جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

گروسی صرفا برای خوش‌آمد قدرت‌های غربی سخن می‌گوید

کد خبر: 1160564

جعفر قنادباشی گفت: آقای گروسی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش مواضعی اتخاذ می‌کند که خوش‌آمد قدرت‌های بزرگ باشد و می‌کوشد موقعیت خود را در آژانس تثبیت کند.

گروسی صرفا برای خوش‌آمد قدرت‌های غربی سخن می‌گوید

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که آژانس تضمین‌کننده هرگونه توافقی است. سخن او به نوعی رو به ایران است و او خواسته تا به ایران این اطمینان را بدهد که در صورت به دست‌آمدن نتیجه مذاکرات، آژانس آن را تضمین می‌کند اما این سخن چه‌قدر واقعی است و چه‌قدر وجه عوام‌فریبانه دارد؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این مضوع به «فردا» گفت:  «آقای گروسی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش مواضعی اتخاذ می‌کند که خوش‌آمد قدرت‌های بزرگ باشد و می‌کوشد موقعیت خود را در آژانس تثبیت کند. در واقع گروسی به نمایندگی صاحبان قدرت سخن می‌گوید و این در حالی است که از نظر حقوقی او دبیرکل مجموعه‌ای که باید کار فنی به دور از امیال سیاسی انجام دهد. با مواضع اخیر گروسی، اعتبار آژانس نزد همه کشورهای مستقل زیرسؤال رفته است؛ به ویژه سفر او به اراضی اشغالی پیش از ارائه گزارش درباره ایران به شورای حکام باعث شد که همگان متوجه سیاسی‌کاری‌های آژانس بشوند. گروسی نشان داد خودش به هیچ یک از اصول آژانس باور ندارد زیرا او نزد رژیمی می‌رود که سلاح هسته‌ای دارد و عضو آژانس هم نیست. او این کارها را می‌کند تا در آژانس بماند و قدرت خود را حفظ کند».

او ادامه داد: «آقای گروسی در همین سخنان تازه‌اش می‌خواهد به نوعی بار دیگر پای آژانس را به ایران باز کند تا باز هم جاسوسی‌ها ادامه یابد. غربی‌ها می‌دانند که ما سلاح هسته‌ای نمی‌سازیم زیرا فتوای نهی رهبری را داریم اما آنها در عین حال به قدرت ما در پیشرفت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز باور دارند و می‌خواهند جلوی پیشرفت کشور ما را بگیرند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «هر کسی که می‌خواهد دبیرکل آژانس شود باید از فیلترهای شدید آمریکا و انگلیس عبور کند و فرق عمده‌ای میان آقای گروسی با دبیرکل‌های پیش از او وجود ندارد و همه آنها به نوعی سخنان کشورهای غربی‌ها را بیان می‌کنند و تردید نکنید اگر شخصی پیش از آن مواضعی ضدغربی داشته باشد، اساسا نمی‌تواند به این جایگاه برسد».

قنادباشی در پایان گفت: «در هر دوره‌ای که آژانس بازرسی‌هایی در ایران انجام داده، اطلاعات ما در اختیار دشمنان قرار گرفته است. متأسفانه آژانس یک دستگاهی در اختیار منافع و امیال غربی‌هاست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها