علت عجله اروپا برای احیای برجام / اصلاح‌طلبان بدنبال بازی صهیونیست‌­ها

کد خبر: 1170136

گفتنی است در اهمیت نیاز آمریکا به توافق همین بس که در طول یک سال اخیر، قیمت نفت تقریبا دو برابر شده و میزان ذخایر نفتی آمریکا، به پایین‌ترین سطح خود در چهار دهه گذشته رسیده است. اروپا هم که بازگشت به عصر تاریکی و یخبندان و قحطی را ظرف چند ماه آینده انتظار می‌کشد. آنها نیازمند فوری «بازگشت نفت ایران به بازار» هستند. اما با این حال، توافقی را می‌پسندند که خطوط قرمز بازدارنده ایران کمرنگ شده باشد و بتوان زیرش زد.

علت عجله اروپا برای احیای برجام / اصلاح‌طلبان بدنبال بازی صهیونیست‌­ها

روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به نقل از یک روزنامه آمریکائی درباره تاثیر احیای برجام بر بازارهای جهانی نفت نوشت: «با کاهش تحریم‌های ایران احتمالا نفت خام این کشور سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود به بازارهای جهانی باز خواهد گشت و این می‌تواند کاهش بشکه‌های نفت روسیه را جبران کند....[بر اساس] متن پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اگرچه بازگشت نفت خام ایران به بازار هنوز نامشخص است، اما اگر توافقی بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حاصل شود، تولید این کشور حاشیه خلیج فارس می‌تواند به سرعت افزایش یابد و حتی صادرات زودتر افزایش خواهد یافت.»

گفتنی است در اهمیت نیاز آمریکا به توافق همین بس که در طول یک سال اخیر، قیمت نفت تقریبا دو برابر شده و میزان ذخایر نفتی آمریکا، به پایین‌ترین سطح خود در چهار دهه گذشته رسیده است. اروپا هم که بازگشت به عصر تاریکی و یخبندان و قحطی را ظرف چند ماه آینده انتظار می‌کشد. آنها نیازمند فوری «بازگشت نفت ایران به بازار» هستند. اما با این حال، توافقی را می‌پسندند که خطوط قرمز بازدارنده ایران کمرنگ شده باشد و بتوان زیرش زد.

در چنین شرایطی روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی به طور روزانه و بر اساس یک خط تبلیغی هماهنگ و با اصرار بر رویکرد خسارت بار دولت قبل، تاکید داشتند که نباید درباره اخذ تضمین از آمریکا اصرار کنیم. در حقیقت این طیف در پی اجرای «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»؛ رویکردی که در دولت قبل اجرا و خسارت‌های هنگفتی به کشور تحمیل کرد. واقعیت این است که مسئله لغو تحریم‌ها به هیچ عنوان برای مدعیان اصلاحات موضوعیت ندارد. ظاهرا این طیف به مذاکره یکطرفه -بخوانید التماس- و امتیاز‌دهی به آمریکا معتاد شده‌اند.

در مقابل، ما امروز در مقایسه با هفت سال قبل، در موضع قدرت هستیم و فشار‌های تحریمی را هم تا حدود زیادی ازسر گذرانده‌ایم. مقامات آمریکایی بارها به شکست فاحش فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند. بنابراین نباید اجازه داد دشمن و پادوهای رسانه‌ای آن، معادله موجود به نفع ایران را تحریف کنند. قطعا توافق نکردن، بهتر از توافق بد است. آمریکا تنها زمانی می‌تواند به برجام برگردد، که حقوق ایران را تضمین کرده باشد. هر توافق دیگری، مثل توافق چندمرحله‌ای، خلاف این ضرورت خواهد بود.

توافق با آمریکا، توافقنامه است نه تعهدنامه!

روزنامه ابتکار در مطلبی به نقل از یک کارشناس سیاسی به توافق احیای برجام پرداخت و با اشاره به ضمانت اجرایی این توافق نوشت: «باید توجه داشت که این صرفا یک توافقنامه است. حتی تعهدنامه هم نیست. این توافقنامه به تصویب مجلس دو کشور نمی‌رسد. یعنی همان اتفاقی که برای برجام دوره حسن روحانی رخ داد. نباید فراموش کرد که این همان برجام است اما به یک وضعیت متفاوت. مگر غیر از این است که در برجام 2015 اوباما امضا کرد اما بعد ترامپ از توافق خارج شد؟ لذا هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد و از طرف دیگر در نظر داشته باشید که به عنوان مثال اگر گزارش الجزیره درست باشد، آمریکا قرار است 17 بانک را از تحریم‌ها خارج کنند. حالا چه تضمینی وجود دارد که کاخ سفید مجددا همه اینها را به بهانه‌هایی مانند مبارزه با تروریسم و... تحریم نکند؟ زیرا تنها مورد اختلاف و تنش که منجر به تحریم علیه ایران شده است، مسئله هسته‌ای نیست. به کلام ساده، عقیده من این است که این توافق صرفا در یک بازه زمانی قابل بهره‌برداری است. حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا زیرساخت‌های اقتصادی ایران به گونه‌ای هستند که بتوانند در این زمان کوتاه، به میزان کافی از این فرصت رفع تحریم‌ها استفاده کنند؟»

در ادامه مطلب آمده است: « از سوی دیگر همان‌طور که می‌دانید کنگره آمریکا در حال تغییر احتمالی از دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان است و نمی‌توان این احتمال را نادیده گرفت که با فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری، مجددا جمهوری خواهان وارد کاخ سفید شوند. حتی ممکن است که دموکرات‌هایی به روی کار بیایند که نگرش متفاوتی نسبت به بایدن داشته باشند. لذا تضمین دولت کنونی آمریکا صرفا تا سال 2024 است. حالا در کنار این در نظر داشته باشید که اگر توافقی هم صورت بپذیرد، حدود 6ماه زمان نیاز دارد تا اجرایی شود. با همه این تفاسیر به نظر من توافق احتمالی نمی‌تواند شرکت‌های خارجی را قانع کند که سرمایه‌های خود را به ایران بیاورند. بنابراین من به شخصه معتقدم که هرگونه توافقی هم انجام شود قابل اعتماد و اعتنا نیست.»

مدعیان اصلاحات طی 8 سال از دولت روحانی همه مسائل و مشکلات کشور را به برجام گره زدند و گفتند که امضای کری تضمین است. حالا به بهانه‌های مختلف می‌گویند که به توافق با آمریکایی‌ها اعتباری نیست. نکته جالب توجه آنکه آنها با علم بر این موضوع بر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و کوتاه آمدن از مسائل موشکی و منطقه‌ای تاکید می‌کنند.

تهدید نظام توسط روزنامه حامی دولتِ هیچ

روزنامه جمهوری اسلامی که مدیریت آن متهم به عنوان غش در معامله با مخاطبان است، دیروز در سرمقاله خود نوشت: «مقولاتی از قبیل آزادی سیاسی، آزادی قلم، آزادی بیان، انتخابات آزاد، نظر دادن درباره صلاحیت افراد بر مبنای قانون، رعایت حقوق شهروندی، رعایت موازین اخلاقی در فعالیت‌های رسانه‌ای، رعایت کرامت انسانی در تعاملات اقتصادی دولتمردان با عموم مردم، قضاوت بر مبنای عدالت، عدالت در تقسیم ثروت، رعایت شایسته ‌سالاری، آزادی تجمعات، احترام گذاشتن به آزاداندیشی، تلاش برای پاک‌سازی جامعه از دروغ، تهمت، اهانت و افترا، پرهیز از اظهارنظرهای یکطرفه و مجال دادن به طرف مورد اتهام به دفاع از خود، استفاده اختصاصی و یک‌جانبه از امکانات تبلیغی متعلق به بیت‌المال، استفاده ابزاری از دین و مذهب برای تحکیم قدرت، رعایت عدالت در پرداخت حقوق، چگونگی برخورد با رانت ‌خواری و ویژه‌ خواری و... همگی بدون تعیین تکلیف واقعی و عملی در جامعه‌ای که قرار بود به برکت انقلاب اسلامی مبتنی بر مکتب اهل ‌بیت علیهم‌السلام هیچ چیز بدون حساب و کتاب نباشد، کاملاً رها شده هستند... اصحاب قدرت نباید تصور کنند قدرت ‌نمائی‌های زودگذر و مانورهای تبلیغاتی پر سر و صدای آنها می‌تواند به پایداری قدرتشان کمک کند. تامین نکردن حقوق همه ‌جانبه عامه، ظلم به عموم مردم است و در این واقعیت تردید روا نداریم که قدرت هرگز با ظلم پابرجا نخواهد ماند هرچند با کفر ممکن است بماند «المُلک یبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یبقَی مَعَ الظُّلم.»

روزنامه جمهوری اسلامی در حالی ندای حقوق مردم و عدالت اجتماعی سر می‌دهد که خود به پادویی اشرافیت غربگرای مدعی اصلاحات ـ اعتدال مشغول است. این طیف همواره بر ضد مواردی که در نوشته فوق آمده، عمل کرده است. حقوق‌های نجومی، سوزاندن فرصت‌های رونق اقتصادی پای امید و اعتماد به آمریکا، تحمیل خسارت محض برجام، به آتش کشیدن سفره مردم، دو برابر شدن تحریم‌ها، برجای گذاشتن بی‌سابقه‌ترین رکوردهای تورمی، ریختن ذخایر طلا و دلار به کام رانتخواران و حیف و میل بیت‌المال، دپوی کالاها در گمرکات، بی‌اعتنایی به مسکن و تورم بالای 600 درصدی آن، شش پله پسرفت در رتبه‌بندی اقتصادی جهان، تحمیل تورم‌های 700 تا 100 درصدی در بسیاری از اقلام، 8 برابر کردن حجم نقدینگی سرگردان، افزایش چشمگیر ضریب جینی (شکاف طبقاتی)، کوتاهی در حمایت از تولید و صادرات، اتخاذ سیاست‌های ضد شفافیت و مسبب قاچاق (حذف کارت سوخت، ایران‌کد، شبنم و...)، کوتاهی در تأمین و اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و اقشار پردرآمد و پرمصرف، سقوط ارزش پول ملی، به تعطیلی کشاندن صد‌ها کارخانه، فراهم آوردن مقدمات فتنه‌هایی مانند ماجرای بنزین و بورس، کوتاهی در اصلاح نظام بانکی تورم‌‌‌ساز، فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌‌ها و کارخانه‌‌ها، برخورد اهانت‌بار با منتقدان، باندبازی و عدم رعایت شایسته‌سالاری، فریب و تحقیر مردم، شایعه‌‌سازی و دروغ‌پراکنی، دادن گرای تحریم‌های فلج‌کننده به دشمن، تبرئه دشمن، زمینه‌‌سازی برای تحریم و ترور با تضعیف‌نمایی ایران و... بخشی از کارنامه سیاه و فضاحت‌بار مدعیان اصلاحات ـ اعتدال است اما روزنامه جمهوری اسلامی از این رو که پادوی آنهاست، اختیار و شرافت بیان این واقعیات و فجایعی را که به مردم تحمیل کردند ندارد و در مقابل غلط زیادی کرده و این مصائب و نکبت‌ها را به نظام نسبت داده و نظام را تهدید می‌کند که قدرت هرگز با ظلم پابرجا نخواهد ماند. در حالی که خود پیشخدمت خیانت‌کاران برجام‌باز و شبکه نیابتی دشمن در داخل است.

اصلاح‌طلبان بازی صهیونیست‌­ها را ادامه­ می­‌دهند

روزنامه شرق در شماره دیروز خود نوشت: «با گذشت یک هفته از ارسال پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، هنوز جوابی روشن و رسمی‌ به تأیید یا رد آن داده نشده است. آن‌گونه که مقامات آمریکایی گفته‌اند، هنوز بحث و بررسی بر سر آنچه ایران در پاسخ مکتوب طرح کرده است، ادامه دارد. شنبه جاری یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرده بود اگر ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد، این کشور نیز آماده انجام همین کار خواهد بود. «ما پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم.»

این در حالی از سوی این روزنامه مطرح شده که تا پیش از این روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کشورمان را به تاخیر در مذاکرات متهم می‌کردند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «علاوه‌بر تأثیرات مخرب اقتصادی به نظر می‌رسد تأخیر آمریکا می‌تواند فضای لازم را برای تنش‌آفرینی هرچه بیشتر اسرائیل و جریان مخالف برجام در آمریکا نیز فراهم کند؛ به‌ویژه که مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر گفت‌وگوهای زیادی با ایالات متحده داشته‌اند؛ گفت‌وگوهایی که هدفشان اطمینان‌ خاطر اسرائیل از درک نگرانی‌هایش توسط دولت بایدن در سایه توافق احتمالی با ایران است. اما به نظر می‌رسد اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است؛ به همین دلیل ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل قرار است فردا سه‌شنبه به واشنگتن برود و در کاخ سفید با جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود دیدار کند. با در‌نظر‌گرفتن آنچه گفته شد، باید پرسید تا چه‌اندازه تل‌آویو می‌تواند در راستای تنش‌آفرینی‌های خود موفق ظاهر شود و بر سر راه توافق مانع‌تراشی کند؟»

بازی هدفمندی که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر برجام آغاز کرده‌اند به این منظور است که مقامات مسئول در ایران را دچار اشتباه محاسباتی کنند. متاسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب نیز در این راستا دقیقا در ادامه بازی صهیونیست‌ها به ایفای نقش می‌پردازند.

وگرنه پیش از این بارها در کیهان و به طور خاص در همین ستون دیروزنامه‌ها به اظهارات مقام‌های صهیونیستی در مورد این که برجام چقدر به نفع رژیم غاصب بوده اشاره کرده‌ایم.

منبع: کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها