دستور کار سفر لاوروف به تهران چیست؟

کد خبر: 1156967

العربی الجدید: همکاری های بلندمدت روسیه و ایران، اوضاع سوریه و مذاکرات هسته ای از جمله موارد مورد مذاکره وزیر خارجه روسیه در تهران خواهد بود

دستور کار سفر لاوروف به تهران چیست؟

غروب روز گذشته سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه برای اولین بار در دولت سیزدهم وارد تهران شد و به گفته منابع آگاه خراسان امروز حداقل با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیدار و رایزنی خواهد داشت و ممکن است دیدارهای دیگری هم برنامه ریزی شود. بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه   این سفر دو روزه خواهد بود و انتظار می رود وزیران خارجه دو کشور درباره برخی از موضوعات مهم بین‌المللی از جمله وضعیت برجام، اوضاع اوکراین، سوریه و افغانستان گفت‌وگو کنند. لاوروف آخرین بار ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به تهران آمد و میزبانش محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت دوازدهم بود و حالا در پاسخ به دعوت «حسین امیرعبداللهیان» به تهران آمده است پیش از این وزیر خارجه کشورمان دو بار در مهر و اسفند سال گذشته به مسکو سفر کرده بود. با وجود این اعلام روس ها، به نظر می رسد مهم ترین موضوع و محوری ترین موضوع گفت وگو میان تهران و مسکو در سفر لاوروف ، برجام و مذاکرات هسته ای متوقف شده در 100روز اخیر باشد  موضوعی که عملا به کلافی در هم تنیده تبدیل شده که آمریکایی ها با رفتارهای زیاده خواهانه خود هر روز بر گره های کور آن می افزایند  در این میان، یک روزنامه قطری به نقل از منابعی آگاه خبر داد که وزیر خارجه روسیه در سفر خود به تهران درباره سوریه و همکاری مشترک برای مقابله با تحریم‌ها رایزنی خواهد کرد. این روزنامه به نقل از منابع آگاه ایرانی گزارش داد که لاوروف در گفت‌و‌گوهای خود در تهران روابط دوجانبه ایران و روسیه و همکاری مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و اوضاع سوریه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. طبق گفته منابع مذکور، مسئله مهم دیگری که در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت، تشدید همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست. این منابع خاطرنشان کردند که «به منظور استفاده از تجارب ایران برای مقابله با تحریم‌ها، در ماه‌های اخیر، سفرهایی علنی و محرمانه [ از سوی مقامات] روسیه به ایران» صورت گرفته است. این منابع همچنین افزودند که سفر مقامات ایرانی به روسیه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت چرا که همکاری دو طرف به تازگی برای مقابله مشترک با تحریم‌های آمریکا و غرب افزایش یافته است.

ایران و روسیه ؛ 2 دوست راهبردی

روابط ایران و روسیه همواره براساس حسن همسایگی شکل گرفته است اما آن چه روابط ایران و روسیه را مستحکم کرده است، «همبستگی راهبردی» میان این دو کشور است. سفر رئیسی سال گذشته به مسکو آغاز فصل نوینی از همکاری‌های راهبردی با نهایی شدن سند جدید همکاری‌های ۲۰ ساله میان ایران و روسیه را رقم زد. این در حالی است که علاوه بر اهمیت همکاری‌های سیاسی، امنیتی و نظامی؛ روسیه یکی از شرکای عمده تجاری ایران به شمار می رود که بعد از تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، روابط تجاری خود را با ایران افزایش داده و این روند همچنان رو به افزایش است. تهران و مسکو بر اساس آمار اعلامی گمرک تا تابستان سال گذشته و آغاز دولت سیزدهم، مبادلاتی به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار داشتند که این میزان با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور ، قابل قبول نبوده و نیازمند ارتقای قابل ملاحظه است. براساس آن چه دولت سیزدهم در برنامه دیپلماسی اقتصادی خود در نظر دارد میزان این مبادلات باید به رقم ۱۰ میلیارد دلار ارتقا یابد.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها