خبر به روایت «فردا»

توافق نزدیک است/ اصلاح‌طلبان منفعل / چلوکباب از سال 55 تا حالا

کد خبر: 1121628

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توافق نزدیک است/ اصلاح‌طلبان منفعل / چلوکباب از سال 55 تا حالا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» در گزارشی که امروز عکس یک کرده حضور نمایندگان عربستان در وین را تفسیر کرده و آن را ناشی از نزدیک شدن توافق احیای برجام می‌داند. این روزنامه اصولگرا با تیتر «بوی توافق سعودی‌ها را به وین کشاند» نوشته است: «ظاهراً توافق در وین از آنچه در آیینه رسانه‌ها می‌بینیم نزدیک‌تر است. حدود هفت سال قبل، در حالی که ایران و ۱+۵ به سمت توافق می‌رفتند، شامگاه دوم آذر ۱۳۹۳ سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان با هواپیمای اختصاصی به وین رفت و داخل همان هواپیما، میزبان جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا شد تا کاخ سفید را از توافق هسته‌ای با ایران منصرف کند. حالا همین اتفاق، با شرایطی متفاوت در حال تکرار است نماینده عربستان به وین رفته و اسرائیلی‌ها هم می‌گویند اینکه به ایران اجازه داده شود به پول دسترسی پیدا کند، صرفاً بدبختی، تنش و رنج را در خاورمیانه افزایش می‌دهد. تحرک صهیونیست‌ها و سعودی‌ها قبل از هرچیز نشان از جدی‌بودن توافق دارد.»

جوان 19 دی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با فائزه هاشمی که با تیتر «ناگفته‌های دختر درباره پدر» عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید:

*برخی از اصلاح‌طلبان بعد از رفتن بابا منفعل شدند و قرارهایشان با مردم را فراموش کردند. خود ما آن زمان در حزب کارگزاران مواضعی داشتیم ولی بعد از بابا مسیر به‌طور کامل تغییر کرد.

*معتقدم که آقای رئیسی را نامحسوس نظارت می‌کنند و امروز وزرای این دولت توسط دیگران هم اداره می‌شوند. به عبارتی تصور نمی‌کنم ایشان نقشی صددرصدی در اداره وزرا و کابینه داشته باشد. شاید ایشان و اعضای کابینه با هم صحبت کنند ولی تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود.

*آقای روحانی چندان اهل مشورت گرفتن نبود. حتی با اینکه بابا معمار احیای روابط با عربستان بود، در رابطه با این کشور هم از بابا مشورت نگرفت.

* از مرده بابا هم می‌ترسند و اینکه فعالیت‌ها و سوابق او و فرماندهی جنگ و در هر جایی‌که نقش‌آفرین بوده حذف می‌شود تا نامی از او نباشد. نمی‌دانم کینه است یا ترس؟! مرتبا در سخنرانی‌ها اشاره می‌شود که مستند بسازید و تاریخ را حفظ کنید ولی این چه تاریخی است که همه شخصیت‌های تاریخی را به قیمت بزرگ کردن خودمان حذف می‌کنیم.

آرمان ملی 19 دی

«وطن امروز» اعتراضات و درگیری‌ها در قزاقستان را با تیتر «آتش در قزاقخانه» منتشر و عکس یک کرده است. این روزنامه اصلوگرا نوشته: « در حالی ‌که درگیری‌های مسلحانه در قزاقستان از آلماتی به سایر شهرها و مناطق این کشور گسترش یافته است؛ نقش شبه‌نظامیان نزدیک به ترکیه در ایجاد و تشدید ناآرامی‌های این کشور پررنگ‌تر از قبل شده است. با وجود آنکه هفته گذشته آنکارا به صورت رسمی اغتشاشات در قزاقستان را محکوم کرده بود، برخی رسانه‌های نزدیک به دولت و اردوغان، آشکارا از اعتراضات قزاقستان و مسلحان حمایت می‌کنند و می‌گویند ریشه این ناآرامی‌ها، نارضایتی از نقش روسیه در تصمیم‌گیری‌های آلماتی است. در روسیه نیز با آنکه هنوز کرملین از نقش شبه‌نظامیان نیابتی ترکیه در ایجاد ناآرامی‌های قزاقستان سخنی به میان نیاورده است اما رسانه‌های این کشور صراحتا می‌گویند ناآرامی‌های قزاقستان، کودتای ترکیه علیه دولت آلماتی است که بر اساس برنامه بلندپروازانه و تفرقه‌افکنانه اردوغان در منطقه دنبال می‌شود. رسانه‌های روسیه به اظهارات مقامات پلیس قزاقستان استناد کرده‌اند که می‌گویند در برخی استان‌ها و مناطق روستایی این کشور، انبارهای سلاح‌های سبک بویژه تپانچه کشف کرده‌اند. پلیس قزاقستان همچنین گفته است بررسی حملات به مراکز دولتی بویژه مراکز نظامی در آلماتی و برخی شهرهای دیگر نشان می‌دهد حمله‌کنندگان کاملا در این باره آموزش دیده بودند. مقامات امنیتی قزاقستان نیز گفته‌اند نحوه انتشار اخبار جعلی و تحریک‌آمیز در ناآرامی‌های روزهای اخیر نشان داده دولت آلماتی با یک تیم آموزش‌دیده مواجه است. »

وطن امروز 19 دی

«اعتماد» در یکی از گزارش‌های امروز خود به سخنان اخیر امام جمعه مشهد درباره ارزش مزد کارگران پرداخته و با تیتر «رابطه مزد کارگران و چلوکباب» به «راستی‌آزمایی اظهارات امام جمعه مشهد درباره ارزش پول ملی» پرداخته است. در این گزارش آمده است: «با بررسی قیمت‌ها در سال 55 و آذر سال جاری (با استناد به آخرین داده مرکز آمار درخصوص تورم و قیمت برخی اقلام خوراکی) متوسط مزد روزانه افراد حدود 16 تومان بود. بنابراین برای خرید یک وعده شامل یک عدد نان، 200 گرم پنیر و 300 گرم انگور در آن سال یک فرد ‌باید حدود 3.5 تومان بپردازد، 21 درصد از حقوق روزانه. همین فرد می‌توانست با حقوق روزانه خود دو دست چلوکباب به قیمت هر پرس 6 تومان بخرد. این در حالی است که حداقل حقوق روزانه یک فرد در سال جاری 88 هزار تومان و هر پرس چلوکباب نیز 80 هزار تومان است؛ بنابراین یک کارگر ‌باید 80درصد حداقل حقوق روزانه خود را برای خرید یک پرس چلوکباب هزینه کند. اما مقایسه هزینه ماهانه این دو وعده غذایی برای خانوارها نیز نشان می‌دهد که خرید یک وعده غذای ساده که همان نان، پنیر و انگور است، برای یک خانواده چهارنفری در سال 55 حدود 2.7درصد و 4 دست چلوکباب نیز 5.4درصد از حداقل حقوق ماهانه یک فرد را به خود اختصاص می‌داد. در حالی که در سال جاری یک فرد با حداقل حقوق ماهانه‌اش مجبور است 12درصد حقوقش را برای خرید چلوکباب بپردازد. البته که تورم در سال 55 حدود 16درصد و در آذر سال جاری نیز 43.4درصد اعلام شده بود. بنابراین مقایسه بهبود وضعیت افراد با قیمت برخی اقلام بدون درنظر گرفتن سایر موارد تاثیرگذار تقریبا بی‌معنی خواهد بود.»

اعتماد 19 دی

«کیهان» تحولات قزاقستان را عکس یک کرده و نوشته است: «وزارت کشور قزاقستان در گزارشی از آشوب‌های اخیر این کشور اعلام کرد در این آشوب‌ها 4 هزار نفر بازداشت شده‌اند برخی از بازداشت شدگان نیز اتباع کشورهای خارجی هستند. همزمان رهبر اپوزیسیون که به عنوان پناهنده در فرانسه زندگی می‌کند خواستار دخالت غرب به نفع مخالفین دولت شد.» در این گزارش همچنین آمده است: «به نظر می‌رسد اوضاع در قزاقستان بعد از چند روز آشوب به آرامش نسبی رسیده است. اعتراضات علیه افزایش سه برابری قیمت سوخت در این کشور آسیای مرکزی از دوم ژانویه(12 دی) آغاز شد اما به سرعت و به شکل مشکوکی، رنگ و بوی خون گرفت.برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است در پشت پرده این اعتراضات آمریکا باشد تا با استفاده از این وضعیت از روسیه در پرونده‌های مهم سیاست خارجی این کشور امتیاز بگیرد. در همین راستا رئیس‌جمهور چین نیز روز جمعه در مورد خطر وقوع انقلاب رنگی در قزاقستان هشدار داد. با تشدید آشوب‌ها سازمان پیمان امنیت

دسته جمعی که قزاقستان نیز جزو آن است اعلام کرد به درخواست رئیس‌جمهور این کشور به قزاقستان نیرو اعزام می‌کند به دنبال آن و با مداخله ارتش و نیروهای گارد ملی دولت توانست تا حدودی بر اوضاع مسلط شود.بر اساس گزارش‌ها در این آشوب‌ها دستکم 400 نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شده است.همچنین تلویزیون دولتی قزاقستان گزارش داده که جسد دو نیروی پلیس با سر بریده شده پیدا شده است!»

کیهان 19 دی

«شرق» در دوسالگی سانحه ناگوار هواپیمای مسافربری اوکراینی به نقل از رحمانی‌فر پدر یکی از جانباختگان تیتر زده «می‌خواهیم که حقیقت قربانی مصلحت نشود». در متن مصاحبه اما خیلی خبری از او و حرف‌هایش نیست. در عوض شاهد مصاحبه با علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده‌ها هستیم که به کیفرخواست صادر شده نقد دارد و می‌گوید: «اولا اینکه گزارش کارشناس باید به وکیل ابلاغ شود تا اگر اعتراضی دارد، اعتراض کند و گزارش به هیئت کارشناسان برود. گزارشی به ما ابلاغ نشد. در ثانی گفتم شما در کیفرخواست گفتید قتل غیرعمد. این قتل، غیر‌عمد است؟ چطور این سامانه‌ای که اجازه شلیک نداشته و صراحتا باید اجازه می‌گرفته و شلیک می‌کرده، اما بدون طی‌کردن روند شلیک کرده، غیرعمد اعلام شده است؟ وقتی غیرعمد بگیرند، چهار نفر متهم اصلی می‌شوند متهم قتل غیرعمد و بقیه می‌شوند مسامحه در انجام وظیفه. اما اگر قتل عمد باشد، یک عده مباشر قتل عمد هستند و بقیه معاون قتل عمد. ابهام دیگر درباره متهمان بود. طبق مقررات بین‌المللی پذیرفته‌شده در جمهوری اسلامی، هر عملی که مأمور انجام دهد، فرماندهش مسئول است. گفتیم ما در اینجا فرماندهان را نمی‌بینیم. اما هیچ‌کدام را نپذیرفتند.»

شرق 19 دی

«ایران» در شماره امروز خود اظهارات اخیر خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت را بهانه کرده و تیتر زده «پایان نسیه فروشی نفت». در این گزارش آمده است: «درآمدهای نفت ایران در ماه‌های اخیر نه تنها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است بلکه به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تمام منابع حاصل از فروش نفت ایران وصول شده و درآمد نفتی معوق در دولت سیزدهم نداریم. محسن خجسته مهر در گفت‌و‌گو با «ایران» از نحوه خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی می‌گوید و خبر می‌دهد که اکنون برخی از بازارهای از دست رفته نفت احیا شده و بخش خصوصی نیز مجدداً به بحث فروش نفت وارد شده؛ البته با اخذ تعهدات و رعایت مقررات.»

این روزنامه دولتی همچنین بازدید سرزده وزیر اقتصاد به دو بانک را عکس یک کرده و از «برخورد جدی با مدیران متخلف شعب بانک‌ها» خبر داده است.

ایران 19 دی

«آفتاب یزد» باید و نباید‌های سیاست خارجی ایران همزمان با ایجاد برخی حساسیت‌ها را بررسی کرده و با تیتر «پیروی از مدل مصدق در مواجهه با چین و روسیه» به نقل از کنعانی‌مقدم نوشته است: «اگر ما بر اساس سیاست نه شرقی نه غربی و استقلال آزادی جمهوری اسلامی گام برمی‌داریم در سیاست خارجه هم باید مراقب وابستگی چه به غرب و چه به شرق باشیم. نمی‌شود روس‌ها وکیل المله ما در مذاکرات آمریکا شوند و در پشت درهای بسته تصمیماتی بگیرند که ممکن است منافع ملی ما را به خطر اندازد. گرچه مسئولین ما هشیار هستند و قاعدتا تجربه تاریخی که وجود دارد این است که روس‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند همان طور که چینی‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند و انگلیس و آمریکا هم همین طور. هیچ کدام از این‌ها به دنبال حفظ منافع ایران نیستند منتها فرقش با دوره جنگ جهانی دوم و پل پیروزی که ایران برای متفقین شد این است که ایران اکنون قدرتمند است و بر اساس قدرتی که دارد می‌تواند مانورهای سیاسی بزرگی را در صحنه بین‌المللی داشته باشد و نباید سکان دیپلماسی را دست کسانی دهیم که دنبال منافع خود هستند نه منافع ایران.» او افزوده است: «نزدیک شدن ما به شرق فعلی برای در امان ماندن از غرب اشتباه محض است. انقلاب اسلامی مخالف این دو تفکر است. سومین اشتباه‌مان این بود که فکر می‌کردیم اگر با کشورهای اسلامی ببندیم با کمک کشورهای عربی می‌توانیم در مقابل شرق و غرب هم بایستیم. بعد مشخص شد همین کشورهای اسلامی و عربی خودشان دست نشانده شرق و غرب هستند و الان هم که با اسرائیل بستند. در سیاست خارجه ممکن است روش‌های مختلف دیپلماتیک در ایران به کار گرفته شود اما چشم‌انداز سیاست خارجه ما باید لحاظ شود که بخشی از آن در سیاست‌های ابلاغی رهبری از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملا مشخص است.»

آفتاب یزد 19 دی

«صبح نو» میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی را را عکس یک کرده و او را «دیپلمات خاص» می‌خواند. دلیلش نیز نقشی است که در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در وین ایفا می‌کند. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود با نگاه به کنش‌های او دیپلماسی روسیه در وین را بررسی می‌کند.

این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود به سیاست داخلی نیز توجه دارد و به این می‌پردازد که اصلاح‌طلبان پنج سال بعد از هاشمی چه می‌کنند؟ گفت‌وگویی هم با ابطحی دارد که معتقد است حسن روحانی ظرفیت خود را از دست داده است. 

صبح نو 19 دی

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها