فردا گزارش می‌دهد؛

اثر یک سفر بر مذاکرات برجامی

کد خبر: 1161160

آینده مذاکرات برجامی برای ایران و آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد اما برکسی پوشیده نیست که این مذاکرات نمی‌تواند مستقل از تحولات و اتفاقات عرصه بین‌الملل دنبال شود.

اثر یک سفر بر مذاکرات برجامی

گروه سیاسی فردا: روز جمعه این هفته بایدن به ریاض سفر می کند، سفری که از یک ماه پیش تحلیل های متفاوتی درباره آن مطرح می شد. برخی تحلیلگران سفر بایدن را بی تأثیر بر مذاکرات برجامی تفسیر می کردند اما در مقابل بودند کارشناسانی که 180 درجه خلاف این نگاه را داشتند. این گروه از کارشناسان معتقدند همانقدر که مناقشه روسیه و اوکراین بر روند مذاکرات برجامی تأثیر منفی گذاشت، سفر بایدن به ریاض نیز گرهی بر گره‌های قبلی احیای برجام خواهد افزود.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیر سفر بایدن به ریاض بر مذاکرات برجامی گفت: تحلیل‌های متفاوتی درباره سفر آقای بایدن به منطقه مطرح است. گرچه بحث تشکیل ناتوی عربی با هدایت کلی آمریکا و محوریت اسرائیل از جمله اهداف این سفر اعلام می شود اما میزان تحقق این موضوع جای تأمل دارد.

وی با بیان اینکه تصور نمی شود در این مقطع زمانی تشکیل ناتوی عربی عملی باشد، افزود: برخی مقامات کشورهایی که می توانند جزء این مجموعه باشند، اعلام کردند «موضوع تشکیل ائتلاف عربی ضد ایرانی اصلا مطرح نیست چون اساسا قابلیت عملیاتی شدن ندارد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: گرچه سفر بایدن به ریاض در جهت روحیه دادن به عوامل منطقه ای آمریکا انجام می شود اما اثرش آنقدر نخواهد بود که منجر به تشکیل یک ائتلافی در منطقه علیه ایران شود. با این وجود این سفر می تواند هم اثر منفی و هم اثر مثبت روی مذاکرات برجامی بگذارد.

وی افزود: نوع اثر سفر بایدن به ریاض بر مذاکرات برجامی بستگی به آن دارد که بایدن در جریان این سفر چه نوع مواضعی را اتخاذ کند. او امکان دارد برای دلخوشی برخی کشورهای منطقه مواضعی را درباره برجام بگیرد. کمااینکه بایدن اخیرا اعلام کرد «درباره ایران برنامه هایی داریم تا ایران به برجام برگردد.»

سبحانی نیا گفت: با وجود آثار منفی احتمالی، این سفر می تواند آثار مثبتی هم بر مذاکرات برجامی بگذارد، با این توضیح که دور بعدی مذاکرات بلافاصله پس از سفر بایدن به منطقه شروع شود، چراکه این تحلیل وجود داشت که مذاکرات برجامی بعد از این سفر بایدن دنبال خواهد شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها