خبر به روایت «فردا»

پایان ماراتن هسته‌ای؟/ اوضاع اینترنت/ توان ساخت بمب

کد خبر: 1165813

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پایان ماراتن هسته‌ای؟/ اوضاع اینترنت/ توان ساخت بمب

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ اینترنت روی هوا

«اعتماد» به بهانه وضعیت اینترنت که دیروز تجربه کردیم و این‌روزها تجربه می‌کنیم گفت‌وگویی دارد با یک استاد ارتباطات. حسن مسعودی در این مصاحبه که با عنوان «اینترنت رو هوا» تیتر یک شده، می‌گوید: « احتمال هم دارد که دولتی‌ها با هدف برخی تست‌ها و انتقال‌ها تصمیماتی را اتخاذ کنند که منجر به بروز مشکلات ارتباطی برای مردم شود. آنچه مشخص است در ضعف اطلاع‌رسانی، قرائت‌های بدبینانه بیشتری مطرح می‌شود. خود ساختار اجرایی کشور برای مدیریت بحران‌ها ضعف‌های فراوانی دارد که این باب قرائت‌های مختلف را باز می‌کند اما اگر حکومت اجرای طرح صیانت را که بخش مهمی از اشتغال، کسب و کار، آموزش، درمان و... به آن ارتباط دارد را بدون راهکارهای قانونی اجرایی کند، یک فاجعه است.»

اعتماد

جوان/ توان ساخت بمب اتمی

«جوان» محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی را عکس یک کرده و به نقل از او تیتر زده: «توان ساخت بمب اتم را داریم وقت ما را تلف نکنید». این روزنامه اصولگرا نوشته: «دو هفته پیش بود که جمله‌ای از کمال خرازی پیرامون توانایی ساخت بمب اتم توسط ایران، موجب جنجال رسانه‌های ضدایرانی شد. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به الجزیره گفته بود: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم، ولی تصمیمی برای این کار نداریم.»... به فاصله کمی پس از موضع‌گیری صریح خرازی که عنوان «مشاور آیت‌الله خامنه‌ای» در مورد او در این رسانه‌ها برجسته شده بود، محمدجواد لاریجانی در شبکه ۲ سیما گفت: «ایران طبق فتوای رهبری اجازه ندارد به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی باشد، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.».حالا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همان موضع خرازی را تکرار کرده است.»

جوان

شرق/ احیای برجام یا گریز هسته‌ای

«شرق» گفت‌وگویی دارد با علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در برزیل، ژاپن و آلمان که عکس یک شده است. او در این مصاحبه از برخی مواضع داخلی انتقاد کرده و می‌گوید: «مواضع داخلی به معنای آن است که ایران قطعا رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای را آغاز کرده است و برجام را کنار خواهد گذاشت؛ کما‌اینکه در یکی، دو روز اخیر دوباره ازسرگیری مذاکرات در دستور کار قرار گرفته است. دوباره به گفته قبلی خود بازمی‌گردم؛ این دست سخنانی که در داخل مطرح می‌شود و برخی رسانه‌ها نیز بر آن اصرار دارند، چه با هدف تقویت توان چانه‌زنی دیپلماتیک و چه هر مسئله دیگری صورت گرفته باشد، فقط به بلندتر‌کردن دیوار بی‌اعتمادی جامعه جهانی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر خواهد شد. اگر ته‌مانده‌ای از اعتماد هم به ایران وجود داشته باشد، با این حرف‌ها و ادعاها از بین می‌رود.»

شرق

کیهان/ می‌توانیم اما نمی‌سازیم

«کیهان» امروز بیشتر خبری است و تیتر یک خود به امضای اسناد تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس و پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مروارید مکران در جاسک، با حضور رئیس‌جمهور اختصاص داده و تیتر زده: «سرمایه‌گذاری 18 میلیارد دلاری برای ساخت دو پتروپالایشگاه».

این روزنامه اصوگرا اظهارات محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مبنی بر اینکه «توان ساخت بمب اتم را داریم ولی نمی‌‌سازیم» را عکس دو کرده و نوشته: «رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: همان‌طور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستورکار نیست، اما نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم صهیونیستی این اتهامات و فضا‌سازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت‌هایی برای ایران داشته باشند اما به نتیجه نمی‌رسند؛ زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه‌های خود است.»

کیهان

آرمان ملی/ درآمد مداحان از کجاست؟

«آرمان ملی» در یکی از گزارش‌ها امروز خود به بهانه مصاحبه‌ای که دیروز از مهدی برزگر شریک اقتصادی حاج محمود کریمی منتشر شده، به بررسی منبع درآمدی مداحان پرداخته و نوشته: «منصور ارضی که سال‌هاست بسیاری از عزاداری‌ها با صدای او عجین شده‌اند علاوه بر اینکه مداح و روضه‌خوان صنف لباس فروش‌هاست، در کسب و کار هم اهل همین صنف است. در بازار پارچه فروش ها حجره دارد و اینطور که شنیده می‌شود، ابوالفضل بختیاری (داماش) که او هم از مداحان کشور است، علاوه بر کارهای خودش، کمک دست پدرزن در این کار هم هست. ... سعید حدادیان سیاسی ترین مداح کشور (طبعا پس از منصور ارضی) در یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور مشغول به کار است. ... سال 92 عنوان شد عبدالرضا هلالی در حوالی میدان گمرک به تجارت چوب در حجره شخصی‌اش مشغول است. گویا در این تجارت با حیدر توکل از دیگر مداحان تهران شریک است و با هم در کار خرید و فروش چوب مشغول هستند. در همان مقطع گفته شد جواد مقدم به کار تذهیب مشغول است و کارگاهی هم برای همین کار دارد.»

آرمان ملی

ایران/ فواید سیل

«ایران» در گزارشی که عکس یک شده به بررسی فواید سیل اخیر پرداخته و با عنوان «تالاب‌ها لب‌ تر کردند» نوشته: «بارش‌های موسمی و جریان سیلاب، پس از چندین سال به تالاب‌های خشک شده و در حال احتضار کشور، جانی دوباره بخشید. این در حالی است که خشکسالی طی ۲۵سال اخیر نفس بسیاری از تالاب‌های کشور نظیر مهارلو، پریشان، بختگان، گاوخونی و... را به شماره انداخته است؛ تالاب‌هایی که در سایه کم‌آبی، جان داده و به کانونی عمده برای گردوغبار و ریزگردها تبدیل شده‌اند. اگرچه سیلاب‌های اخیر موجب‌ آبگیری تالاب‌های بسیاری در کشور شده است اما به باور بسیاری از کارشناسان، خیلی نباید به آن دل خوش کرد؛ چراکه این شرایط گذرا بوده و تنها در صورت اتخاذ تدابیر و اقدامات حفاظتی مانند جلوگیری از تخریب خاک در بالادست و استفاده پایدار از منابع آب موجود، می‌توان پهنه خشک تالاب‌ها را برای همیشه‌ تر نگه داشت!»

ایران

سازندگی/ خشم اژده‌ها

«سازندگی» واکنش چین به سفر نانسی پلوسی را سوژه گزارشی کرده که امروز روی جلد آمده است. تیتر زده «خشم اژده‌ها» و متناسب با آن کارتونی کشید که نانسی پلوسی را تسلیم در چنگال اژدهایی که رنگ پرچم چین را دارد، قرار گفته است. این رونامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به آسیا درحالی آغاز شد که خشم پکن را در پی داشت» و اینکه «چین رسما رئیس مجلس آمریکا را تهدید کرد که نباید به تایوان سفر کند» به بررسی نگرانی‌های چین پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «شی خود را پرچمدار تحقق یک هدف مقدس – اتحاد تایوان و چین – تصور می‌کند و از همین رو سفر رهبران آمریکایی به این جزیره را به سان توهینی به خود قلمداد می‌کند ... به باور ناظران امروز شی فارغ از برخورداری از حمایت ملی‌گراها از منظر اقتصادی و سیاسی در موضع ضعف قرار دارد و این مقوله در شرایطی که رئیس جمهوری چین بیش از هر زمان دیگری بر نشست سالانه کنگره حزب کمونیست متمرکز شده تا بتواند برای سومین بار عنوان دبیکرلی را از آنخود کند، با اهمیت و قابل تامل است».

سازندگی

جام‌جم/ مضحکه «هالک»

«جام‌جم» گزارشی دارد درباره شکست مفتضحانه سجاد غریبی مقابل مبارز قزاقستانی و با عنوان مضحکه هالک نوشته: «برخلاف نظر خیلی‌ها سجاد غریبی خیلی هم موفق است. موفق و نامدار. چرا؟ چون به بهترین شکل ممکن از یک فرد بی‌استعداد و بی‌پشتکار، تبدیل شد به یک چهره مشهور که دنبال ‌کننده‌های زیادی در فضای مجازی دارد و درآمد قابل توجهی هم کسب می‌کند. او خودش بهتر از هر کسی می‌دانست هیچ هنری جز ارائه نمایش‌های دروغین و انتشار عکس‌های فتوشاپی ندارد. باور کنید می‌دانست در رودرروشدن‌های قبل از یک مسابقه چیزی جز سیلی نمی‌خورد و در مسابقه رسمی هم چیزی جز مشت حواله او نمی‌شود. بازنده داریم تا بازنده. شکست‌خوردن و باختن تحقیر نیست. یک سر مسابقه رزمی و اصلا هر مسابقه ورزشی دیگر باخت است و یک سر آن برد ... سجاد غریبی تمام این معادلات را به هم زد و نشان داد هم می‌توان شکست خورد و هم می‌توان تحقیر شد. بدتر از آن نشان داد که می‌توان از این تحقیرشدن لذت برد و با کمک آن شهرت بیشتری جمع کرد.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ واردات خودرو از ریل شراکت

«دنیای اقتصاد» با اشاره به مشخص شدن سقف دلاری ورود خودروی خارجی و  رونمایی از سه بند آیین‌نامه «صمت» در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته: « اگرچه هنوز جزئیاتی از آیین‌نامه ورود محصولات خارجی منتشر نشده، اما در جلسه اخیر اعضای کمیسیون صنایع و معادن با مسوولان اجرایی وزارت صمت و بانک مرکزی سه بند از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی شد. در نظر گرفتن دو رده قیمتی ۱۰ و ۲۰هزار دلاری خودروی وارداتی یکی از بندهای مشخص آیین‌نامه است؛ به‌طوری‌که برای واردات خودروهای اقتصادی سقف ۱۰هزار دلاری در نظر گرفته شده و برای تشویق واردات این خودروها نیز تعرفه ۱۰ تا ۲۰درصد است. سقف ارزی واردات نیز یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. بند سومی که در کمیسیون صنایع رونمایی شده مربوط به واردات به شرط تولید مشارکتی است. مطابق این بند اگر فراتر از سقف ارزی تخصیص‌یافته، داوطلب واردات وجود داشته باشد، باید ورود محصول خارجی در ازای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور باشد.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ ساخت بمب در دستور کار نیست

«وطن امروز» هم مثل خیلی از روزنامه‌های امروز در صفحه نخست خود به اظهارات اخیر رئسی سازمان انرژی اتمی کشورمان و توان ساخت بمب هسته‌ای نوشته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر « ایران می‌تواند بمب اتم بسازد اما در دستور کار نیست» نوشته: «از متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به ایران و ایالات متحده، طی روزهای گذشته به عنوان آخرین اقدام برای نجات برجام یاد شده است؛ متنی که البته به استناد و ارزیابی منابع غربی کوچک‌ترین تفاوتی با متن موردنظر و خواست آمریکایی‌ها نداشته و انتفاع اقتصادی و تضمین مورد نظر تهران را تامین نکرده است؛ با این حال اما روز گذشته علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان خبر داد ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد. ... در همین حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعامل سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: همان‌طور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتم را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست».

وطن امروز

صبح نو/ اینجا چراغی روشن است

«صبح نو» جلد امروز خود را به مناسبت ایام عزاداری محرم به پرونده‌ای درباره مجالس روضه‌خانگی اختصاص داد و تیتر زده «اینجا چراغی روشن است».

این روزنامه اصولگرا در البته به موضوعات سیاسی و غیر سیاسی روز هم بی‌توجه نبوده است. مثلا در گزارشی به اینکه دولت باید وزرای کار، صمت و بازرگانی را به مجلس معرفی کند و گمانه‌زنی‌ها و اخبار غیررسمی که درباره تصمیمات آن منتشر شده است، پرداخته و تیتر زده: «سه وزیر جدید در راه بهارستان».

صبح نو همچنین با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه و علی باقری‌کنی به بررسی مساله مذاکرات پرداخته و از «پایان ماراتن هسته‌ای» نوشته است.

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها