محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با «فردا»:

طرف‌های غربی‌ چاره‌ای ندارند جز مشخص‌کردن ضمانت‌اجراها

کد خبر: 1167262

محمدحسن آصفری گفت: قرار نیست پشت دیوار مذاکره باقی بمانیم و فعالیت هسته‌مان را متوقف کنیم.

طرف‌های غربی‌ چاره‌ای ندارند جز مشخص‌کردن ضمانت‌اجراها

گروه سیاست سایت فردا: اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که اگر ایران پیش‌نویس اخیر مذاکرات را نپذیرد، دیگر مذاکرات ادامه نخواهد یافت. حالا باید دید نتیجه این ادبیات تححکم‌آمیز چه می‌شود؟

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اگر جمهوری اسلامی می‌خواست تحکم غربی‌ها را بپذیرد، 40سال مقاومت و این همه مذاکره نمی‌کردیم. غربی‌ها تا زمانی که ادبیاتشان تحکم باشد، به نتیجه نمی‌رسند. آنها بیاد بدانند که فقط احترام به طرف مقابل است که مسیر مذاکره را به نتیجه نزدیک می‌کند. 43سال است که غربی‌ها با روحیه مقاومت ایران آشنا هستند. بهتر است مسئولان جدید اروپایی به نتیجه تحکم‌های مسئولان پیش از خود نگاه کنند و دریابند که تمام زورگویی‌های آنها بی‌نتیجه بود».

او ادامه داد: «مهم‌ترین خواسته ایران آن است که توافق ضمانت دقیق و اجرایی داشته باشد تا بعد از این بار دیگر غربی‌ها زیر تعهداتشان نزنند. امروز مشکل مهم در نبود تضمین‌های لازم است و اصلا فرقی نمی‌کند توافق دائم باشد یا موقت و در چه سطحی باشد، مهم آن است که ضمانت داشته باشد».

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا در پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی اروپایی‌ها دارای ضمانت اجراست یا خیر، بیان کرد: «ضمانت‌ اجراهایی در آن وجود دارد اما در بخش‌هایی هم نیست و در بخش‌هایی مدت‌های 60روزه، 170روزه و بعضا بیش از این دو موعد مشخص شده است اما ما می‌گوییم ضمانت اجراها شفاف و البته کامل نیست».

آصفری در پایان گفت: «احتمال می‌دهم طرف مقابل چاره‌ای ندارد جز اینکه در موضوع توافق، ضمانت‌ها را مشخص کند. ما هم قرار نیست پشت دیوار مذاکره باقی بمانیم و فعالیت هسته‌مان را متوقف کنیم».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها