رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای چینی/ دعوت از وزیر خارجه چین برای سفر به تهران

کد خبر: 1166654

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی بر لزوم واکنش واقع بینانه آمریکا به پیشنهادات سازنده ایران در مذاکرات تأکید کرد.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای چینی/ دعوت از وزیر خارجه چین برای سفر به تهران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه) ۱۵ مرداد ماه در گفت وگویی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها به رایزنی پرداختند.

*دعوت از وزیر خارجه چین برای سفر به تهران

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضمن مفید و سازنده توصیف کردن گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور و ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به همتای چینی، بر هم‌افزایی تلاش مسؤولان ایران و چین برای پیگیری و اجرایی‌ کردن توافقات دوجانبه تأکید و از همتای چینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات منطقه آسیای جنوب‌ شرقی و محکوم کردن رفتار آمریکا در قبال چن، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک تعهد حقوقی، با توجه به سوابق تاریخی و ‌به‌دلیل حمایت از ثبات منطقه، به اصل چین واحد پایبند است.

به گزارش فارس، در پی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر سیاست چین واحد را مورد حمایت قرار داد.

* واقع بینی آمریکا در قبال پیشنهادهای سازنده ایران

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در جریان است، ضمن اشاره به تلاش فعالانه طرف ایرانی برای نیل به یک توافق پایدار و قوی، بر لزوم واکنش واقع‌بینانه آمریکا به پیشنهادهای سازنده جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مختلف برای انجام توافق، تاکید کرد.

*  امیدواری چین به حصول توافق/ مواضع منطقی و حکیمانه ایران در مذاکرات

وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور چین به آیت‌الله رئیسی، توسعه روابط دوجانبه را منطبق با منافع دو کشور توصیف و بر رد یکجانبه‌گرایی در فضای بین‌المللی و حمایت از منافع کشورهای در حال توسعه تأکید کرد.

وانگ‌ یی ضمن قدردانی از مواضع ایران در خصوص تمامیت ارضی چین، به مخالفت بخش بزرگی از جامعه جهانی با مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها اشاره کرد.

وزیر خارجه چین همچنین با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی به حصول توافق منجر شود.

وی همچنین بر اهمیت ادامه رایزنی مستمر و نزدیک مقامات دو کشور تاکید کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را منطقی و‌ حکیمانه خواند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین دوم تیر ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. سفیر ایران در پکن در توئیتی در این خصوص اجلاس سران بریکس، موضوع افغانستان و آخرین تحولات مذاکرات وین را از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو اعلام کرد.

وزرای امور خارجه ایران و چین فروردین ماه سال جاری و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها