بازی جدید اروپا بر سر نهایی بودن متن پیشنهادی

کد خبر: 1167275

نورنیوز:اتحادیه اروپا با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مورا - مالی را به عنوان «متن نهایی» جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند...

بازی جدید اروپا بر سر نهایی بودن متن پیشنهادی

بامداد روز گذشته هیئت مذاکراه کننده ایرانی به ریاست علی باقری به تهران برگشتند تا حاصل پنج روز گفت وگوی فشرده خود با طرف های برجام و به صورت غیر مستقیم با آمریکا را در تهران به مشورت مقامات و نهادهای بالادستی بگذارند. در این چند روز متن قبلی جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی و ایده های ایران نیز مطرح شد و حتی صحبت از ارائه ایده های جدید انریکه مورا معاون بورل به میان آمد و سرانجام این ادعا از سوی طرف اروپایی مطرح شد که متن روز دوشنبه متن نهایی برای توافق هسته ای احیای  برجام است و همه طرف ها باید نظرشان را بدهند چون دیگر مذاکره ای در کار نیست .این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با جوزف  بورل در پایان روز دوشنبه با تأکید بر این که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار کرد: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند. امیرعبداللهیان، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند. این جملات وزیر خارجه ایران خطاب به هماهنگ کننده ارشد برجام نشان می دهد ایران هنوز هیچ متنی را قبل از بررسی دقیق در تهران نهایی نمی داند. جوزف بورل مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در این گفت وگوی تلفنی اظهار کرد: معتقدم در دور اخیر گفت وگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده و ما به عنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها  تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف ها ادامه خواهیم داد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در توییتی نوشت: "آن چه که می توان مذاکره کرد، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون در متن نهایی قرار گرفته است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگرافی یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها در خصوص آن تصمیم‌گیری شود." بورل افزود: «اگر این پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافق نامه را امضا کنیم». لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته بود که هیچ تغییر دیگری در متنی که 15 ماه است روی آن مذاکره کرده‌ایم نمی تواند اعمال شود و گفت که انتظار دارد تصمیم نهایی طرف ها ظرف مدت خیلی کوتاهی طی چند هفته آینده اتخاذ شود. او گفت: "این یک پیشنهاد بسته شده است... شما نمی توانید با صفحه ۲۰ آن موافق باشید و با صفحه ۵۰ آن مخالف باشید و فقط باید بله یا خیر بگویید."

موافقت ضمنی آمریکا با متن اروپا

همچنین به نوشته رویترز،  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده است تا "به سرعت توافق نامه‌ای" برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران را که بر اساس پیشنهادهای اتحادیه اروپا ارائه شده است بپذیرد.در مقابل نور نیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در گزارشی با عنوان "رمزگشایی از تلاش غرب برای القای نهایی‌شدن توافق در مذاکرات وین" نوشت: طبعا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات، متن موجود را به‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد، هیچ مقام دیگری نمی‌تواند از نهایی شدن متن توافق صحبت کند. اتحادیه اروپا با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مورا - مالی را به عنوان «متن نهایی» جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند. حال آن که آن ها فقط هماهنگ کننده اند نه طرف مذاکرات.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها