«فردا» گزارش می‌دهد

چرا درس نمی‌گیریم؟

کد خبر: 1165382

سیلی که این روزها بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرده، گذشته از متاثر کردن همه مردم به خاطر قربانیانی که گرفته و خساراتی که زده؛ این سوال را به ذهن می‌رساند که چرا از تجارب گذشته درس نمی‌گیریم و به وقت بحران عملکرد بهتری نداریم؟

چرا درس نمی‌گیریم؟

گروه سیاست نامه نیوز، همیشه وقتی به فکر می‌افتیم که دیر شده و حجمی از مشکلات و خسارت روی سرمان آوار می‌شود. درحالی که می‌توان خیلی زودتر و به موقع فکری کرده و با شیوه‌های دقیق مدیریتی از خیلی از مشکلات و بلاها جلوگیری کرد. 

همین سیل اخیر که مدام در حال پیگیری آثارش و آمار قربانیان آن هستیم، را نگاه کنید؛ این سیلی درحالی رخ داد که قبلا هم تجاربی در این زمینه کسب کرده بویم و انتظار می‌رفت که این بار دیگر هوشمندانه‌تر عمل کنیم. اما نه؛ هنوز هم در مسیر رودخانه خانه و ساختمان می‌سازیم و به هشدارها هم بی‌توجه هستیم!

سازمان و نهادهای مختلف نیز به نحوی مدیریت نمی‌شوند که بتوانند در راستای پیشیگیری از چنین شرایطی اقدام کنند یا حداقل به وقت بحران درست عمل کنند. 

در پی همین وضعیت است که امروز رئیس مجلس ضمن انتقاد از وضعیت مدیریت دستگاه‌ها در امر پیشگیری و مقابله با سیل، گفت: باید توجه داشت که صرف رسیدگی مقطعی به مشکلات و علاج وقایع بعد از وقوع آنها بدون شک کافی نیست. شهرداری‌ها موظفند که گزارش مستمر درباره عملیات لایروبی، پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌ها ارائه کنند و باید به وظایف قانونی خود برای مدیریت حوادثی نظیر آنچه در هفته گذشته تجربه کردیم، عمل کنند.

 قالیباف افزود: بخش قابل توجهی از این اتفاقات در صورت عمل به همین وظایف قابل مدیریت است. علاوه بر ضرورت تسریع در راه اندازی شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی از حوادث، نظام امداد و نجات کشور، وضعیت استقرار نیروها، تأمین و تجهیزات و آموزش‌های لازم نیز باید با توجه به تجارب موجود به طور جدی متحول شود.

این هشدارها داده می‌شود و انتقادها هم بیان، کار اما از کار گذشته و خسارت کلانی وارد شده است، افرادی هم جان خود را از دست داده اند و داغشان تازه است. این بار هم گذشت اما باید امیدوار بود که این همه هشدار و تاکید بالاخره جدی گرفته شده و از تجارب قبلی استفاده شود تا کمتر شاهد چنین اوضاعی باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها