امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «فردا»:

در دوران پساتحریم تیم اقتصادی دولت باید ترمیم شود

کد خبر: 1170351

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: باید برای زمان احترام قائل باشیم؛ زمان که بگذرد دیگر برنمی‌گردد و باید حداکثر استفاده را در دوران پساتحریم داشته باشیم.

در دوران پساتحریم تیم اقتصادی دولت باید ترمیم شود

گروه سیاست سایت فردا: تحریم‌ها که رفع شود، مهم‌ترین موضوع مدیریت داخلی است و اینجاست که رسالت دولت بیش از هر زمان سنگین می‌شود.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ما باید از هوشمندی دولت غافل نشویم. امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که منافع‌مان را با صراحت مطرح می‌کنیم و سعی کرده‌ایم عزت کشور را حفظ کنیم و اصلا مانند گذشته نبوده است که توافقی به نام برجام امضا شود و ضمانت اجرایی برای تخطی‌کننده از توافق لحاظ نشود. حالا که موانع تحریم‌ها برداشته می‌شود باید در دوران پساتحرم این هوشمندی خود را حفظ کنیم و چگونه استفاده‌کردن از ظرفیت‌ها را رصد کنیم. تیم اقتصادی دولت باید منسجم‌تر باشد و تیم سیاسی باید هوشمندتر باشد؛ هرچند نتایج اخیر ماحصل کار تیم سیاسی دولت است و حالا همین تیم باید در نظر داشته باشد که در ابعاد بین‌المللی چگونه باید دیپلماسی جمهوری اسلامی را پیش ببرند و در داخل هم باید برنامه دقیق داشته باشند».

او ادامه داد: «تیم اقتصادی دولت در دوران پساتحریم باید ترمیم شود. انتقادها به دولت همم باید سازنده باشد و به نوعی انتقام‌جویی نباشد. بحث‌های سیاسی نباید آمیخته با بحث‌های اقتصادی شود. دولت هم شنونده خوبی است اما صرفا شنونده بودن هم کاری پیش نمی‌برد و باید انتقادها رفع شود و رصد لازم انجام شود. پویایی یک جامعه به رفع انتقادهاست. باید تلاش شود منافع نظام و مردم محقق شود و باید از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم. باید برای زمان احترام قائل باشیم؛ زمان که بگذرد دیگر برنمی‌گردد و باید حداکثر استفاده را در دوران پساتحریم داشته باشیم. باید در نوسازی تکنولوژی کار کنیم. بیش از 60درصد صنایع نیاز به نوسازی دارد. مسائل دانش‌بنیان را جدی بگیریم و تجارت جهانی را مدام رصد کنیم. امروز ذخیره ارزی هم نسبت به زمان سال گذشته رشد خوبی داشته است. اینها مسائل خوبی است و در نهایت باید به سمت وفاق ملی برویم و گروه‌های سیاسی باید اتحاد داشته باشند تا کشور شرایط بهتر شود. در دولت آقای روحانی یک سری کارها انجام شد و در دولت کنونی هم یک سری اقدامات دیگر در حال انجام است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «سیاست‌های منطقه‌ای ایران در انعقاد توافق بسیار مهم بوده است. ارتباط با همسایگان بسیار خوب بوده است و البته حضور ما در پیمان شانگهای و نشست‌های ما با هند، روسیه، چین، ترکیه و... که همه و همه باعث شده است اتحادیه اروپا و آمریکا به این نتیجه برسند که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین کنار نیایند دچار بحران‌های شدیدتری می‌شوند. اروپا هم با بحران انرژی و کشاورزی روبه‌رو است. امیدوارم بهترین بهره‌برداری را از مقطع مهم کنونی ببریم و هیچ گروه سیاسی هم در پی سیاسی‌کاری نباشد و همه سعی کنیم که کشور رو به جلو حرکت کنیم».

واعظ‌آشتیانی در پایان گفت: «ما باید گارد خود را بسته نگاه داریم و تصور نکنیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها متعهد خواهند بود. رهبر انقلاب از آمریکا به عنوان یک کشور بدعهد یاد کرده‌اند. باید در دیپلماسی خود این موضوع را مدنظر داشته باشیم که اگر غربی‌ها بار دیگر بدعهدی کردند ما راه‌های جایگزین داشته باشیم اما در عین حال من تصور می‌کنم در این دروه با بدعهدیِ کمتری مواجه خواهیم بود. حتما دشمنی‌ غربی‌ها با ما پایان‌پذیر نیست زیرا تا وقتی ما بر استقلال خود تأکید داریم، آنها دشمنی می‌کنند اما شرایط قدری نسبت به چندسال پیش متفاوت است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها