خبر به روایت «فردا»

بلاتکلیفی حقوق بازنشستگان/ جنگ نیابتی در اوکراین/ بازی برجامی اروپا

کد خبر: 1165337

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بلاتکلیفی حقوق بازنشستگان/ جنگ نیابتی در اوکراین/ بازی برجامی اروپا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ حقوق بازنشستگان دراغما

«اعتماد» سکوت دولت در برابر ابلاغیه رییس مجلس به رییس‌جمهوری را سوژه گزارشی که تیتر یک هم شده، کرده و با عنوان «حقوق بازنشستگان دراغما» نوشته: «سکوت دولت در صحنه‌ای که فعلا محمدباقر قالیباف، بازیگر اول آن است، می‌تواند به یک فرصت‌سوزی آگاهانه از سوی دولت تعبیر شود، چون بعد از مناقشه نفسگیری که درباره مخالفت دولت با همسانی حقوق کارگران دولتی و غیردولتی آن‌ هم باوجود اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس اتفاق افتاد و در نهایت دولت موظف به اجرای قانون شد، این دومین بار در طول یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم است که قشر آسیب‌پذیر که حمایت از آنها، اولین جملات از شعارهای انتخاباتی رییس قوه مجریه بود، حالا پشتیبان و حامیان خود را افرادی غیر از دولت می‌بینند که قطعا تناقض این مشاهدات هم می‌تواند تاثیر مهم و سرنوشت‌سازی طی سال‌های آینده داشته باشد.»

اعتماد

جوان/ لیسانس از مد افتاد!

«جوان» در گفت‌وگو با کارشناسان درباره انصراف از انتخاب رشته بیش از نیمی از دواطلبان مجاز، بحث و واکاوی کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که با عنوان «لیسانس از مد افتاد!» تیتر یک شده، نوشته: «شاید خیل بیکاران تحصیلکرده و بی‌پول، اصلی‌ترین مسئله‌ای باشد که تحصیلات دانشگاهی را در چشم این گروه از داوطلبان از سکه انداخته‌است. گذشته از این در شرایط کنونی جامعه، تحصیلات دانشگاهی دیگر معیار منزلت اجتماعی نیست و پارادایم‌های اجتماعی منزلت را از تحصیلات به پول تغییر داده است. بر این اساس چیزی نزدیک به ۱۰، ۱۵ درصد از داوطلبان کنکور سر صندلی‌های رشته‌های پول‌سازی همچون پزشکی با هم رقابت دارند و بقیه کنکوری‌ها هم اگر هدفشان تنها رفتن به دانشگاه باشد، عملاً بی‌هیچ مشکلی وارد آن خواهند شد. از تمام این‌ها گذشته، هم بچه‌ها هم خانواده‌ها متوجه شده‌اند مسیر موفقیت و خوشبختی تنها از دانشگاه نمی‌گذرد و اصلاً قرار نیست همه افراد تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. جامعه به تعداد کمی دکتر و مهندس نیاز دارد، اما به تعداد زیادی کارگر و تکنسین خلاق نیازمند است!»

جوان

آرمان ملی/ مدیریت پــاچه گلــی!

«آرمان ملی» در تیتر و عکس یک امروز خود بیشتر به اقتصاد پرداخته است. از حذف دلار در مبادلات با روسیه گرفته تا سیاست‌های پولی و مالی که باور دارد باید به سمت فقرا باشد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی دیگر از گزارش‌های خود اما به رفتار برخی مدیران و سیاسیون در جریان سیل اخیر که از قضا بسیار مورد نقد قرار گرفته است، پرداخته. آرمان ملی در گزارشی با تیتر «مدیریت پاچه‌گلی» نوشته: « سیل آمد و خسارات زیادی وارد شد اما برای برخی چندان هم بد نشد. با حضور در مناطق سیل‌زده خود را مردمی نشان دادند تا در انتخابات مجلس رأی بیاورند؛ برای برخی شاید راه فرار از استیضاح بود و برخی دیگر در تلاش برای بقا در بهشت هستند. می‌توان با هشتگ پاچه گلی از آنها یاد کرد؛ چند نماینده، وزیر اقتصاد و شهردار تهران که به مناطق سیل‌زده رفتند و با لباس‌های گلی عکس گرفتند.»

آرمان ملی

کیهان/ جنگ آمریکا و روسیه

«کیهان» در تیتر یک امروز خود از یک جنگ نیابتی می‌گوید و با تیتر «اشتباه نکنید! در اوکراین، آمریکا با روسیه می‌جنگد» نوشته: «غرب علاقه و سعی دارد که نبرد در اوکراین را جنگ روسیه علیه این کشور جلوه دهد، حال آنکه شواهد غیرقابل انکار نشان می‌دهد آنچه در این کشور در جریان است جنگ آمریکا با روسیه است. جنگی که سرنوشت آن بر آینده جهان اثرات بسیاری خواهد گذاشت و کاخ سفید می‌خواهد به هر قیمتی شده، در آن شکست نخورد.»

در این گزارش آمده است: «از جمله اقدامات اخیر برای فشار بر مسکو، بایدن چندی پیش در نشست سران ناتو در مادرید (29 ژوئن-8 تیر) اعلام کرد ارتش این کشور یک مقر دائمی به نام سپاه پنجم در لهستان ایجاد می‌کند و یک تیپ چرخشی اضافی، متشکل از هزاران نیرو در رومانی مستقر کرده و استقرار سایر نیروهای خود در کشورهای حوزه بالتیک را تقویت خواهد کرد.»

کیهان

سازندگی/ نگران اقتصاد

«سازندگی» تحلیل محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی راز وضعیت امروز کشور را با عنوان «نگران اقتصاد هستیم» روی جلد امروز خود آورده و نوشته: «با فرض اجرای برجام، آنچه بر دوش مردم و دولت می‌ماند حل مشکلاتی چون رشد نقدینگی، رشد قیمت انرژی، رشد بیکاری، رشد تورم و رشد نرخ ارزهای بین‌المللی است». 

محسن هاشمی در این تحلیل در واقع سعی کرده پاسخی به اظهارات اخیر محمدرضا باهنر درباره جلوگیری از اصلاحات اقتصادی در دوره دوم دولت سازندگی بدهد. او نوشته: «علی‌رغم مثبت شدن اکثر شاخص‌ها و موفقیت‌های دولت در بخش‌های عمرانی، تولید و زیربنایی متاسفانه تورم و سقوط ارزش پول ملی به عنوان یک مشکل اساسی پیش روی مردم و کارشناسان اقتصادی کشور بود و به عنوان اولویت جدی دولت در نظر گرفته شد تا ضمن کنترل تورم و نقدینگی و سقط ارزش پول ملی مثبت ماندن شاخص بخش‌های اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی نیز روند مثبت خود را حفظ نماید».

سازندگی

وطن امروز/ مسئول میدان

«وطن امروز» حضور دیروز رئیسی در فیروزکوه را عکس یک کرده و با عنوان «مسئول میدان» نوشته: «مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه مونسون که از چند روز قبل در کشور آغاز شده است تا پایان هفته در اغلب استان‌های کشور ادامه خواهد داشت. بر این اساس همچنان ستادهای مدیریت بحران سراسر کشور در حالت آماده‌باش به سر می‌برند. همچنین امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این حوادث توسط دولت و نهادهای دیگر همچنان ادامه دارد. شدت و عمق این حوادث در برخی مناطق به حدی است که باعث شد روز گذشته حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی شخصا برای بررسی مناطق سیل‌زده شهرستان فیروزکوه، وضعیت امدادرسانی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیل این شهرستان در این منطقه حضور یابد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به وضعیت بازار مسکن پرداخته و با تیتر «مسکن سرکش» نوشته: «میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت به مرز 45 میلیون تومان رسید».

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ سکانس عربی از سریال بهره

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با تیتر «سکانس عربی از سریال بهره» نوشته: «موج تورمی اکثر کشورهای دنیا را فراگرفته است. در پاسخ به این موج تورم، کشورها با بهره‌گیری از ابزار نرخ بهره، سعی می‌کنند جریان پول اقتصاد خود را تنظیم کنند. آمریکا و اروپا با افزایش نرخ بهره، سعی دارند که از دو رقمی شدن تورم جلوگیری کنند. روسیه نیز با بهره‌گیری از سیاست پولی مناسب، توانست مسیر تورم را کاهشی کند. حال سریال تنظیم نرخ بهره به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس رسیده است. این کشورها عمدتا به‌دلیل سیاست ارزی میخکوب خود، نرخ بهره خود را با فدرال‌رزرو تنظیم می‌کنند. هرچند که این کشورها، با نرخ بالای تورم دست و پنجه نرم نمی‌کنند، اما افزایش نرخ بهره این امکان را می‌دهد که جریان پولی برای حمایت از هدف ارزی تنظیم شود. در ایران اما تنظیم سیاست پولی، با کاهش نرخ بهره بازار بین بانکی در دستور کامل قرار گرفته تا در شرایط تورمی از رشد بازارهای دارایی حمایت شود.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ به احترام مردم ایران

«صبح نو» از حال و هوای سیل خارج شده و «خنداونه» را عکس کرده است. گزارشی دارد درباره چرایی ادامه این برنامه تلویزیونی پرمخاطب و تیترش را نیز از همین برنامه وام گرفته است؛ «به احترام مردم ایران».

صبح نو پیام رهبری در پی سیل اخیر و تاکید ایشان بر اینکه مسئولان تدابیر لازم را برای ترمیم آسیب‌های سیل به کار ببندند، در صفحه نخست دیده و سرمقاله نیز به «صید سیاسی از سیل» اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری دلایل اهمیت گفت‌وگوی یک ساعته روسای جمهور ایران و چین را شرح داده و بر «تقویت زیرساخت روابط با شرق» تاکید کرده است. 

مسائل عراق از دیگر موضوعاتی است که در این شماره صبح نو به آن پرداخته شده. این روزنامه با تیتر «علیه دموکراسی» سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «ناآرامی‌ها در عراق به چه معناست؟»

صبح نو

ایران/ حضور میدانی

«ایران» چندین و چند عکس از سیل و اوضاعی که برای استان‌ها درست کرده را در صفحه یک خود آورده و بیش از همه نیز به حضور رئیسی در فیروزکوه پرداخته است. تاکید «ایران» بر این است که رئیسی دیروز گفت: «طقت نیاوردم صرفا از دفترم اخبار را دنبال کنم». این روزنامه دولتی پیام مقام معظم رهبری پیرو سیل اخیر را نیز تیتر یک و بر آن بخشی از پیام ایشان تاکید کرده که از حضور میدانی مسئولان و گروه‌های مردمی تقدیر کردند.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «مداخله نظامی آمریکا در شرق چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟» با تیتر «بازی با دم چین!» به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و شرق آسیا و حواشی که هنوز انجام نشده، به راه انداخته؛ پرداخته است.

ایران

جام‌جم/ بازی برجامی اروپا در زمین آمریکا

«جام جم» در تیتر یک امروز خود سعی دارد رفتار اروپا را در روند مذاکرات هسته‌ای بررسی کند و ببیند که جوزپ بورل دنبال چیست. این روزنامه اصولگرا نوشته: «باید نسبت به طرح جوزپ بورل برای مذاکرات هم حساس بود و نمی‌توان با قطعیت آن را لزوما یک گام به جلو دانست یا حتی ادامه بازی مقصرانگاری.  چون بورل در مقاله خود با این ادعا که مصالحه پیشنهادی این اتحادیه، به همه ادعاهای آمریکا در مورد ایران پاسخ نمی‌دهد و تهران برای اجرای توافق ملاحظات و خویشتنداری‌های جدی دارد، گفته است: «اکنون وقت تصمیم‌گیری است و زمانی دیگر برای امتیاز‌گیری‌های مضاعف از سوی طرف‌های مذاکرات باقی نمانده است». ... اتحادیه اروپا خیلی دوست دارد این معادله زودتر حل شود، چراکه اروپا به دلیل وضعیت وخیم در حوزه انرژی و با نزدیک‌شدن پیش‌خرید نفت برای پاییز که موجب افزایش میزان تقاضا و قیمت‌ها شده، به‌دنبال این است که نفت ایران را برای زمستان و پاییز وارد بازار کند و به همین دلیل اقدامات دیپلماتیک را فعال کرده‌اند که توافق هرچه زودتر به نتیجه برسد. »

جام جم


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها