«فردا» گزارش می‌دهد

برجام و نیازهای امروز

کد خبر: 1164014

خبر تازه‌ای در مذاکرات هسته‌ای نشده اما تحلیلگران توصیه‌هایی دارند. یکی از لزوم اطلاع‌رسانی دقیق‌تر می‌گوید و دیگری معتقد است باید به فکر یک برجام تازه بود.

برجام و نیازهای امروز

گروه سیاست سایت فردا - برجام و مذاکراتی که برای احیای آن می‌شود با وجود اینکه با خبر تازه‌ای همراه نشده، همچنان در صدر اخبار است. تحلیلگران و کارشناسان این حوزه مدام شرایط را در دنیا و مشخصا منطقه رصد کرده و به دنبال ترسیم چشم‌انداز روشن‌تر یا ارائه راهکارهای موثرتر برای برون رفت از وضعیت فعلی هستند.

در همین راستا، حنیف غفاری در روزنامه رسالت به لزوم اطلاع رسانی بیشتر و شفاف‌تر درباره روند مذاکرات اشاره کرده و نوشته: « اکنون تاکتیک اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید بر مبنای «بازی در اتاق روشن» تعریف شود. در این معادله صرفا نباید به دیپلماسی رسمی یا پنهان اکتفا کرد. دیپلماسی عمومی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون عمومی و رسانه‌ای جهت پرده‌برداری از واقعیات مذاکرات وین و دوحه، جایی را برای وارونه نمایی غرب ( آمریکا و اتحادیه اروپا) باقی نخواهد گذاشت.»

این روزنامه افزوده: «تا زمانی که این اتاق تاریک باقی بماند، غرب درصدد سیطره فرا متن‌ها و عوامل محیطی بر اصل اختلافات و مذاکرات بر خواهد آمد. در اینجا تأکید می‌کنیم که محاسبات راهبردی، تاکتیکی و حتی رفتاری حوزه سیاست خارجی کشورمان باید بر مبنای « وابستگی اروپا به کاخ سفید»تنظیم و تعریف شود. هرگونه وزن و جایگاهی که فراتر از آن برای «اروپای واحد» لحاظ شود، به‌مثابه «نقطه انحراف راهبردی» خواهد بود.»

رسالت تاکید کرده: «باید این حقیقت را پذیرفت که واشنگتن و تروئیکای اروپایی هر دو تلاش می‌کنند تا مؤلفه‌های ابهام ساز در مذاکرات به کمک راهبرد «بازگشت بدون خاصیت آن‌ها به برجام» بیاید.»

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس نیز در یاداشتی که برای روزنامه «آرمان ملی» نوشته برای برجام و تیم مذاکره کننده نسخه پیچیده است. او معتقد است که «ایران و آمریکا باید به فکر یک توافق جدید باشند» و نوشته: «گام‌هایی که ایران به سمت احیای برنامه هسته‌ای‌اش برداشت، گام‌های پرهزینه‌ای بود که در اوج تحریم‌ها صورت گرفت. بنابراین این تردید وجود دارد که اگر دوباره توافقی صورت بگیرد و دولت کنونی و آینده آمریکا نتواند یا نخواهد برجام را ادامه دهد آن موقع ایران است که ضرر می‌کند. لذا معتقدم چون به هر حال دولت بایدن هم حاضر نیست تضمین ارائه دهد یک اتفاق می‌افتد و بدون تضمین فقط یک اتفاق ممکن است بیفتد که دیپلماسی حفظ شود و آن این است که طرفین بر سر یک برجام تازه صحبت کنند.»

او تاکید کرده که : «در برجام تازه ایران می‌تواند سطح کنونی تولید و فناوری هسته‌ای‌اش را حفظ کند ولی سطح مطمئنی از نظارت و بازرسی را بپذیرد تا اطمینان بخشی شکل بگیرد، برای اینکه ایران در برنامه هسته‌ای‌اش تخلفی نیست ولی در طرف مقابل آمریکایی‌ها حاضر باشند که تحریم‌ها را بردارند. از این رو به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها آمادگی لازم برای این کار را دارند چون به سه میلیون بشکه نفت ایران نیاز دارند ولی طبیعتا ایرانی‌ها حاضر نیستند بدون تضمین دولت آمریکا سوخت 20 و 60 درصد و مابقی سوخت بالای سه و هفت درصد را منتقل کنند یا بخشی از فناوری‌ها و تاسیسات هسته‌ای خود را به عقب برگردانند.»

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها