ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با «فردا»:

اروپایی‌ها بدانند که باید شمشیر داموکلس خود را کنار بگذارد

کد خبر: 1164366

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: این اصلاح‌طلبان بودند که هشت‌سال تنهایی استراتژیک را به کشورمان تحمیل کردند و دولت کنونی این سیاست را کنار گذاشته است.

اروپایی‌ها بدانند که باید شمشیر داموکلس خود را کنار بگذارد

گروه سیاست سایت فردا: ایران ارتباطات بین‌المللی خود را روز‌به‌روز گسترش می‌دهد و این شرایط مطلوب غربی‌ها نیست. شاید به همین دلیل باشد که آنها پس از سفر اخیر پوتین به ایران مترصد آن هستند که به هر شکلی با ایران به نتیجه مشترکی بر سر ادامه برجام برسند.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «برجام مثل انسانی رو به احتضار است؛ یعنی نه کاملا زنده است و نه کاملا مرده. احیای این مرده متحرک هم دست آمریکایی‌هاست. همان زمان که برجام هم منعقد شد یعنی در سال2015 ما وارد یک توافقنامه یک‌طرفه شدیم که همه‌چیزش به نفع آمریکایی‌ها بود. اکنون هم اراده احیای برجام در اختیار آمریکایی‌هاست اما در این مقطع ایران نمی‌خواهد مانند دور اول مذاکرات برجام شرایطی را بپذیرد که بار دیگر کلی ابزار تهدید و تحریم در دست غربی‌ها قرار بگیرد. ایران می‌گوید اگر قرار است همان توافق نیم‌بندِ ضعیف احیا شود، قرار نیست بر سر بحث‌های دیگری مانند صنعت موشکی، حقوق بشر و توان دفاعی و منطقه‌ای ایران مذاکره‌ای شود و هر آنچه هست صرفا باید درباره چگونگی احیای برجام باشد».

او ادامه داد: «پیرو فرمایش رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی می‌گوید همه تحریم‌ها باید لغو شود و راستی‌آزمایی دقیقی هم صورت بگیرد تا اطمینان کسب کنیم که واقعا تحریم‌ها در مقام عمل رفع شده است تا در این صورت برجام بار دیگر به جریان افتد. این شروط به حق ایران نشان می‌دهد که دیگر نمی‌گذاریم گردنمان زیر تیغ آمریکایی‌ها برود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «غربی‌ها به ویژه اروپایی‌ها نگران آینده خود هستند زیرا می‌دانند بحران انرژی چه میزان برایشان جدی است. در این شرایط آنها می‌دانند اگر برجام احیا نشود، ایران نه‌تنها تسلیم نمی‌شود بلکه راه‌های دیگری مانند گسترش ارتباطات خود با کشورهای شرقی و منطقه‌ای را پیش می‌گیرد. پس اروپایی‌ها ایران را از دست می‌دهند. طبیعی است برای رفع نگرانی خود و اینکه بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند، باید شمشیر داموکلس خود را کنار بگذارند و وقت آن هم فرارسیده است. اروپایی‌ها باید متوجه شوند که دیگر نباید و نمی‌توانند از اهرم‌های فشار علیه ایران مانند تهدید و تحریم استفاده کنند و سعی کنند ارتباطی منطقی و از سر عقلانیت سیاسی با ایران برقرار کنند».

او درباره ارتباط ایران و روسیه و ارتباطش با روابط ایران با غرب اظهار کرد: «بحث غربی‌ها سلطه‌گری است و به همین دلیل ارتباط ایران و روسیه را برنمی‌تابند. ایران و روسیه در گذشته اشتراکات استراتژیک خوبی داشتند اما با سفر اخیر آقای پوتین به ایران بر همگان روشن شد که ارتباط روسیه و ایران وارد مرحله جدیدی شده است و آن اتحاد راهبردی استراتژیک است که یک بازی برد-برد برای هر دو کشور محسوب می‌شود. دولت کنونی استفاده از ظریفیت‌های متعدد جامعه جهانی را جایگزین تنهایی استراتژیک کرد و این اصلاح‌طلبان بودند که هشت‌سال تنهایی استراتژیک را به کشورمان تحمیل کردند. دولت کنونی آن سیاست را کنار گذاشته است و به عنوان یک بازیگر مهم بین‌المللی به جای نگاه به غرب با کشورهای مهم و تعیین‌کننده مانند روسیه و چین ارتباطات خود را گسترش داده است».

ظهره‌وند در پایان درباره تماس تلفنی مکرون با رئیسی گفت: «مکرون اراده‌ای از خود ندارد و در عین حال هنوز هم از سر تکبر سخن می‌کند. او صرفا برای لحاظ‌کردن منافع آمریکایی‌ها با رئیس‌جمهور کشورمان تماس گرفت و طوری سخن گفت که گویی هنوز آنها دست بالا دارند. او می‌گویند باید به سرعت باید نتیجه مذاکرات را امضا کنید وگرنه همه‌چیز خراب می‌شد. واقعا عجیب است که رئیس‌جمهور فرانسه این میزان عوامانه حرف می‌زند و یکی نیست که به او بگوید شما اگر توانش را داشتید، وقتی آمریکا از برجام به صورت یک‌طرفه خارج شد، در برابرش می‌ایستادید و از یک سند متقن بین‌المللی دفاع می‌کردید. به نظر من اتحادیه اروپا در حال فروپاشی است و کشورهای اروپایی هم در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها