمرکز و توجه به امر پژوهش و پژوهشگران در نیروهای مسلح است و ما در ستاد کل نیروهای مسلح از هیچ تلاشی برای حمایت و پشتیبانی از این عزیزان فروگذار نخواهیم کرد.

وی افزود: دستیابی به جایگاه های متعالی توسط عناصر مومن، متعهد، بابصیرت، دانشمند، سخت کوش و ایثارگر امکان‌پذیر است و همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند ساختن زره را ما به حضرت داوود یاد دادیم؛ می بایست با امید به عنایت و الهام پروردگار در مسیر الهی حرکت کنیم و به استعانت خداوند متعال ایمان داشته باشیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سند جامع علمی دفاعی امنیتی سند ارزشمندی است که  پس از بازبینی و طی مراحل متنوع به تصویب مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است گفت:  شورایی برای این سند تشکیل شد و چهار وزیر این کشور به همراه  معاون علمی و فناوری و  فرماندهان نیروهای مسلح در آن عضو هستند و درباره همکاری ها و هم افزایی های علمی،  فناورانه و صنعتی دانشگاه ها، صنایع مختلف و نیروهای مسلح تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به نظام جامع تحقیقات که با کار جهادی در ستاد کل تهیه و  به تصویب فرمانده معظم کل قوا ( مدظله العالی) رسیده است  افزود: همه این اقدامات برای ارتقای بهره وری و توسعه زیرساخت‌ها و پیشبرد تحقیقات در نیروهای مسلح است و انتظار داریم بهره وری تحقیقات و میزان اثربخشی آن رشد روز افزون داشته باشد.

در پایان این همایش از نخبگان و محققان نیروهای مسلح با اهدای لوح و هدایا تجلیل به عمل آمد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها