تعلل معنادار آمریکا /جزئیات توافق به روایت الجزیره

کد خبر: 1169401

شورای امنیت‌ ملی آمریکا: امتیازات جدید برای ایران را نمی‌پذیریم نامه لاپید به بایدن: پیش‌نویس توافق نهایی اتحادیه اروپایی با اصول آمریکا مطابقت ندارد

تعلل معنادار آمریکا /جزئیات توافق به روایت الجزیره

آمریکا می‌گوید همچنان در حال بررسی متن ارسالی ایران به طرف اروپایی است. در حالی که گروه 1+4 پاسخ ایران به متن پیشنهادی جوزپ بورل را سازنده خوانده و از آن استقبال کرده، واشنگتن گویا هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در جلسه مطبوعاتی وزارت خارجه این کشور به خبرنگاران گفت: «بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپایی ادامه دارد. طبق درخواست، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپایی منتقل می‌کنیم». با این وجود برخی منابع خبر داده بودند شاید آمریکا تا پایان روز جمعه پاسخ خود را ارسال کند. البته طی 2 روز گذشته چند سیگنال از طرف آمریکایی‌ها مبنی بر مخالفت دولت بایدن با پیش‌نویس متن نهایی فعلی صادر شده است.

در همین زمینه وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» پنجشنبه به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپایی منتظر پاسخ ایالات‌متحده به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی این اتحادیه در این باره است. یک مقام اتحادیه اروپایی عصر پنجشنبه گذشته به وقت واشنگتن درباره زمانی که انتظار می‌رود ایالات‌متحده پاسخ خود را ارائه دهد، گفت: «هر لحظه، اما البته ممکن است فردا - دیروز جمعه- باشد». یکی دیگر از مقامات اروپایی نیز در همین روز گفت: «در انتظار واکنش آمریکا هستیم». بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا تنها مشابه تمام هفته گفت به بررسی اظهارات ایران -که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپایی ارسال شد- ادامه می‌دهد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تایید تماس میان «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران و «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان که وزارت خارجه این کشور در توئیتی اعلام کرده بود روز پنجشنبه انجام شد، خودداری کرد. این تماس پنجشنبه گذشته چند ساعت پس از گفت‌وگوی وزیر خارجه عمان با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی منتشر شد. پرایس در ادامه ضمن بیان اینکه «عمان در بحث گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی متقابل به پایبندی به برجام، نقش مهمی ایفا کرده»، مدعی شد عمان همچنین نقش مهمی در تلاش‌های واشنگتن برای آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت هستند، ایفا کرده و از مسقط تشکر کرد.

اما مخالفت صهیونیست‌ها با متن پیش‌نویس نهایی موجود، از آخرین تحولات 48 ساعت گذشته است. بر این اساس نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد پیش‌نویس توافق نهایی اتحادیه اروپایی با اصول آمریکایی‌ها مطابقت ندارد. به گزارش شبکه «‌آی ۲۴ نیوز»، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: پیش‌نویس توافقنامه‌ای که اتحادیه اروپایی به ایران داده است، با خطوط قرمز دولت بایدن همخوانی ندارد. وی افزود: پیش‌نویس توافقنامه‌ اتحادیه اروپایی - که گفته شده پیشنهاد نهایی است - با اصولی که آمریکایی‌ها به آن پایبند بوده‌اند، مطابقت ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در این باره گفت: موضع دولت کنونی اسرائیل بر سر توافق با ایران آشکار است. همه ما بخوبی با این مواضع آشنایی داریم و آنها به طور مداوم به ما یادآور می‌شوند. شرکای اسرائیلی موضع رسمی خود در قبال توافق با ایران را تغییر نداده‌اند.

البته طبق آنچه مقامات کشورمان -که دخیل در روند مذاکرات هستند- نظیر وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اروپایی‌ها که متن کم‌ایرادی هم نبوده است مطرح کرده‌اند، هنوز با توافق خوب فاصله وجود دارد و ایران توافقی را می‌پذیرد که درباره خطوط قرمز تهران مبتنی بر حصول انتفاع کامل اقتصادی ایران، لغو تحریم‌ها و حفظ ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تثبیت بازگشت‌پذیری سریع هسته‌ای ایران به عنوان موثرترین تضمین برای کشورمان با توجه به تجربه برجام، اطمینان حاصل شده باشد.

 

* جزئیات توافق به روایت الجزیره

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه به انتشار جزئیاتی از پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای احیای برجام پرداخت. این شبکه قطری به نقل از منابع آگاه ادعا کرد پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای احیای برجام ۴ مرحله و ۲ دوره زمانی را شامل می‌شود که هر کدام ۶۰ روزه است. این منابع که نامی از آنها فاش نشده است، مدعی شدند در روز اول امضای توافق ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی رفع تحریم می‌شوند و از همان روز اول اجرای توافق، تهران به طور تدریجی شروع به کاهش گام‌های هسته‌ای خود می‌کند. آنها همچنین تاکید کردند همزمان با اجرای توافق، ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه ایران در کره‌جنوبی آزاد خواهد شد. این منابع می‌گویند از جمله سازوکارهای این توافق این است که ایران طی ۱۲۰ روز بعد از امضای توافق ۵۰ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد و صادرات نفت ایران پس از این دوره، روزانه 2.5 میلیون بشکه خواهد بود. منابع مطلع می‌گویند: در این متن پیشنهادی آمده است که اگر واشنگتن بار دیگر از توافق خارج شد باید غرامت مالی پرداخت کند.

 

* شورای امنیت ملی آمریکا: چیزی را نپذیرفته‌ایم!

در همین حال شورای امنیت ملی آمریکا در توئیتی ادعاهای مطرح‌شده توسط سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی درباره مفاد پاسخ ایران به متن نهایی اتحادیه اروپایی بر سر احیای برجام را تکذیب کرد. جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ارشد آمریکایی روز جمعه در رشته توئیتی با طرح ادعاهایی نوشت: ایران به دنبال دریافت تضمین‌های برجامی از دولت بایدن است تا نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمام کرده، از فعالیت شرکت‌های غربی در ایران حفاظت کند و به ایران اجازه دهد در صورت خروج دولت بعدی از توافق، برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تسریع کند. وی در توئیت بعدی مدعی شد: این درخواست‌ها از سوی ایران باج‌خواهی است. این در تاریخ به عنوان یکی از شکست‌های بزرگ سیاست خارجی بایدن ثبت خواهد شد و در کنار خروج فاجعه‌بار از افغانستان جای خواهد گرفت. حتی لازم نیست اشاره کنم که این توافق امنیت شرکا و آمریکایی‌ها را در منطقه به خطر خواهد انداخت. توئیتر رسمی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این ادعاها نوشت: هیچ چیزی در اینجا حقیقت ندارد. ما هرگز چنین شرایطی را نخواهیم پذیرفت. ما همچنین برای اینکه ایران برنامه هسته‌ای‌اش را شدیدا تسریع کند، از توافقی که کارایی داشت خارج نمی‌شدیم. بر اساس گزارش پایگاه دیپلماتیک، شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهای اسرائیل مبنی بر ارائه امتیازات بیش از حد از سوی ایالات‌متحده را رد کرد. «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه ما امتیازات جدیدی را برای ایران به عنوان بخشی از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملا نادرست است. وی مدعی شد: ما از همان ابتدا رویکردی سنجیده و اصولی برای این مذاکرات اتخاذ کرده‌ایم. اگر ایران آماده پایبندی به تعهداتش ذیل توافق ۲۰۱۵ است، ما نیز آماده انجام همین کار هستیم. ما نظرات ایران درباره متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپایی را از طریق این اتحادیه دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم. ارتباط ما با اتحادیه اروپایی خصوصی است. در طول این فرآیند به طور منظم با آنها در تماس بوده‌ایم.

 

* رایزنی‌های سئول با مالی و مورا

معاون اول وزیر خارجه کره‌جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه خود با مذاکره‌کنندگان آمریکا و اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین، درباره ایران رایزنی کرد. به گزارش یونهاپ، وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد چو هیون دانگ، معاون اول وزیر خارجه این کشور در تماس‌هایی جداگانه با راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا، میانجی اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین گفت‌وگو کرده تا از تحولات اخیر پیرامون مذاکرات بر سر احیای برجام مطلع شود. چو هیون دانگ در این تماس‌ها حمایت سئول از احیای برجام را ابراز کرده و گفته امیدوار است توافق بتواند به حل‌ و فصل مشکلات کره‌جنوبی با ایران کمک کند. یونهاپ همچنین نوشت روابط دوجانبه میان سئول و تهران به دلیل دارایی ۷ میلیارد دلاری بلوکه ایران در 2 بانک کره به دلیل تحریم‌های آمریکا - که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اعمال شد- شکرآب است.

* روسیه: برخی مسائل باقی‌مانده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته گفت احتمال حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. «میخائیل اولیانوف» طی سخنرانی در همایش گروه رسانه‌ای «روسیا سِگودنیا» اظهار داشت: «موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ای حاصل شده است. امیدواریم تا قبل از اول سپتامبر، اجماعی برای احیای توافق هسته‌ای داشته باشیم». به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، توضیح داد: «۳ متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپایی در تلاش است بین دیدگاه‌های طرف‌ها ارتباط برقرار کند». دیپلمات ارشد روس درباره کارشکنی‌های آمریکا در روند مذاکرات تصریح کرد: «ما این تصور را داریم که واشنگتن خواهان حل و فصل مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته‌ای ایران است. دولت آمریکا در دنیای کاملاً متفاوتی زندگی می‌کند، زیرا آنچه در این پروژه نوشته ‌شده دست‌یافتنی نیست». اولیانوف با رد ادعاهای آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی درباره برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، تاکید کرد: «هیچ کس نتوانسته ثابت کند ایران موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد. درخواست‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اورانیوم ایران و غنی‌سازی آن وجود دارد اما موضوع فوری نیست». به نوشته ریانووستی، وی همچنین افزود: توافق بر سر احیای برجام ممکن است «به معنای واقعی کلمه در چند روز آینده» حاصل شود.

منبع: وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها