مخبر: دولت مصمم است مشکلات را با کمک دانشمندان و جوانان کشور حل کند

کد خبر: 1164660

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت با جدیت از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند.

مخبر: دولت مصمم است مشکلات را با کمک دانشمندان و جوانان کشور حل کند

 محمد مخبر در حاشیه جلسه هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بر نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در رفع چالش‌های فناوری کشور تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان از راهبردهای اساسی دولت سیزدهم برای حل مسائل کشور است، گفت: نیروهای جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه در بخش دانش بنیان از مزیت‌های جدی کشور هستند که سرمایه اولیه برای حرکت در بستر دانش محسوب می‌شوند.

وی افزود: دولت مصمم است مسائل و مشکلات کشور را با کمک دانشمندان و جوانان کشور حل کند.

مخبر با اشاره به اینکه پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم و LNG توسط شرکت‌های دانش بنیان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدامی فاخر و در خور تقدیر است، گفت: این تکنولوژی در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکا بود و یکی از کشورهای همسایه نیز از این فرصت استفاده و درآمدزایی داشتند که در این بازدید مقرر شد با همکاری وزارت نفت، مراحل عقد قرارداد و خرید تولید ۱۰ تن هلیوم در مرحله اول و در مراحل بعدی تا ۱۰۰ تن هلیوم نهایی شود.

وی تصریح کرد: دولت با جدیت از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند.

گفتنی است این محصولات دانش بنیان توسط جوانان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و همچنین سایر دانشگاه‌های سراسر کشور برای نخستین بار در کشور به مرحله تولید رسیده است و جمهوری اسلامی ایران توانسته به جمع کشورهای صاحب فناوری تولید هلیوم و LNG بپیوندد.

همچنین در جریان بازدید معاون اول رئیس جمهور از این فناوری‌ها بر این موضوع تاکید شد که هلیوم به دلیل خواص منحصر به فرد خود یک ماده استراتژیک در دنیا محسوب می‌شود که کاربردهای فراوانی در حوزه‌های سلامت، نفت و گاز، مواد پیشرفته، فضایی و … دارد و با وجود منابع عظیم مناسب در پارس جنوبی، در سال‌های گذشته هلیوم مورد نیاز کشور به صورت کامل از طریق واردات تأمین می‌شد که با اعمال تحریم‌های ظالمانه، راه ورود هلیوم به کشور عملاً بسته شد و بسیاری از صنایع کشور دچار آسیب شدند.

بر اساس این گزارش، پس از تحریم واردات هلیوم، متخصصان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف پس از تلاشی ۱۰ ساله، موفق به کسب دانش و فناوری مورد نیاز دستیابی به هلیوم با خلوص ۹۹,۹۹۹ درصد و LNG گاز مایع طبیعی شدند که با کسب دانش تولید هلیوم امکان خودکفایی در این محصول استراتژیک میسر شد.

برای ساخت پلنت های تولید هلیوم و LNG از محصولاتی با فناوری بالا شامل مبدل‌های پلن فیت، سیستم خالص سازی و توربواکسپندرهای دور بالا استفاده شده است که دانش طراحی، ساخت و راه اندازی آن به صورت کامل توسط نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بومی شده است.

در سال‌های گذشته به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین، حجم تقاضای LNG در دنیا افزایش شدیدی یافته که به افزایش ۱۰ برابری قیمت آن منجر شده است؛ علاوه بر آن با تولید این محصول، امکان توسعه در حوزه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در کشور و مدیریت عرضه و تقاضای گاز (پیک شیرینگ) فراهم شده است.

فناوری تولید هلیوم در رده فناوری‌های بسیار پیچیده و با کاربردهای فراوان قرار دارد و امروز با کسب این فناوری، امکان بهره‌مندی از آن جهت توسعه فناوری صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی ایجاد شده است.

متخصصان این پروژه ابراز امیدواری کردند با توجه به وجود منابع اولیه مناسب در پارس جنوبی و کسب دانش جداسازی هلیوم، با راه اندازی واحدهای صنعتی تولید هلیوم در کشور، علاوه بر تأمین نیاز کشور، امکان صادرات این محصول و تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات هلیوم در جهان میسر شود./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها