کنعانی مقدم در گفت‌وگو با «فردا»

سفره مردم است که عملکرد دولت را نشان می‌دهد

کد خبر: 1163822

حسین کنعانی مقدم معتقد است که دولت در یک سال گذشته تلاش خود را کرده اما به دلایل تحریم، مدیریتی و شرایط جهانی نتوانسته کاملا به اهداف خود برسد.

سفره مردم است که عملکرد دولت را نشان می‌دهد

گروه سیاست سایت فردا - دولت سیزدهم در آستانه یک‌سالگی است و رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی در حال ارزیابی عملکرد آن. با وجود اینکه همه می‌دانند وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی تا حد زیادی تحت تاثیر جو زمان انتخابات و توام با هیجان‌زدگی یا اغراق و البته برای جذب رای است، اصلی‌ترین معیاری است که در این ارزیابی‌ها به کار گرفته می‌شود. از این رو شاهدیم که سیاسیون با مرور دوباره رئیسی در انتخابات پارسال، وضعیت امسال کشور را زیر ذره‌بین گذاشته‌اند. برخی با کاستی‌ها تمرکز دارند و برخی نیز جانب‌دارانه همه مشکلات موجود را نادیده می‌گیرند. در این بین اما عده‌ای با نگاه منصفانه و واقع‌بینانه به ارزیابی پرداخته و ضمن توجه و اشاره به تلاش‌های دولت لزوم توجه به نارسایی‌ها و نواقص موجود را مورد تاکید قرار می‌دهند.

در همین راستا حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگر در گفت‌وگو با «فردا» به ارزیابی عملکرد رئیسی در یک سال گذشته پرداخته و می‌گوید: «کارنامه دولت را بر اساس شاخص‌های اقتصادی باید قضاوت کرد. البته نه شاخص‌هایی که رسانه‌ها می‌گویند چون سفره مردم است که این شاخص‌ها را نشان می‌دهد.در برنامه ششم ۵ساله ۵ شاخص به دولت تکلیف شده است. از جمله نرخ رشد ۸ درصد که الان اگر منفی نباشد، چندان رضایت‌بخش نیست. نرخ تورم که باید به زیر ۸ درصد برسد الان بیش از ۴۰ درصد است. نرخ بیکاری که قاعدتا باید زیر ۸ درصد باشد الان بالای ۱۵ یا ۱۶ درصد است. همچنین نرخ بهره بانکی که اگر منابع مالی ما صرف تولید شود، باید نقدینگی از بازار پولی به سوی بخش تولید برود و نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کند. نرخ سرمایه‌گذاری خارجی نیز باید به حدود ۸ درصد برسد اما فکر کنم در حال حاضر منفی است.»

وی افزود: «در عین حال وضعیت معیشتی مردم، گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها مشخص است. به نظر می‌رسد که دولت در بحث اقتصادی اگرچه تلاش کرده ولی به نتیجه نرسیده چون شرایط تحریمی، شرایط مدیریت اقتصادی و شرایط جهانی مانع شده که به شاخصه‌ها برسد.»

کنعانی‌مقدم به عملکرد دولت در حوزه فرهنگی انتقاد کرد و گفت: «در بحث مسائل فرهنگی به نظر می‌رسد که دولت بیشتر به دنبال فرهنگ دولتی است تا فرهنگ عامه. یعنی می‌خواهد با ابزار قدرت دولت، فرهنگ مردم را ارتقا بخشد. درحالی که فرهنگ یک مقوله کاملا وابسته به خواست و توجه مردم است. چنانچه تجربه در کشور ما نشان داده این روش جواب نمی‌دهد.»

او درباره عملکرد دولت رییسی در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی نیز گفت: «در حوزه بین‌المللی همه منتظر کارنامه برجام هستند. مذاکرات انجام شده و دولت تلاش خود را کرده و از موضع عزت، مصلحت و اقتدار در مذاکرات حاضر شده است. حال باید دید که خروجی این تلاش منجر به منافع ایران و برداشته شدن تحریم‌ها خواهد شد یا خیر؟»

کنعانی مقدم ادامه داد: «در مسائل سیاسی و امنیتی نیز با توجه به چالش‌ها و مشکلات، شاهدیم که خوشبختانه آرامش نسبی در کشور حاکم است. البته بخش عمده این آرامش و امنیت را مدیون نیروهای مسلح، نیروهای انتظامی و کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند، هستیم. اما به هرحال هنوز که هنوز است شاهد بخشی از مشکلات اجتماعی مثل فقر، اعتیاد، فحشا، سرقت و… هستیم. فساد اداری و مالی نیز همچنان روح اجتماعی را آزار می‌دهد و حتی رهبری هم در این باره تذکرهایی داده‌اند. البته دولت در بخش فساد اداری اقدامات خوبی انجام داده و توانسته بخش مهمی از قوانین و مقررات موجب فساد را کنار بگذارد اما به هرحال هنوز هم کشور احساس امنیت از مفسدان ندارد، اگرچه که این احساس مطلق نیست و نسبی است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها