«فردا» گزارش می‌دهد

کارزار محجبه‌ها

کد خبر: 1163543

کارزار «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری همراه شد. برخی از آن دفاع می‌کنند اما برخی هم آن را نقد کرده و ناپخته یا توام با خطا می‌دانند.

کارزار محجبه‌ها

گروه سیاست سایت فردا - برخی دستورات و شیوه‌نامه‌ها درباره رعایت حجاب و یا برخوردهای گشت ارشاد، حواشی را به راه انداخت که با واکنش‌ها متفاوتی همراه شد. یکی از این واکنش‌ها نیز کارزار «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» بود. این کارزار از یک سو مورد استقبال و از جهاتی نیز مورد نقد قرار گرفت. همانطور که خبرگزاری فارس نوشته بود، پیام همدلانه که برداشت اولیه از این کارزار است سبب استقبال برخی شد. از طرف دیگر ناپختگی موجود در آن سبب شد که گروه دیگر یعنی مخالفان حجاب سعی کنند با استقبال از این کارزار در راستای رسیدن به هدف خود بکوشند.

روزنامه همشهری در سرمقاله‌ امروز خود در این باره نوشت: کمتر از 24ساعت بعد از کارزار «من محجبه‌ام و مخالف گشت ارشادم» به کارزار «مخالف حجاب اجباری  هستیم» رسیده‌اند. مطالبه‌ای که توسط جمعی از اصلاح‌طلبان کلید خورد، با همراهی برخی زنان محجبه  ادامه یافت و  مورد استقبال براندازان، معاندان و دشمنان قسم‌خورده این کشور  قرار گرفت. خب مهم‌ترین سؤال این است: حالا که این کمپین‌ها را داریم چرا مثلا کارزارهای «من با همجنس‌گرایی یا ازدواج سفید موافقم» راه نیفتد؟ چه فرقی دارد؟ اصلا بگویید من با دستگیری دزدان و قاتلان مخالفم، با پشت چراغ‌قرمز در خیابان ایستادن مخالفم.

سردبیر این روزنامه افزوده: همان کسانی که سال‌هاست به‌دنبال تحریم مردم ایران هستند خوب می‌دانند که اگر دیوار اول این دومینو فرو بریزد، دیوارهای بعدی مثل آب خوردن روی سر مردم آوار می‌شود. وقتی قانونی را در مسئله‌‌‌‌‌‌ای خاص زیرپا گذاشتیم، ساده‌انگاری است که فکر کنیم فقط یک قانون نقض شده است، بلکه یک راهی برای زیر پا گذاشتن باقی قوانین باز شده و این  ادامه  خواهد داشت. پس خطای عدم‌تشخیص محجبه‌ها، بسیار خطرناک‌تر از نقص برخی از زنان در رعایت حجاب اسلامی است.

فارس نیز پیش از آن نوشته بود: «پویش من محجبه‌ام اما با گشت ارشاد مخالفم اگرچه می‌خواهد پیام دوستی قشر محجبه و هم‌خانواده بودن همه اقشار ایرانی را نشان دهد، اما یک پویش بلاتکلیف است و مشخص نیست که تا کجا می‌خواهد این همراهی را نشان دهد. پویش من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم به خصوص در جمله اول خود با تاکید روی «من محجبه‌ام» شاید در نگاه اول پیام دوستی و همدلی قشر محجبه باشد اما در نگاه کلی شبیه امان‌نامه‌ای برای محجبه‌ها عمل می‌کند که دنبال مقبولیت می‌گردند چون باورشان شده که عادی نیستند. این درحالی است که اتفاقا زیست اجتماعی سخت‌تری دارند و مطالباتشان از سوی دستگاه‌های متولی بی‌جواب‌تر مانده است.»

حرف حامیان این کارزار را هم البته باید شنید، مثلا محمد قوچانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشته بود: «ولتر گفته بود: «من با حرف تو مخالفم، اما حاضرم جانم را بدهم تا تو بتوانی حرفت را بزنی» و این جوهر آزادی‌خواهی (لیبرالیسم) به عنوان یک روش زیست سیاسی مدرن است. پویش و جنبش «من محجبه و با گشت ارشاد مخالفم» مصداق این سخن ولتر است. تعبیری دیگر از جمله طلایی سید محمد خاتمی که گفته بود: «آزادی یعنی آزادی مخالف». قوچانی در ادامه نوشت: «این جنبش هم علیه «کشف حجاب» به شیوه پهلویستی است و هم علیه «گشت ارشاد» به شیوه طالبانیستی. شیوه‌ای آزادیخواهانه، جمهوری‌خواهانه و حتی اسلام‌خواهانه آن‌گونه که در ترکیه مدرن علیه لائیک‌ها مبارزه کرد و پیروز شد. این بهترین نوع تبلیغ حجاب است. من اگر زن بودم حتما این بیانیه را امضا می‌کردم.»

 

 

»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها