الله‌کرم: منتقدان رئیسی درباره برجام‌جدید ساده‌انگاری دارند

کد خبر: 1171075

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: منتقدین فکر می کنند جنگ اوکراین و تحریم ارسال نفت وگاز روسیه به اروپا یک فرصت طلائی برای صدور نفت وگاز ایران به اروپا ست که این یک ساده انگاری است.

الله‌کرم: منتقدان رئیسی درباره برجام‌جدید ساده‌انگاری دارند

گروه سیاسی فردا: گفتگوهای وین در گام پایانی است و اکثریت کارشناسان و صاحب نظران سیاسی حصول توافق را در دسترس می دانند اما در این میان برخی نقدها به دولت رئیسی و برجام جدید مطرح می شود که به همین منظور با حسین الله کرم گفتگویی انجام دادیم.

متن گفتگوی فردا با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

*منتقدان دولت رئیسی معتقدند «این دولت توانایی بهره گیری از فرصت های حاصل از توافق را ندارد»، نظر شما چیست؟

منتقدین فکر می کنند جنگ اوکراین و تحریم ارسال  نفت وگاز روسیه به اروپا یک فرصت طلائی برای صدور نفت وگاز ایران به اروپا ست . آنها معتقدند در همین رابطه نماینده اتحادیه اروپا در برجام با ارائه طرح نهائی تلاش دارد دیدگاه‌ و خواسته های ایران و آمریکا را بهم نزدیک کند تا با رفع تحریم ایران، امکان صدور نفت وگاز ایران به اروپا فراهم گشته و تورم فزاینده بر اقتصاد اروپا وآمریکا کاسته شود. ساده انگاری دیدگاه منتقدین دولت رئیسی هنگامی آشکار می شود که در همین مدت کوتاه تمهیدات آشکار غرب برای جبران کمبود انرژی به اروپا، را در ابعاد زیر رصد می کنیم.

۱- آتش بس جنگ عربستان و یمن برای جلوگیری از حمله به بزرگترین مرکز تولید نفت عربستان در آرامکو و نفت امارات

۲- سفر  رئیس جمهور آمریکا به عربستان برای افزایش تولید نفت

۳- استفاده از ذخایر استراتژی نفت آمریکا

۴- باز گذاشتن دست ایران در فروش نفت به آسیای جنوب‌شرقی تا امکان ارسال همه جانبه نفت عربستان، عراق و... به اروپا حاصل گردد.

با توجه به تمهیدات فوق به نظر می رسد اروپا و آمریکا برداشتن تحریم نفتی ایران را فقط از لحاظ جنبه روانی آن در کاهش قیمت نفت است.

ازاین‌رو در توافق جدید وین(برجام جدید) فقط امکان سرمایه گذاری نفتی می تواند بخشی از برخورداری و انتفاع اقتصادی ایران را تامین کند که امکان تحقق آن زیر سایه برگشت ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و پاره کردن توافق جدید به حداقل تقلیل می یابد لذا تحلیل منتقدین برپایه وجود فرصت طلائی بر پایه جنگ اکراین و نیاز اروپا به نفت ایران  با واقعیت موجود همخوانی ندارد.

*این دیدگاه در بین کارشناسان وجود دارد که توافق کنونی برخلاف تبلیغات حامیان دولت رئیسی، ضعیف تر از برجام است و نهایتا عمری 2 تا 3 ساله دارد، آیا این طور است؟

به نظر می رسد منظور از عمر ۲ تا ۳ساله توافق جدید تحت تاثیر سایه بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری آمریکاست. اما اگر منظور از ضعیف تر بودن توافق جدید به موضوع PMD باز می گردد صحیح نیست زیرا بازماندن پرونده احتمالی نظامی بودن هسته ای ایران در آژانس یکی از خطوط قرمز ایران است. ضمن اینکه وقتی خسارت آمیز بودن برجام برای ایران و طلائی بودن برجام برای آمریکائی ها رفع می شود که ایران سه موضوع رفع کلیه تحریم ها، راستی آزمایی و تضمین را قابل دسترسی ببیند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها