صباح‌زنگنه در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

شرط موفقیت قطر ارائه ابتکارات جدید است

کد خبر: 1160297

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است که رفت‌وآمد قطری‌ها و تلاش آنها برای ایفای نقش در روند مذاکرات هسته‌ای به شرطی موثر خواهد بود که ابتکارات جدیدی ارائه دهند.

شرط موفقیت قطر ارائه ابتکارات جدید است

گروه سیاست سایت فردا – دوحه اصرار دارد که در جریان مذاکرات هسته‌ای و بین ایران و آمریکا نقشی ایفا کند. آن هم در حالی که مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در قطر نتیجه‌ قابل توجهی نداشت. مصداق این مدعا هم اظهارات رابرت مالی، نماینده آمریکا در مذاکراه هسته‌ای است که آن گفت‌وگوها را اتلاف وقت دانسته بود. حتی بورل هم بعد از گفت‌وگو با وزیرخارجه کشورمان گفت که «فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود».

در این فضا وزیرخارجه قطر به تهران آمد و مقامات کشورمان رایزنی کرد. در همان رایزنی‌ها بود که امیرعبداللهیان تاکید کرد ما خواسته فرابرجامی نداریم و آمریکایی‌ها مطالبات به حق ما را زیاده‌خواهی قلمداد می‌کنند.

به هر حال، قطری‌ها تلاش خود را می‌کنند و سعی دارند نقش مثبت و موثری ایفا کنند. درباره اینکه می‌توانند به مقصود برسند یا نه اما هنوز نمی‌توان قضاوت دقیقی داشت. به خصوص که تحلیلگران نیز در این باره خیلی خوشبین نیستند. 

سیدصباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌‎الملی و نماینده مجلس در گفت‌وگو با «فردا» ضمن تاکید بر اینکه «باید اجازه داد که دیپلماسی کارکرد خود را نشان دهد» گفت: «رفت‌وآمدها انجام شود و ابتکارات جدیدی اگر وجود دارد، ارائه شود و ... . بر مبنای این‌ است که می‌توان درباره مفید و موثر بودن این گفت‌وگوها قضاوت کرد».

وی افزود: «اکنون همگان احساس می‌کنند که در یک موقعیت مهم و حساسی رسیده‌ایم و حتما امیدوار هم هستند که بتوانند در این لحظه آخر هم با یک ابتکار یا تلاش جدیدی نتیجه مثبت را به ثمر برسانند».

صباح زنگنه موثر واقع شدن سفر وزیرخارجه قطر را در گروه ارائه یک ابتکار عمل جدید و یا انتقال یک پیام جدید از سوی طرف مقابل دانست و درباره اینکه مجموعا چقدر می‌توان به آینده مذاکرات هسته‌ای خوشبین بود، گفت: «این بستگی به آن دارد که دو طرف چه می‌خواهند و چقدر از خواسته‌های آنان می‌تواند محقق شود. همواره امید و ناامیدی وجود دارد و این نوسان باقی است مگر اینکه یک ضرب الاجل زمانی برای نتیجه گرفتن از این گفت‌وگوها تعیین شود و آن ضرب الاجل می‌تواند برای طرفین الزام آور باشد تا اگر هم به نتیجه نرسیدند هم طرفین طبق دستورالعمل های خود به فعالیت‌هایش ادامه دهد و پیش رود».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها