سردار فرحی: پاسخ ایران به تهدیدات دشمنان سریع و کوبنده خواهد بود

کد خبر: 1169823

سردار فرحی اظهار داشت: پاسخ ایران به تهدیدات دشمنان مبتنی بر دو اصل «حق مشروع» و «اصل بازدارندگی» به‌طور قطعی، سریع و کوبنده خواهد بود.

سردار فرحی: پاسخ ایران به تهدیدات دشمنان سریع و کوبنده خواهد بود

سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی با حضور در جمع وابستگان دفاعی و نظامی خارجی مقیم تهران با تشکر از تلاش‌های صورت گرفته این مقامات در جهت تقویت و توسعه ی همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه با ایران گفت: جهان در آستانه تغییرات جدی و عبور از نظام تک قطبی به چند قطبی قرار دارد  و این موضوع ضرورت هر چه بیشتر همکاری کشورهای مستقل برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت پایدار را اجتناب ناپذیر می کند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی امنیت بین الملل بیانگر واقعیت‌هایی همچون تشدید رقابت‌های ژئواستراتژیک قدرت های  جهانی با رویکردهای نظامی و امنیتی، کشیده شدن عرصه رقابت  قدرت ها به عرصه فضا و سایبری، رسانه ها و علم فناوری، تشدید رقابت‌های هسته‌ای و شبح جنگ هسته‌ای و همچنین فزآینده شدن شکل جنگ‌های نیابتی است تصریح کرد:  سیاست‌های توسعه‌طلبانه، یکجانبه گرایانه و هژمونیک قدرت‌های سلطه گر و تلاش برای تثبیت جهان تک‌قطبی و سلسله مراتبی بدون توجه به عدالت جهانی و احترام به حقوق بشر و حاکمیت ملت ها دلیل عمده نارضایتی ها و تعارضات جهان کنونی به ‌ویژه در میان کشورهای مستقل جهان است.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه مستمسک قرار دادن حقوق بین الملل و استفاده ابزاری از بنیان‌های نظام کنترل تسلیحات و معاهدات خلع سلاحی، نظام سلطه  را در معرض خطر فزاینده قرار داده است گفت: در این زمینه تشدید رقابت‌های منطقه‌ای به دلیل افزایش تمایل قدرت‌های فرامنطقه ای برای مداخله و توسعه نفوذ در مناطق جهان غیرقابل کتمان است.

وی با بیان اینکه تروریسم هنوز به عنوان  ابزاری در دست  برخی قدرت‌های بزرگ قرار دارد افزود: این امر بدین معنی است که نگرانی ها در مورد فعال شدن مجدد گروه های تروریستی هنوز وجود دارد و از طرفی نیز مقاومت در برابر زیاده خواهی و سلطه گرائی غرب، در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ و باور جهانی است.

سردار فرحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) در بیانات سال‌های اخیرشان این تحولات را پیش بینی کرده و به جهان هشدار داده اند، تاکید کرد: بر اساس تحولات گفته شده، دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران متکی بر ظرفیت‌ها، قابلیت ها و مزیت‌های همه‌جانبه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تابع اصول پایدار برای ایجاد بازدارندگی فعال و مؤثر در مقابل تهدیدهای امنیت ملی تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه دکترین دفاع در هر کشوری تابعی از شکل‌بندی‌های ژئوپلیتیکی، گذشته و تجربه تاریخی، نوع و جنس تهدیدات و ضرورت‌های راهبردی خواهد بود و  همچنین زیربنای دفاع، امنیت و مقابله با تهدیدات در هر کشور بر اساس «تولید قدرت» و «موازنه» حاصل خواهد شد، افزود: «امنیت مردم پایه»؛ «احترام به حاکمیت‌های ملی کشورها» ؛ «امنیت انسانی»؛ «توسعه پایدار اقتصادی» جزو اصول خدشه‌ناپذیر نظریه امنیتی جمهوری اسلامی ایران می‌باشند و ایران نیز در شرایط موجود، تلاش دارد تا منطبق با دکترین دفاعی خود برای مقابله با تهدیدات از طریق ایجاد موازنه و بازدارندگی، تولید قدرت دفاعی کند.

جانشین وزیر دفاع با تأکید بر این نکته که ماهیت سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر «اصل امنیت و صلح و ثبات» است،  اظهار داشت: تولید قدرت نه برای تهدید دیگران بلکه برای ایجاد امنیت ملی و ثبات منطقه‌ای است، چراکه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای همواره خواهان ثبات در منطقه و جهان می باشد. بنابراین تقویت قدرت بازدارندگی کشور در مقابل دخالت قدرت‌های بیگانه در منطقه، در چارچوب دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران  به تهدیدات دشمنان مبتنی بر دو اصل «حق مشروع» و «اصل بازدارندگی» به طور قطعی، سریع و کوبنده خواهد بود. اما در مورد کیفیت پاسخ به تهدید و پایان هر اشتباه و  خطایی، جمهوری اسلامی ایران «تصمیم گیر» نهائی خواهد بود.

سردار فرحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: راهبرد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جهت تحقق اهداف سیاست دفاعی کشور مبتنی بر تولید «ابزار قدرت راهبردی» و دستیابی به «فناوری‌های جدید و درون­‌زای دفاعی»، «گسترش تعاملات دفاعی و نظامی با کشورهای دوست، مستقل و همسو» و «توسعه و حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی» ترسیم‌شده است.

وی با بیان اینکه ساختار امنیت در منطقه ما از ناحیه حضور و مداخله سودجویانه و هژمونیک نظام سلطه دچار آسیب های جدی شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مناسبات خارجی خود تابع اصول ثابتی مانند «اعتمادسازی»، «تنش‌زدایی»، «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها» ، «توسعه مناسبات متوازن و  همه‌جانبه» بوده است.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه قدرت‌های سلطه گر به بهانه امنیت سازی برای برخی کشورهای منطقه،به دنبال توسعه نفوذ و فروش سلاح خود هستند  خاطرنشان کرد: آن‌ها برای توجیه خود نیازمند یک دشمنی فرضی هستد و  بر این اساس پروژه ایران هراسی در طول 4 دهه گذشته را در دستور کار خود قرار دادند؛ متأسفانه آن‌ها دست از تداوم توطئه و هزینه سازی‌های امنیتی برای کشورهای منطقه برنمی‌دارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دولت‌ها و ملت‌های منطقه امروزه بیش از گذشته چهره ناکارآمد و ناموفق دولت آمریکا را مشاهده می‌کنند گفت: آمریکا در شرایط اجتناب‌ناپذیر اخراج از منطقه و واسپاری امنیت به کشورهای منطقه قرار دارد. به همین دلیل، برای جلوگیری از این سرخوردگی، اتهام دخالت جمهوری اسلامی ایران در بی ثباتی منطقه را با شدت بیشتری تکرار می کند.

سردار فرحی با بیان اینکه به ‌طورجدی بر توسعه دیپلماسی دفاعی و برقراری و توسعه روابط محترمانه و دوستانه با همه کشورها که تضمین‌کننده منافع طرفین باشد، تأکید داریم گفت: پیام همیشگی انقلاب اسلامی ایران، پیام صلح، دوستی، ثبات و امنیت برای همه کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه است. ما همواره منادی همگرایی منطقه‌ای و امنیت دسته‌جمعی بومی بوده و هستیم. همکاری های منطقه‌ای بدون حضور کشورهای منطقه، نمی تواند منافع ملت‌ها را تضمین نموده و امنیت واقعی را ایجاد کند.

جانشین وزیر دفاع در پایان این مراسم با تشکر مجدد از حضور وابستگان دفاعی و نظامی  در مراسم بزرگ داشت روز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران  گفت: موضوعات و طیف‌های متنوعی از همکاری نظیر همکاری‌های تسلیحاتی، آموزشی، فناورانه، رزمایش‌های مشترک، اعزام ناظرین، بازدید شناورها و واحدهای نظامی، انتقال تجربه در مبارزه با تروریسم، مین‌زدایی بشردوستانه،طب نظامی، مسابقات ورزشی نظامی و بسیاری دیگر وجود دارد که می‌تواند نقطه آغاز و یا ادامه راه همکاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان باشد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها