جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

انگلیس، آلمان و فرانسه ناچارند راهشان را از آمریکا جدا کنند

کد خبر: 1145868

جعفر قنادباشی گفت: جنگ روسیه و اوکراین قدرت مانور دولت‌های اروپایی را بسیار محدود کرده است.

انگلیس، آلمان و فرانسه ناچارند راهشان را از آمریکا جدا کنند

گروه سیاست سایت فردا: مذاکرات گویی در حالت تعلیق است و هیچ خبری از آن نیست. در این بین پرسش آن است که سرنوشت مذاکرات و البته تحریم‌های حداکثری آمریکا چه می‌شود؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «به نظر می‌رسد معادلاتی که در نظر غربی‌ها وجود داشت که بتوانند بر اساس آن معادلات امتیازگیری کنند، برهم خورده است. جنگ روسیه و اوکراین قدرت مانور دولت‌های اروپایی را بسیار محدود کرده است زیرا هرگونه خللی در روند صادرات گاز و نفت در جهان می‌تواند ضربات سنگینی به آنها در نبردشان با روسیه وارد کند؛ بنابراین می‌بینیم که موضع اروپایی‌ها از یک جهت و موضع آمریکایی‌ها از جهت دیگر ضعیف شده است و رویه سازش و مدارا را در پیش گرفته‌اند».

او ادامه داد: «اروپا در حال حاضر نگران دو چیز است. یکی بحث اقتصادی و دوم پیامدهای منفی بی از پیش زیر سلطه آمریکارفتن. اروپایی‌ها خوشحال بودند که آرام‌آرام می‌توانند از سلطه آمریکا خارج شوند اما اکنون ناچارند بیش از همیشه با ناتو تحت هدایت آمریکا همکاری کنند. البته در درازمدت این وابستگی ممکن نیست و آلمان، انگلیس و فرانسه ناچارند که راهشان را از آمریکا جدا کنند. ایران در این بین راه درستی را پیش گرفته است و تصمیمات خود را به اتفاقاتی که در جهان می‌افتد گره نزده است و بر اساس اصول خود پیش می‌رود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «امید اروپایی‌ها این بود که با تداوم فشارهای اقتصادی بر ایران، ما مجبور به عقب‌نشینی شویم و در پیشبرد این روش صهیونیست‌ها نقش‌آفرینی کرده‌اند و می‌بینیم که هنوز تحریم‌ها به شدت اِعمال می‌شود».

قنادباشی در پاسخ به این پرسش که در مقطع کنونی ایران باید چه کار کند، اظهار کرد: «ما باید صبر کنیم اما در عین حال باید انسجام داخلی خود را هم حفظ کنیم. برخی عناصر داخلی مرتبط با آمریکا و صهیونیست‌ها فعالیتشان را در داخل افزایش داده‌اند و سعی می‌کنند موضع ما را تضعیف کنند. این سکوتی که اکنون بر مذاکرات حاکم است هم نشان‌دهنده آن است که ایران راضی به یک توافق بد و حداقلی نیست و عقب‌نشینی نمی‌کند و دیگر مانند صدسال گذشته با وعده‌های واهی، خام نمی‌شویم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها