علم الهدی: امام جواد(ع) نقش مهمی در گسترش تشیع داشتند

کد خبر: 1158966

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حضرت امام جواد(ع) نقش مهمی در توسعه و گسترش دین مبین اسلام به ویژه تشیع در کشورهای مختلف داشتند.

علم الهدی: امام جواد(ع) نقش مهمی در گسترش تشیع داشتند

 آیت الله سید احمد علم الهدی در ویژه برنامه سالروز شهادت جانسوز ابن الرضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) که امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت:بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بنی امیه و بنی عباس تا جایی که توانستند به اهل بیت آن حضرت ظلم کردند و اوج این ظلم و ستم در جریان واقعه کربلا بروز و ظهور پیدا کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه بنی امیه نسبت به اهل بیت دشمنی و عداوت داشتند اما بنی عباس علاوه بر دشمنی، آنها را رقیب قدرت قدرت خود نیز می‌دانستند و می‌خواستند هم آنها را از میان بردارند و هم اینکه مقام فضیلت و امامت ایشان را در استخدام حکومت خود در بیاوردند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تاریخ بنی عباس به سه قسمت تقسیم می‌شود، ابراز کرد: قسمت نخست مصادف با حکومت و خلافت منصور دوانیقی و هارون الرشید بود که اینها در صدد بودند جریان امامت و ولایت را در استخدام خلافت در بیاوردند تا مردم آنها را بپذیرند.

وی افزود: قسمت دوم حکومت بنی عباس مصادف با دوران مامون بود. مامون که در میان بنی عباس از نظر شرارت و شیطنت به معاویه بنی عباس معروف بود، می‌خواست امامت را در خلافت ادغام و کاری کند که غیر از خلافت بنی عباس جریانی به عنوان امامت در بین مسلمان‌ها مطرح نباشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: مامون به همین منظور امام رضا(ع) را از مدینه به مرو آورد ولی تدابیر سیاسی امام رضا(ع) نقشه‌های مامون را نقش برآب کرد و مامون نه تنها نتوانست امامت را در خلافت ادغام کند بلکه حضور امام رضا(ع) در دستگاه خلافت موجب توسعه بیشتر مفهوم امامت شد.

وی بیان کرد: بنی عباس به سه امام بعد از امام هشتم(ع) ابن الرضا می‌گفتند از این جهت که همان خطری که وجود امام رضا(ع) برای خلافت داشت، وجود این امامان بزرگوار نیز دارد.

آیت الله علم الهدی افزود: کم کم در بین شیعیان هم این لقب برای سه امام بعد از امام رضا(ع) رسم شد. وقتی شیعیان به ائمه بعد از امام رضا(ع) ابن الرضا می‌گفتند به این معنا بود که این امامان بزرگوار نیز همان قدرت و عظمت امام رضا(ع) را دارا هستند.

وی خاطرنشان کرد: مامون که در سیاست ادغام امامت در خلافت در زمان امام رضا(ع) شکست خورده بود وقتی متوجه شد که جانشین ایشان یک آقازاده هشت ساله است، به والی مدینه دستور داد که امام جواد(ع) را به بغداد منتقل کند تا به این وسیله بتواند جریان ادغام خلافت در امامت را عملی کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: مامون دختر خود ام الفضل را به عقد امام جواد(ع) در آورد تا به این ترتیب ایشان عضوی از اعضای خانواده خلافت باشند و به این ترتیب خلافت نزد مردم وجاهت بیشتری پیدا کند.

وی اظهار کرد: بعد از این جریان امام جواد(ع) به عنوان داماد خلیفه یک مصونیت سیاسی پیدا کرد و همین امر موجب شد ایشان با دست باز و با کم‌ترین مزاحمت شروع به تبلیغ کنند و همین امر موجب توسعه دین مبین اسلام در کشورهای مختلف شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بعد از مامون، معتصم خلیفه شد و او که امام جواد(ع) را تهدیدی برای خلافت خود می‌دانست با وعده‌های واهی ام الفضل را برای به شهادت رساندن امام جواد(ع) ترغیب کرد و به این ترتیب این امام بزرگوار را مظلومانه به شهادت رساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها