خیاطیان: رویکرد مرکز بررسی‌های استراتژیک ورود به موضوعات مسئله‌محور است

کد خبر: 1170773

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از تغییر وضعیت این مرکز در رسیدگی به «امر سیاستی» به جای «اقدام سیاسی» و مشارکت نخبگان در تصمیم‌سازی‌ها و تهیه گزارش‌های راهبردی خبر داد.

خیاطیان: رویکرد مرکز بررسی‌های استراتژیک ورود به موضوعات مسئله‌محور است

محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز پنجشنبه سوم شهریور ماه همزمان با هفته دولت با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه اول سیما، ضمن تشریح فعالیت‌ها و ماموریت‌های این مرکز در دولت سیزدهم، از تغییر وضعیت مرکز بررسی‌های استراتژیک از رسیدگی به «امر سیاستی» به جای «اقدام سیاسی» و مشارکت نخبگان در تصمیم‌سازی‌ها و تهیه گزارش‌های راهبردی فارغ از مباحث سیاسی خبر داد.

خیاطیان در این برنامه ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، اظهار داشت: اغلب دولت‌ها نهادهای تخصصی راهبردی را در کنار خود دارند که نقش تصمیم‌سازی و مشورتی را با پشتوانه نخبگان و افراد متخصص صاحب‌نظر و تجربه برعهده دارند. در دولت سیزدهم نیز مرکز بررسی‌های استراتژیک حسب دستور رئیس جمهور نقش «اتاق فکر» دولت را برعهده دارد.

رویکرد فعالانه مرکز بررسی‌های استراتژیک در ورود به موضوعات مسئله‌محور در کشور

وی با بیان اینکه در دولت مردمی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری چهار ماموریت مهم را دنبال می‌کند، گفت: ما علاوه بر اینکه به دنبال پیگیری گفتمان دولت هستیم، ماموریت ویژه رئیس جمهور در خصوص «توسعه شبکه نخبگانی» را نیز دنبال می‌کنیم تا بتوانیم ارتباط بین نخبگان با بدنه دولت را تقویت کنیم و امیدواریم این مرکز در انجام ماموریت‌های محوله و اثرگذاری در نظام تصمیم‌سازی، نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین با اشاره به نقش مشورتی این مرکز در دولت سیزدهم گفت: یکی دیگر از وظایف مرکز بررسی‌های استراتژیک پیگیری امور ارجاعی از سوی رئیس جمهور است که تاکنون مسائلی نظیر خودرو، نخبگان، آب زاینده‌رود، سلامت و ... به ما ارجاع شده است که ما نیز با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و با بهر‌ه‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان و متخصصان هر حوزه، اقدام به تهیه گزارش‌های راهبردی در این زمینه کرده و برای تصمیم‌گیری خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم.

خیاطیان همچنین با اشاره به اینکه مرکز بررسی‌های استراتژیک علاوه بر اینکه به بررسی موضوعات ارجاعی از سوی رئیس جمهور می‌پردازد، رویکردی فعالانه در ورود به مسائل راهبردی و اساسی کشور دارد، گفت: یکسری از موضوعات پیشران و کلیدی وجود دارد که ما هم حسب ظرفیت‌هایی که در مرکز بررسی‌های استراتژیک داریم و هم احساس نیازی که در کشور در این رابطه وجود دارد، به آن ورود کرده‌ایم و با تشکیل کارگروه‌های مختلف به این موضوعات می‌پردازیم. این در واقع رویکرد فعالانه مرکز در ورود به موضوعات مسئله‌محور و آینده‌نگرانه به عنوان موضوعات پیشران را نشان می‌دهد؛ ما با این کار نخبگان را حول این موضوعات جمع کرده و از نظرات کارشناسی آنها بهره می‌گیریم.

وی افزود: از جمله این امور می‌توان به موضوعاتی نظیر آب، محیط زیست، مسائل نخبگان و... اشاره کرد که در ایران و سایر کشورها به عنوان ابر چالش و مسئله‌ای کلان مطرح است.

بررسی فراتحلیلی موضوعات در مرکز بررسی‌های استراتژیک

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه این مرکز موضوعات مختلف را با تلاقی متخصصان تئوریک و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به صورت فرا تحلیلی مورد بررسی قرار داده و برای آن راهبرد و جدول اقدام تهیه می‌کند، گفت: در این دولت، کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژی پای ثابت کمیسیون‌های مختلف دولت هستند و کارشناسان ما در تمام جلسات کمیسیون‌ها حضور دارند تا نظرات نخبگانی در فرآیند تصمیم‌گیری‌های دولت نقش‌آفرین باشد.

خیاطیان در ادامه «رصد سیمای عمومی ‌دولت» را از دیگر ماموریت‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک عنوان کرد کرد و اظهار داشت: اینکه چقدر سیاست‌های دنبال شده در دستگاه‌های دولتی با اسناد بالادستی کشور، رهنمودهای مقام معظم رهبری و وعده‌های رئیس جمهور همخوانی دارد ماموریتی است که مرکز بررسی‌ها، عهده‌دار آن است و اگر چنانچه اقدامی را رصد کنیم که خلاف این جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های کلان دولت است به آن ورود می‌کنیم و هشدار می‌دهیم. علاوه بر آن احصای خلاهای موجود در اجرای سیاست‌ها و ارتباطات بین دستگاهی دولت، با پشتوانه شبکه نخبگانی برای اجرای امور مغفول مانده از دیگر ماموریت‌های مرکز است.

به توصیه رئیس جمهور، «امر سیاستی» را در مرکز بررسی‌ها دنبال می‌کنیم

وی در بخش دیگری از این برنامه درباره انجام فعالیت‌های سیاسی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست ‌جمهوری گفت: در دولت‌های گذشته جنبه سیاسی اقدامات مرکز بررسی‌های استراتژیک پر رنگ بود اما در این دولت به توصیه رئیس جمهور، ما «امر سیاستی» را در مرکز دنبال می‌کنیم. در این دوره سعی کردیم مرکز بررسی‌ها جایگاهی باشد که افراد فارغ از بحث‌های سیاسی به راحتی نقد‌ها و پیشنهادات خود را در موضوعات مختلف ارائه کنند. البته ما موضوعات سیاسی را نیز از ابعاد تخصصصی دنبال می‌کنیم نظیر پیگیری سیاست همسایگان که حتی قرار است سندی در این زمینه آماده و به تصویب هیات دولت برسد.

سامانه «سرآمدان» پل ارتباطی نخبگان با دولت مردمی

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه راه‌اندازی سامانه «سرآمدان» را از جمله اقدامات این مرکز برای تعامل بهتر عموم نخبگان کشور با دولت و در راستای ماموریت «توسعه شبکه نخبگانی» مرکز بررسی‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: صاحب نظران از طریق این سامانه به آدرس saramadan.css.ir می‌توانند ایده‌ها و نظرات خود را در قالب راهکارهای عملیاتی و اجرایی با نام خودشان ارائه کنند.

خیاطیان ادامه داد: ما در این سامانه مسائل نهادها و دستگاه‌های اجرایی و نیز مسائل و چالش‌های کشور از جمله آب، خودرو و ... را مطرح کرده‌ایم و نخبگان می‌توانند در قالب راهکارهای عملیاتی و اجرایی نظرات خود را با ما مطرح کنند. در عین حال این سامانه یک سامانه تعاملی نیز محسوب می‌شود که طی آن نخبگان می‌توانند نگاشت‌های سیاستی خود در مسائل راهبردی کشور را با نام خود مطرح و نخبگان و اساتید هر حوزه نیز می‌توانند نقطه نظرات خود را درباره طرح ارائه شده، مطرح کنند.

خیاطیان همچنین راه‌اندازی «میز دانشگاه و دولت» را اقدام دیگر مرکز بررسی‌های استراتژیک به منظور بالا بردن سطح تعامل دولت با بدنه نخبگانی و دانشگاهی کشور عنوان کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها