«فردا» گزارش می‌دهد

اصلاح‌طلبان در مرحله سخت

کد خبر: 1161051

به نظر می‌رسد که اصطلاح‌طلبان در مرحله و آزمون سختی قرار گرفته‌اند و لازم است که بالاخره مرز بین خود و طیف رادیکال و مواضع براندازانه را مشخص کنند.

اصلاح‌طلبان در مرحله سخت

گروه سیاست سایت فردا - بازداشت مصطفی تاجزاده به خاطر مواضع رادیکال و نزدیکی فکری که با جریان موسوم به برانداز دارد، نه عجیب بود و نه غیر قابل پیش‌بینی. اصلاح‌طلبان اما در پی این موضوع چنان هیاهویی به راه انداخته‌اند که انگار نه از افکار و اظهارات این چهره افراطی خبر داشته‌اند و نه چارچوب‌ها و اصول سیاست‌ورزی و کنشگری در ایران را می‌دانند! 

این درحالی است که رویه فعلی یعنی ایستادن پشت تاجزاده و حمایت از مواضع وی نتیجه خوبی را برایشان نداشته باشد. این هشداری است که روزنامه‌های امروز به جد می‌دهند. مثلا روزنامه «صبح نو» در این رابطه نوشته: «مصطفی تاجزاده طی سال‌های اخیر با عبور از مشی اصلاح‌طلبی، شیوه‌ای ساختارشکنانه‌ را در روش سیاسی خود برگزیده است. اقدامات و مواضع رادیکال تاجزاده همواره با انتقاد برخی اصلاح‌طلبان، مواجه بوده است؛ به بیان دیگر، قرابت اظهارات تاجزاده طی این سال‌ها با ایده‌های اپوزیسیون خارجی به نحوی بوده که اپوزیسیون داخلی نیز جرات حمایت از او را از دست داده است.»

این روزنامه افزوده:‌ «قرابت راهبردی و تاکتیکی تاجزاده با براندازان موجب شده تا اصلاح‌طلبان همواره میان خود و تاجزاده خط انفکاک هویتی و روشی بکشند. اصلاح‌طلبان می‌دانند که ضریب دادن به اظهارات ساختارشکنانه تاجزاده، اولا شانس آن‌ها برای دستیابی به قدرت را محدود می‌کند و ثانیا، اصالت هویتی آن‌ها مبنی بر «اصلاح امور در چارچوب نظام» را با چالش گفتمانی مواجه خواهد کرد. با وجود این قاعده کنشگری، بازداشت اخیر تاجزاده موجی از حمایت را در میان اصلاح‌طلبان درباره او برانگیخت.»

روزنامه «وطن امروز» نیز در گزارشی با عنوان «براندازی زیر پوست اصلاحات» تاکید کرده که «نرمالیزه‌کردن ادبیات براندازی از سوی اصلاح‌طلبان زمینه‌ساز تهدیدات علیه امنیت ملی است». در این گزارش با اشاره به مواضع و عملکرد تاج‌زاده و فائزه هاشمی که او هم ید طولایی در مواضع رادیکال و خلاف منافع و مصالح ملی دارد، آمده است: «یقینا در شرایطی که فشار و توطئه‌های خارجی کم‌سابقه‌ای، امنیت و ثبات کشور را نشانه رفته، مواجهه قضایی و قهری با جریانات همسو با برانداز ضرورتی انکارناپذیر است.»

وطن امروز اضافه کرده که در چنین فضایی دیگر جریانات برای اثبات حسن‌نیت خود نسبت به منافع ملی باید از همراهی با این عناصر بدنام و معلوم‌الحال خودداری کنند. اگر فرد یا جریانی مشی و موضعی شبیه براندازان داشته باشد، نمی‌تواند پرچم اصلاح‌طلبی و فعالیت در چارچوب قانون را به دست گیرد.»

شاید بتوان گفت که اصلاح‌طلبان در یک آزمون سخت قرار گرفته‌اند و باید بالاخره و یک بار برای همیشه مرزبندی خود با طیف رادیکال را مشخص کنند. این طور که به نظر می‌رسد برخی از سیاسیون در این جریان نیز این ضرورت را دریافته‌اند. شاهدش نیز واکنش‌های متعددی است که اصلاح‌طلبان در سه روز اخیربه بازداشت مصطفی تاج‌زاده از خود بروز داده‌اند. واکنش‌هایی که بخشی از آنها توام با مرزبندی با مواضع وی بود و با جملاتی شبیه به اینکه هر چند با وی اختلاف نظر دارم اما... شروع می‌شد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها