بازگشت غرب به میز مذاکره پس از وقفه 3 ماهه

کد خبر: 1157571

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با هدف رایزنی برای احیای برجام به تهران سفر کرده، از آغاز مجدد مذاکرات پس از وقفه 3 ماهه خبرداد. امیرعبداللهیان گفت: نفع کامل اقتصادی ایران از برجام مهم ترین موضوع ماست

بازگشت غرب به میز مذاکره پس از وقفه 3 ماهه

روز گذشته ساختمان وزارت خارجه شاهد یکی از طولانی ترین مذاکرات دوجانبه در سال های اخیر بود و حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان به همراه جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای اولین بار به ایران سفر می کند، هرکدام در راس یک هیئت عالی رتبه، بیش از چهار ساعت پشت درهای بسته گفت وگو کردند و نتیجه اش ازسرگیری مذاکراتی شد که 100 روز است متوقف شده و همگان این تصور را داشتند که دیگر شروع دوباره ای نخواهد داشت. در عین حال بورل تاکید کرد مذاکرات آینده صرفا در محدوده سوالات و اختلافات موجود میان ایران و آمریکا انجام می شود و از سرگیری مذاکرات نیز با موافقت ایران و آمریکا و با حضور هماهنگ کننده برجام یعنی اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. در همین زمینه وزیرخارجه کشورمان نیز در گفت وگوی کوتاهی با خراسان تصریح کرد، هنوز جزئیات مذاکرات از جمله روز دقیق آغاز آن مشخص نشده و گفت وگوهای فنی برای تعیین این جزئیات و ترکیب طرف مقابل مذاکره کننده همچنان ادامه دارد.

امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم

به گزارش خراسان در پایان گفت وگوهای چهار ساعته امیرعبداللهیان و بورل که علی باقری معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، رضا نجفی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، مرضیه افخم مشاور وزیر و مدیرکل زنان و حقوق بشر و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز حضور داشتند، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که گفت‌وگوهای امروز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی و مثبت بوده است، اظهار کرد: آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام خارج شویم و کار را دنبال کنیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. در همین چهارچوب از آقای بورل دعوت کردیم که به تهران سفر کند تا از نزدیک تمام ابعاد قضیه با حضور تیم‌های مذاکراتی دنبال شود. امروز در این باره گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی داشتیم. در خصوص مطالبات ایران صحبت   و تاکید کردیم که آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم. وی تاکید کرد: آن چه برای ایران مهم است، این است که نفع کامل اقتصادی را از توافقی که در سال 2015 ایجاد شده به دست بیاورد و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود. وزیر خارجه با تاکید بر این که مسیر گفت‌وگوها به زودی از سر گرفته می‌شود، گفت: امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.

بورل: تصمیم در واشنگتن و تهران گرفته شده که مذاکرات مجدد آغاز شود

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیرعبداللهیان با بیان این که هدف اصلی من از این سفر این است که بن بست به وجود آمده را بشکنیم و تنش‌ها را کم کنیم، افزود: در واقع تلاش ما بر این است که در خصوص مذاکرات و ادامه آن انگیزه جدیدی ایجاد کنیم و مذاکرات را روی ریل قرار دهیم، در همین خصوص به ایران آمده‌ام. بعد از ظهر امروز نیز گفت‌وگوهایم با مقامات تهران ادامه دارد. ما قرار است در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم. این که می‌گویم روزهای آینده واقعا روزهای آینده و فورا. قرار است به سرعت بن بست به وجود آمده را بشکنیم و تنشی را که در روزهای گذشته وجود داشته، متوقف کنیم. بورل با اشاره به این که در ماه مارس این پیشنهاد را مطرح کردیم که مذاکرات به صورت موقت متوقف شود، گفت: ما متنی داشتیم و یک سری سوالات کوچکی بود که قرار بود ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها پاسخ دهند، چرا که دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات از جمله چین، فرانسه، روسیه، آلمان و انگلیس کارشان را انجام داده بودند. یک سری سوالات بود که باید ایران و آمریکا پاسخ می‌دادند و قرار نبود که این توقف حدود سه ماه طول بکشد. حالا باید این وقفه شکسته شود و کار را تسریع کنیم. این تصمیم در واشنگتن و تهران گرفته شده که مذاکرات آغاز شود. بعد از این سفر مذاکرات بار دیگر ادامه می یابد و تیم من به عنوان تسهیل کننده بین ایران و آمریکا کمک می کند تا مسائل باقی مانده حل شود و ما به یک توافق برسیم. رسیدن به توافق برای ایران، اروپا و کل دنیا مهم است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: روابط دو جانبه ایران و اروپا از ظرفیت زیادی برخوردار است و مایل هستم بار دیگر به تهران بیایم تا این بار بیشتر درباره روابط دو جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنم. ظرفیت عظیمی در حوزه نفت و گاز و... در ایران وجود دارد و اقتصادهای ایران و کشورهای اروپایی می‌توانند همدیگر را با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، تکمیل کنند.

رویترز : 2 موضوع در وین حل نشده مانده است

 جوزپ بورل همچنین در صفحه توئیترش درباره این سفر نوشت: سفرم به تهران یک هدف عمده دارد؛ دادن نیروی محرکه‌ای جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته‌ای (برجام) به مسیر خود. سه ماه از وقتی مذاکرات را متوقف کردم، گذشته است. ما باید رویه فعلی گسترش تنش‌ها را از بین ببریم و کارمان را سرعت ببخشیم. باید الان توافق را نهایی کنیم. در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، توافق کردیم که مذاکرات میان ایران و آمریکا در روزهای آینده با تسهیل‌گری تیم من از سر گرفته شود تا آخرین مسائل باقی‌مانده را حل کنیم. روابط دوجانبه ما ظرفیت شگرفی دارند اما بدون یک برجام فعال نمی‌توانیم روابطمان را گسترش دهیم. موضوعات حیاتی دیگری را هم مطرح کردم، مانند بازداشت آزاردهنده شهروندان اتحادیه اروپا در ایران و خواستار آزادی آن‌ها شدم. از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی رویترز در گزارشی درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران به نقل از منابع آگاه مدعی شد که هنوز موضوع تحریم‌های ایران در مذاکرات وین حل نشده است. رویترز در ادامه آورده است: زمانی که اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ کننده مذاکرات وین در ماه مارس از وزیران امورخارجه کشورهای عضو برجام خواست تا پس از 11 ماه مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن به وین بیایند، به نظر می‌آمد که توافق در آستانه شکل‌گیری بود اما مذاکرات از آن زمان به بن‌بست رسیده است. دو مقام اروپایی و ایرانی پیش از سفر جوزپ بورل به تهران در گفت‌وگو با رویترز خاطر نشان کردند که هنوز دو مسئله در مذاکرات وین، ازجمله موضوع تحریم‌های ایران حل نشده باقی مانده است. در این بین فرهیختگان نوشت: اگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صرفا با هدف تاکید بر مواضع پیشین طرف غربی و بدون هیچ پیشنهاد سازنده‌ای راهی تهران شده باشد، طبعا به توفیق خاصی نیز برای بازگشت روند مذاکرات به ریل اصلی خود دست نمی یابد و سفر وی نیز شأنیتی بیشتر از یک سفر تفریحی نمی‌یابد. این روزنامه ادامه داد: توقف مذاکرات وین درحالی بیش از سه‌ماه ادامه پیدا کرده که مدت زیادی تا برگزاری انتخابات کنگره باقی نمانده است؛ انتخاباتی که پیروزی جمهوری‌خواهان در آن می‌تواند فضای سیاسی آمریکا را برای مخالفت با برجام بازتر کند و امید‌های باقی‌مانده برای رسیدن به توافق را به پایان برساند. اگر بخواهد توافقی اتفاق بیفتد، حداکثر تا نیمه‌ شهریور فرصت باقی است و از این زمان فراتر اگر توافقی صورت نگیرد، دیگر اتفاقی نخواهد افتاد.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها