خبر به روایت «فردا»

شروع دوباره مذاکرات؟/تحولات عراق/ بازگشت شهدای مدافع حرم

کد خبر: 1165589

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

شروع دوباره مذاکرات؟/تحولات عراق/ بازگشت شهدای مدافع حرم

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ اصولگرا علیه اصولگرا

«اعتماد» نامه انتقادی احمد توکلی به رئیسی را سوژه عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «اصولگرا علیه اصولگرا» نوشته: «با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم و در شرایطی که رییس‌جمهور، ترجیح داد تا به جای استفاده از زعمای جناح راست، شامل اصولگرایان سنتی، اصولگرایان معتدل و نئواصولگرایان، رتق و فتق امور کابینه‌اش را به اعضای جبهه پایداری بسپارد، آرام آرام نجواها و زمزمه‌های انتقادی و اعتراضات اصولگرایان بیرون از دایره دولت، بدل به آواهای بلندی می‌شود که صدای آن در پهنه سیاسی و رسانه‌ای کشور طنین‌انداز می‌شود. انگار که زعمای راست، یک سال به دولت فرصت دادند تا درباره آنچه آنان سوءمدیریت‌های گسترده می‌خوانند، بیندیشد و چرتکه بیندازد و از مسیر اشتباه بازگردد، اما چون نه تنها نشانه‌ای از بازگشت مشاهده نشده، بلکه تلاش‌های برخی اعضای جبهه پایداری برای تسویه ساختارهای اجرایی و مدیریتی از چهره‌های مرتبط با اصولگرایان سنتی شدت گرفته، دیگر سکوت را جایز ندانسته و برون تاخته‌اند.»

اعتماد

جوان/ سلام بر شهیدان سربلند

«جوان» عکس یک امروز خود را به پنج شهیدی که دیروز روابط عمومی سپاه طی بیانیه‌ای اعلام کرد در محور خان طومان شناسایی شده‌اند، اختصاص داده و تیتر زده: «سلام بر شهیدان سربلند».

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده به دستور دیروز رئیسی به وزارت راه برای ارائه زمین جهت ساخت مسکن پرداخته و با عنوان «نهضت ملی مسکن شارژ شد» نوشته: «شاید عامه مردم تصور کنند نارسایی حوزه زمین و ساختمان صرفاً به حوزه گرانی این کالا محدود می‌شود، اما حقیقت امر آن است که قیمت تنها یکی از عارضه‌های موجود است و شرایط فعلی حوزه زمین و ساختمان در کشور به شکلی است که باید از منظر شاخص‌های گوناگون وضعیت این بخش‌ها مورد بررسی دقیق قرار گیرد. از آنجا که دولت سیزدهم هدف‌گذاری ساخت یک‌میلیون مسکن در سال را به مردم اعلام کرد و بر عهد خود نیز ثابت‌قدم است، سیاست تأمین زمین برای ساخت مسکن را به شکل جدی دنبال می‌کند». 

جوان

شرق/ آماده‌باش دوباره برجام

«شرق» در تیتر یک امروز خود تحولات اخیر حول محور مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرده و با عنوان «آماده‌باش دوباره برجام» نوشته: «مذاکرات هسته‌ای و مهم‌تر از آن احیای برجام اکنون در یکی از پیچیده‌ترین، حساس‌ترین و در عین حال مبهم‌ترین دوران‌های خود به سر می‌برد تا جایی که با گذشت 143 روز از بن‌بست گفت‌وگوهای وین و حتی با وجود شکست نشست دوحه، این فضای گُنگ عملا هرگونه تحلیل و ارزیابی قطعی را به محاق برده است. مجموعه رفتارهای متعدد، متنوع و متضاد در بین شرکای برجامی عملا هرگونه گزاره‌ای را پیرامون شکست قطعی مذاکرات و عدم احیای برجام، نه به طور کامل رد می‌کند و نه تأیید؛ در راستای همین وضعیت مبهم برجامی در حالی که این روزها اخبار و گمانه‌زنی‌هایی از قوت‌گرفتن شکست کامل مذاکرات احیای توافق هسته‌ای می‌گویند، دیروز یکشنبه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم از احتمال ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در روزهای آتی سخن گفت.»

شرق

ایران/ پیشنهادات ایران

«ایران» تیتر یک امروز خود را به «ارائه پیشنهادهای ایران برای جمع بندی سریع مذاکرات» اختصاص داده است؛ خبری که دیشب علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در توییتر اعلام کرد. روزنامه دولتی ایران در این باره نوشته است: «احتمال ازسرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات رفع تحریم‌ها خبری است که روز گذشته یعقوب رضازاده، یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از مذاکره‌کننده ارشد ایران اعلام کرد.» ... کمی پس از اعلام این خبر رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان از ارائه آخرین پیشنهادهای تهران درباره مذاکرات رفع تحریم ها خبر داد. علی باقری نوشت:«‌ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم». باقری افزود: «ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به امریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

ایران

آرمان ملی/ پاس گل به شبکه‌های ماهواره‌ای

«آرمان ملی» در یکی از گزارش‌های امروز خود به رویکرد پخش اعترافات در صداوسیما انتقاد کرده و با عنوان «پاس گل به شبکه‌های ماهواره‌ای» نوشته: «آنچه صداوسیما در مورد اخیر انجام داد قابل تامل بود، چرا که نوعی تبلیغ و تایید تاثیرگذاری رسانه‌های مخالف است. و اما چرا صداوسیما مانند همیشه یک طرفه به میدان رفت و طرف مقابل را به‌طور کلی از ماجرا حذف کرد. اگر پذیرفته شود که رشنو مجرم است. طبیعی است جامعه به‌راحتی ادعاها را مورد تایید قرار نمی‌دهد ... پخش اعترافات درصداوسیما مورد نقد بسیاری از گروه‌های سیاسی و اجتماعی است چراکه بخشی از جامعه آن را غیرواقعی می‌دانند و بخش دیگری هم آبروی افراد را مدنظر دارند. اخیرا محمد هاشمی رئیس اسبق صداوسیما تاکید کرد «امام مخالف پخش اعترافات از صداوسیما بود» البته باید میان پخش اعترافات سیاسی با اجتماعی تفاوت قائل شد.»

آرمان ملی

جام‌جم/ بازگشت یاران حاج قاسم

«جام‌جم» شهدات پنج مدافع حرم را عکس یک کرده و با تیتر «بازگشت یاران حاج قاسم» نوشته: «شاید بیراه نباشد اگر خان‌طومان را به شلمچه ایران تشبیه کنیم؛ نقطه‌ای که خون بیشترین مدافعان حرم ایرانی برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری در این محل ریخته شد و بیشترین مقاومت‌ها هم در این منطقه صورت گرفت. وقتی خون شهدای مدافع حرم که اکثرا از منطقه مازندران بودند در این منطقه به زمین ریخت، نام خان‌طومان هم معروف شد، منطقه عملیاتی در نزدیکی حلب سوریه که به‌گفته حاج‌قاسم اگر مقاومت بچه‌های مازندران نبود، همان موقع حلب را از دست می‌دادیم.  خان‌طومان منطقه‌ای بود که سال‌ها از شهدای مفقودالاثر از‌جمله شهیدان بلباسی، رجایی‌فر، حاجی‌زاده، سیدرضا طاهر، علیرضا بریری، علی عابدینی، سیدجواد اسدی، رحیم کابلی و علی جمشیدی میزبانی کرد و جمعی از این شهدا مهر ماه سال ۹۹ به آغوش وطن بازگشتند و پیکر جمع دیگری در خان‌طومان باقی ماند.  حالا دیروز سپاه در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تایید هویت پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم محور خان‌طومان از استان‌های مازندران، فارس و البرز در عملیات تفحص خبر داده».

جام جم

سازندگی/ پوپولیسم عراقی

«سازندگی» امروز تحولات در عراق را بررسی و عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با اشاره به اینکه «هواداران مقتدی صدر در کمتر از دو هفته دو بار پارلمان عراق را اشغال کردند» شکاف‌های سیاسی در عراق را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ داده که مقتدی صدر به دنال چیست؟ در این گزارش آمده است: «صدر برای برهم زدن معادلات تعریف شده توسط رقیب خیز برداشته تا تلاش آنها برای تشکیل کابینه جدید را از مسیر اصلی‌اش منحرف کند. بلاتکلیفی و انفعال حاکم بر ساختار سیاسی عراق وارد عصر تازه‌ای از بی‌ثباتی‌های تازه شده و این مسائله می‌تواند عراق را در آستانه هرج و مرج و جنگ داخلی تمام عیار قرار دهد. این نخستین بای نیست که مقتدی صدر از پیروانش به عنوان اهرم فشار علیه رقبا برای نیل به خواسته‌هایش استفاده می‌کند. سال 2016 و همزمان با نخست وزیری حیدارلعبادی نیز او از همین تاکتیک پیروزی کرد».

سازندگی

صبح نو/ بازدارنگی متعارف

«صبح نو» در شماره امروز از «بازدارندگی متعارف» می‌گوید و غرش دسته‌های پهپادی کشور که نام ایران را مورد توجه کارشناسان نظامی جهان قرار داده است. البته یافتن پیکر 5 شهید در محور خان‌طومان که شهید سلیمانی دستور جستجو برای یافتن آنها را داده بود، نیز در صحفه یک دیده و تیتر زده: «پیگری حاج‌قاسم به ثمر نشست».

این روزنامه اصولگرا در نوار پایین صفحه نیز به موضوعات دیگری اشاره کرده است. از جمله تاکیدات دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بر لزوم راه‌اندازی شبکه ملی هشدار ، تحولات عراق و تعلیق پارلمان ، فرمول جدید برای افزایش حقوق و سایر موضوعات قابل توجه روز.

صبح نو

دنیای اقتصاد/ فرمول تصفیه با قلک ملی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با طرح این سوال که «تسهیلات ارزی چگونه بازپرداخت شود؟» نوشته: «بنگاه‌های اقتصادی به‌دلیل افزایش نرخ ارز قادر به تصفیه تسهیلات ارزی دریافتی از صندوق توسعه ملی نیستند. گزارش اخیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نشان می‌دهد این وام‌ها به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری، ممنوعیت صادرات و عدم توجه به طرح‌های فاقد درآمد ارزی از کارآیی لازم برخوردار نبوده‌اند و به همین خاطر مسیر بازپرداخت این تسهیلات ناهموار شده‌است. در این شرایط گزارش موسسه ۵ گزینه را برای تصفیه وام‌های ارزی پیشنهاد داده است. پیشنهادهایی که حکایت از بازپرداخت ارزی برای بنگاه‌هایی که درآمد ارزی دارند و بازپرداخت ریالی برای سایر بنگاه‌ها با نرخ ارز نیمایی در تاریخ سررسید دارد. البته بعضی از بدهکاران ارزی بارها با درخواستی غیر واقع‌بینانه از صندوق توسعه درخواست کرده‌اند که این تسهیلات با ارز ۴۲۰۰تومانی تصفیه شود. ولی این موضوع مورد قبول رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی قرار نگرفته است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی ضمن اشاره به نسخه بازوی پژوهشی وزارت صمت برای تصفیه بدهی ارزی، بازپرداخت ریالی تسهیلات ارزی را به بوته نقد گذاشته‌ است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ چرا عراق آرام نمی‌گیرد؟

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده به عراق و تحولاتش پرداخته و با این سوال که «چرا عراق آرام نمی‌گیرد؟» نوشته: «برخی تحلیلگران عراقی طی ۲ روز اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور به بررسی تحرکات اخیر هواداران جریان صدر در منطقه سبز بغداد پرداخته و هر یک از دیدگاه خود آن را تحلیل و تفسیر کردند. «صلاح عبدالرزاق» تحلیلگر عراقی درباره ورود طرفداران صدر به پارلمان عراق گفت: هیچ‌گونه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت با هجوم به پارلمان یا دیگر نهادها به دست نمی‌آید، این در حالی است که چارچوب هماهنگی همه ابزارهای مسالمت‌آمیز را به کار گرفته است. وی به سخنرانی عمار حکیم همزمان با رویدادهای منطقه سبز بغداد اشاره کرد و گفت: سخنان رهبر جریان حکمت ملی عراق که در آن بر دفع فتنه تأکید شده است، ملی‌گرایانه بود. عبدالرزاق همچنین به اتهامات مطرح شده جریان صدر علیه دستگاه قضایی عراق اشاره کرد و افزود: متهم کردن دستگاه قضایی عراق به سیاسی کردن پرونده‌ها، اقدام بسیار خطرناکی است.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها